2020-05-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Och denne ”PR” är alltså avliden? Då är nog risken stor att detta tragiska fall förblir olöst, såvida det inte fanns fler inblandade och dessa fortfarande är i livet.

PR skulle nog inte bete sej som han gjorde om han vore skyldig.
De skyldiga finns...
Citera
2020-05-27, 01:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tycker han "låter" som en och samma person i båda intervjun, dvs PR.
Fotnot Erik heter egentligen något annat.
Båda stämmer in på PR. Sorgligt att han betedde sej som skyldig och drog det för långt.
Frågan är varför och vad UA sa till utredarna?
”UA” förmodar jag är systern? Menar du att hon skulle ligga bakom Helenas försvinnande?
Citera
2020-05-27, 05:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja väldigt. Någon som vet vem J*hnny är som är på bild? Står inget efternamn.

Det har ju hänt mer än en gång att man har undrat om dansken, EA, ändå har något med försvinnandet att göra. Här står att kompisen J*hnny säger att EA vet vem den skyldige är. Sedan uppstår även frågan om varför ES:s sambo flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. J*hnny tror inte att hans vän är skyldig, det skulle de ha märkt på honom menar han och de var tillsammans mycket efteråt.

Kan dessa två herrar ha varit de som stod i baren nära Helena som bartendern säger var nya ansikten för honom? J*hnny säger dock att han gick från Stadt vid 23-tiden för att det var tråkigt, han gick hem till sin flickvän säger han.

Är det förresten pilotsolglasögon J*hnny har på bilden, fästade vid den vita skjortan? Svårt att se.

Lite intressant är också sidan intill där det beskrivs hur dansken blev attackerad på väg in i rättssalen. Samme en som skrek och gick till anfall utanför fortsatte sedan att gå till verbal attack inne i rättssalen och blev utskickad. Det var väl BW det. Står att de ville anhålla honom men att han hann cykla iväg innan de fick tag på honom.

J*hnny L*rsen är den ende i Mariestads kommun med det tilltalsnamnet och den åldern 1991 i alla fall(Sv Bef).
Citera
2020-05-27, 07:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
J*hnny L*rsen är den ende i Mariestads kommun med det tilltalsnamnet och den åldern 1991 i alla fall(Sv Bef).

JoLa är född i november och var 21 när intervjun skedde. Det finns en annan med samma förnamn och Karlsson i efternamn, men han är född i januari 69 och är således 23. Den enkla förklaringen är att JohLa angivit att han är född 1970 och baserat på det fått åldern 22 av reportern, fast det är felaktigt.

Jag har kikat på förhöret med EA. I den namnlista som ligger ute i tråden anges han bo på Vasavägen. Förhöret sidan 5 skriver att han åker hem till och sedan är det överstruket. Det är en bokstav för mycket för att vara Lockerudsvägen, men protokollet är slarvigt skrivet med flera stavfel.

JohLa bodde ju på Lockerudsvägen och i intervjun säger han att han bor i huset intill EA.

Så sannolikheten är hög att det är JohLa som inte får sin berättelse att gå ihop riktigt. Om jag inte missminner mig påstås det väl i tråden att PeNi vittnat falskt till förmån för EA?

Det finns tre personer med stavningen Jonny. En av dem, Fr*sk, bor på Kröningsbergsvägen. Adressen i förhöret skulle kunna vara "Kröningsbergsv #" där # är 4 eller 8. Men i så fall bor EA i villa och Jonny med sina föräldrar. EA skall dessutom ha bott i en lägenhet... Två andra Jonny är födda i december 1970. Så JohLa är en rimlig identifikation.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-27 kl. 07:29.
Citera
2020-05-27, 07:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
--* Först är alltså denne Johnny på Stadt, men går sedan till en flickvän (det stod inte till "sin" flickvän, utan till "en" flickvän. Hade han flera flickvänner?). Hur kan han då veta vad kompisen gjorde under resten av tiden på Stadt samt efter det att Stadt hade stängt? Eller var Johnny kvar på Stadt vid stängning utan att låtsas om det, eller hade han kommit tillbaka? Det är banne mig varningsflagg på detta!--

Om tråden har rätt är JohLa ihop med PW:s syster. Skulle PW:s syster ha lämnat PW:s fest? Jag tror att det är en kvinnlig bekant som avses och gentemot den rätta flickvännen bör det vara en kvinna som är ihop med en annan man. Kan det vara så enkelt att det rör sig om PeNi:s flickvän? Eller med andra ord: är det så att PeNi, JohLa och PeNi:s flickvän ger varandra alibi?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-27 kl. 07:53.
Citera
2020-05-27, 07:44
Medlem
Citat:
”UA” förmodar jag är systern? Menar du att hon skulle ligga bakom Helenas försvinnande?

Nej... Var otydlig.
Eftersom UA och Helena sov över hos PR i samband med deras utlands resa samma år som försvinnandet, tyder det på en fortsatt kontakt/vänskap.
Utredarna hörde vänner till PR och då även UA med tanke på deras historik.
Tydligt är att en del spädde på misstankarna genom att tala negativt, intressant vilka dessa var.
Undrar vad hon sade och hur reaktionen blev då han var utpekad som skyldig.
Citera
2020-05-27, 08:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Enligt Skatteverket flyttade EA i mars 92 till Lockerudsvägen 63... så nog är det vår vän JohLa vi ser i artikeln.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-27 kl. 09:20.
Citera
2020-05-27, 08:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qtp
Har följt den här tråden i rätt många år. Det är en uppgift som jag inte har sett diskuteras:
Utanför Hällekis fanns en tipp där kasserad isolering från fabriken i Hällekis deponerades.
Tippens ägare hyrde ut ett hus till en dansk person. Huset låg på tippens område. Ägaren är övertygad om danskens inblandning i Helenas försvinnande och även att kroppen är begravd på nämnda tipp.
Kanske information utan värde, vad vet jag.

Kan denne Johnny ha någon koppling till detta inlägg?
Citera
2020-05-27, 09:03
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Nej... Var otydlig.
Eftersom UA och Helena sov över hos PR i samband med deras utlands resa samma år som försvinnandet, tyder det på en fortsatt kontakt/vänskap.
Utredarna hörde vänner till PR och då även UA med tanke på deras historik.
Tydligt är att en del spädde på misstankarna genom att tala negativt, intressant vilka dessa var.
Undrar vad hon sade och hur reaktionen blev då han var utpekad som skyldig.
Då förstår jag. Tack för detta klargörande.
Citera
2020-05-27, 10:58
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu blev det intressant av många orsaker! Jag vet knappt var jag ska börja.

* Denne Johnny och hans glasögon … Visst kan det vara så att den modellen som han bär kan kallas för pilotglasögon. Vi vet inte hur väl "brovittnet" hade koll på vad som faktiskt kunde beskrivas som just pilotglasögon eller om "mannen med pilotglasögon" hade glasögon på pannan eller hängande i just skjortan. Och kom ihåg att den här intervjun publicerades den 18 juni 1992, sex år innan tipset om "mannen med pilotglasögon" hittades i polisens utredning! Det var alltså ingen som då - i juni 1992 - reagerade på pilotglasögonen.

* Först är alltså denne Johnny på Stadt, men går sedan till en flickvän (det stod inte till "sin" flickvän, utan till "en" flickvän. Hade han flera flickvänner?). Hur kan han då veta vad kompisen gjorde under resten av tiden på Stadt samt efter det att Stadt hade stängt? Eller var Johnny kvar på Stadt vid stängning utan att låtsas om det, eller hade han kommit tillbaka? Det är banne mig varningsflagg på detta!

* 25-åringen hade en ljus Ford Sierra som liknar en Opel bakifrån. Och just en Opel visas i ett av tv-inslagen om Helena-fallet, nämligen den som parkeras på sjukhusparkeringen! Samtidigt kan det mycket väl ha varit en Ford Sierra som "killarna" såg - eller den bilen som Carina såg. En Ford Sierra typ 1989 kunde se ut så här (passar bra in på "killarnas" beskrivning, tycker jag): https://www.flickr.com/photos/26311572@N08/41246525825

* Johnny tror att 25-åringen sitter inne med uppgifter. Varför tror denne Johnny det? För att Johnny vet vad som hände? Johnny är alltså vän med den häktade, vilken man får anta är "dansken EA".

* Systrarna kände inte igen den häktade 25-åringen, och bartendern har sagt att han inte kände igen de två personer som fanns nära Helena när Stadt stängde! Var det dessa två personer - 25-åringen och Johnny - som bartendern såg? Har Helenas systrar och bartendern det gemensamt att de såg en respektive två personer som var okända för dem, och att de hade en av dem gemensamt, så att säga?

* Bilen vid Trankärr på söndagsmorgonen hade typ en DK-dekal på sig.

* EA var falskt anklagad för att ha plockat upp Helena i sin bil. Märk också att GW Persson tror att Helena fick skjuts direkt från torget och raka vägen in på cykelvägen mot hemmet. Tänk om denna falska anklagelse var medveten för att hjälpa dansken EA, och att den som "angav" honom gjorde det för att det straffet trots allt var så lindrigt? Att den personen offrade sig?

* Och igen: Är det dessa två personer som GW Persson har i kikaren? Dansken "EA" och Johnny? Som sagt: Helenas systrar kände inte igen dansken "EA", och bartendern kände inte de två personer som fanns nära Helena när Stadt stängde.

* Tänk om det är så enkelt att det var det första spåret - "danskspåret" - som var det rätta?

* Är det någon som kommer ihåg vad GW Persson har sagt exakt om "danskspåret"? Har han helt dissat det eller har han det fortfarande som en möjlighet? GW Persson har ju släppt PR, men har han släppt "dansken EA"? Någon som vet?
Det är intressant att läsa vad som skrevs vid tiden då Helena försvann. Kanske ska man inte fastna för mycket vid just EA igen men vissa saker stämmer verkligen till eftertanke, som t ex bilen (bra bild du skickade med).

Att killen som fick fängelse för falskt vittnesmål (eller vad brottsrubriceringen var) kan ha blivit påverkad att ta tillbaka det och tagit ett straff för det är en möjlighet.

Skulle som vara "roligt" om man kunde få reda på vad GW tänker om det här och allt annat i detta fruktansvärt konstiga fall. Det är minst sagt rörigt. Har inte hört ett ljud om vad GW tänker om dansk-spåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Tack! Namnet känns igen härifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om tråden har rätt är JohLa ihop med PW:s syster. Skulle PW:s syster ha lämnat PW:s fest? Jag tror att det är en kvinnlig bekant som avses och gentemot den rätta flickvännen bör det vara en kvinna som är ihop med en annan man. Kan det vara så enkelt att det rör sig om PeNi:s flickvän? Eller med andra ord: är det så att PeNi, JohLa och PeNi:s flickvän ger varandra alibi?
Visst står det i artikeln att EA:s flickvän var med på Stadt? Däremot inte Johnnys? Hade glömt att denne Johnny skulle ha varit tillsammans med PW:s syster, om det stämmer. Bra med klargörande. Var det henne han gick hem till tro? Eller kanske någon annan? Som Ugglan är inne på står det i artikeln "en flickvän", inte "sin flickvän" även om jag inte är säker på att man ska lägga så mycket vikt vid journalistens ordval eller hur Johnny ev kan ha sagt det.

Om det stämmer att JoLa var tillsammans med PW:s syster så borde hon ha en del information att delge och man får förmoda att hon har lämnat den och särskilt PW måste ha fått höra en del från henne.

(Förlåt mig för jag har glömt, men kände PeNi och EA varandra och umgicks?)
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Enligt Skatteverket flyttade EA i mars 92 till Lockerudsvägen 63... så nog är det vår vän JohLa vi ser i artikeln.
Tack. I artikeln nämns det även att EA bodde hos sin flickvän en bit utanför stan. Samtidigt står det att hon flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. Bodde de på två ställen kanske.

En annan sak jag läste är artikeln under den där Johnny intervjuas, där de har pratat med EA:s pappa. Han nämner att EA har en lillebror som också bodde i Mariestad vid den här tiden, det var genom honom som EA:s pappa fick reda på vad som hänt. Var bodde lillebrorsan då tro?

Kvasta-Saras länk igen:
https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET
Citera
2020-05-27, 11:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
--Tack. I artikeln nämns det även att EA bodde hos sin flickvän en bit utanför stan. Samtidigt står det att hon flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. Bodde de på två ställen kanske.--

Det handlar om var han bott tidigare.

PeNi och EA är vänner på facebook.
Citera
2020-05-27, 11:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Och denne ”PR” är alltså avliden? Då är nog risken stor att detta tragiska fall förblir olöst, såvida det inte fanns fler inblandade och dessa fortfarande är i livet.

Men för h-te läs tråden! Är inte PR utredd till förbannelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in