2018-01-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det kan ju vara bra läge att reda ut vilka av "persons of interest" som huserade på Bråten/Lockerud vid tiden kring försvinnandet. Nicket Grandpa postade en lista i somras som såg ut så här:

"Enligt Sveriges Befolkning 1990 såg det ut så här för en del omtalade
UTAN att beskylla någon för att vara GM:

Initialer Nu/Då ; Född ; Adress enligt 1991 års mantalslängd

RoTö RoAn ; 1970 ; Hagabergsvägen 24
BjBe ; 1936 ; Vikingav 7
BjBv ; 1968 ; Gärdesg 6
TuSt ThSt ; 1962; Vildandsv.8R, Lund
MiRö ; 1963; Albins gränd 12
PeUl ; 1972; Bråtenv 80
PaRu ; 1968; Nygatan 10 V
MaRu ; 1973; Bräckav 88, Lindome
ErAn ; 1967; Vasav 3
PeNi ; 1966; Vasav 3, Bråtenv 70
PeKr ; 1967; Bråtenv 72
PeVa PeFe ; 1968; Torgg 10 SDE
RoEk ; 19681; V Grevillig 9
PaVe PaTa ; 1969; Hasslerör Sörgården7112B
DaLi ; 1971; Pl 1133, Stora Ek
PäPr ; 1967; Lockerudsv 75
MiÅg ; 1969; S Vägen 6 C
HeJu HeMa ; 1969; Stenåldersv 1
AnJu AnMa ; 1965; Blombackag 2 A
NiBj NiMa ; 1972; Bråtenv 12
MaGr ; 1971; Lindesbäcksv 24
ThBr ; 1969; Blombackag 9
ShPu ; 1965; Viktoriag 16 g
ThAh ; 1962; Madlyckev 58
"

Sedan har det väl framkommit flera namn, tycker mig minnas Håk*n Jylhä* och tydligen även Erik Rolkert* och som sagt KM's systrar. Någon skrev förresten efter detta inlägg att den som bodde på Lockerudsvägen 75 har/hade sjukhusparkeringen snett mittimot. Det var den ibland nämnde PJ Prytz*. Annat som slår en är ju trion PK, PU o PN som är nära grannar.
Och Helena bodde på? Vem av dem bodde närmast henne?
Citera
2018-01-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus

Hällristningsvägen. BB dä var närmast boende då, men det är inga långa avstånd till lockerud/bråten.
Citera
2018-01-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Hällristningsvägen. BB dä var närmast boende då, men det är inga långa avstånd till lockerud/bråten.
Och även HeJu bodde väldigt nära.
Citera
2018-01-07, 00:42
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus

Men snälla greyhound, du som varit med så länge. Hällristningsvägen 9 tror jag visst det var.

Oj då, men nu kom ju numret också.
Citera
2018-01-07, 00:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men snälla greyhound, du som varit med så länge. Hällristningsvägen 9 tror jag visst det var.

Oj då, men nu kom ju numret också.

Hällristningsvägen 9, längst ner på gatan mot Kohagen. Helt riktigt.

Avståndet från Helenas hem till Lockerud/Bråten är fågelvägen - och kortaste bilvägen, faktiskt - inte längre än i stort sett 1 400 meter. Den "längre" bilvägen - alltså från Ekuddenvägen i höjd med Helenas hem via Marieforsleden och in på Mariegärdes väg och ner mot cykelvägen över till Bråten är cirka 1 900 meter. Inga långa avstånd, alltså.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-01-07 kl. 00:54.
Citera
2018-01-07, 00:46
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Till Prinzezzan: När PR dog blev det som att du tackade för dig. Du skyllde din sorti på skitsnack och annat, men jag köper inte det. Om du menar allvar när du skriver att du var här minst lika mycket för Helenas skull som du var här i din övertygelse om att PR var oskyldig, borde du faktiskt engagera dig. Som det är nu känns det ändå som att du var här mest för just PR:s skull. För egen del tror att PR minst visste eller anade vad som hände den där natten.

Ja, tyvärr ligger det ju nära till hands att dra sådana slutsatser som Ugglan gör, vilket ironiskt nog kanske inte direkt gör att PR blir mindre intressant.
Citera
2018-01-07, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Till Prinzezzan: När PR dog blev det som att du tackade för dig. Du skyllde din sorti på skitsnack och annat, men jag köper inte det. Om du menar allvar när du skriver att du var här minst lika mycket för Helenas skull som du var här i din övertygelse om att PR var oskyldig, borde du faktiskt engagera dig. Som det är nu känns det ändå som att du var här mest för just PR:s skull. För egen del tror att PR minst visste eller anade vad som hände den där natten.

Instämmer, det är vad jag tror var anledningen till att han tipsade om sej själv och agerade svår gentemot utredarna. Effekten var att fokus låg på honom onödigt lång tid.
Kanske ett försök att skydda någon som han kände skuld till...Har aldrig trott på hans inblandning fö.
Tror att de som var inblandade i Helenas öde ...var i olika grader känslomässigt involverade.

Har pilot sagt att han promenerat på bron med H?
Citera
2018-01-07, 01:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
"Pilotmannen har ju sagt att han inte gjort Helena illa och skulle han ha gjort det så hade han inte förlåtit sig själv ? Tycker det är ett märkligt utalade ?? Först bedyra sin oskuld och sedan skylla på sina black outs ? Nästan som om ..... Om jag skadat henne ?!?!? Men har absolut inget minne från just dessa tider .. tyvärr🤔 Sedan lägger han till ... livet har varit ett helvete och han har nu anlitat en advokat för att bli rentvådd från misstankarna mot honom ? Berättelsen från honom blir lite som ett snedsteg som skylldes på fyllan .. Du blir avslöjad och säger ... jag kommer inte ihåg ett skit !! Tror Polisens misstankar är helt rätt till denna man och tror även han haft hjälp senare att gömma henne. Den andre mannen kan ju vara död tex nu 🤔🤔 och då är hemligheten ännu mer bevarad ... förhoppningsvis . En fråga om någon vet ? Kan man bli så jäkla dyngfull att man tappar minnet totalt i någon timma ?? Minnesförlusten verkar ju han kunna styra över , när det passar honom och omständigheterna runt omkring . Människor har ju en förmåga att kunna " minnas när det händer något speciellt ? Och i detta fall vore ju " pilots minne varit väldigt viktigt och intressant ? Jag tex kommer ihåg exakt natten då Olof Palme sköts och Estonia olyckan .. Menar kan man ha total minnesförlust och ändå kunna ringa, promenera ta sig hemåt ?? Någon som har erfarenhet ?🤔 F

Alternativt kan det ju vara en räddningsplanka om trycket blir allt för stort, alltså helt enkelt skylla i stort sett allt på den nu avlidne, han lär ju inte få mothugg. Är det ren spekulation att en (lr fler?) möjliga medGM är avlidna?

Jag kommer att tänka på Jens* Lundel* som avled kring 2013-14 nånting. Han ska enligt uppgifter inte bara varit bekant med H genom skolgång utan de ska även ha umgåtts. JL ska dessutom, kanske lite senare, umgåtts även med bl.a PK, PU, NMB mfl. På så sätt kan man kanske se honom som "The missing link", alltså en som binder samman de typ respektabla HA, UA, PW, KB+KM mfl med strulpellarna o halvfigurerna bl.a på Bråten/Lockerud. Är det månne någon som har koll på vad JL befann sig aktuell natt? Med en fot i varje läger s.a.s kan han, om inte annat, fått reda på vad som hänt, vilket kan ha påverkat honom negativt, något som ju också påstås om både NMB, PU o BW.
Citera
2018-01-07, 11:48
Medlem
Citat:
Alternativt kan det ju vara en räddningsplanka om trycket blir allt för stort, alltså helt enkelt skylla i stort sett allt på den nu avlidne, han lär ju inte få mothugg. Är det ren spekulation att en (lr fler?) möjliga medGM är avlidna?

Jag kommer att tänka på Jens* Lundel* som avled kring 2013-14 nånting. Han ska enligt uppgifter inte bara varit bekant med H genom skolgång utan de ska även ha umgåtts. JL ska dessutom, kanske lite senare, umgåtts även med bl.a PK, PU, NMB mfl. På så sätt kan man kanske se honom som "The missing link", alltså en som binder samman de typ respektabla HA, UA, PW, KB+KM mfl med strulpellarna o halvfigurerna bl.a på Bråten/Lockerud. Är det månne någon som har koll på vad JL befann sig aktuell natt? Med en fot i varje läger s.a.s kan han, om inte annat, fått reda på vad som hänt, vilket kan ha påverkat honom negativt, något som ju också påstås om både NMB, PU o BW.
Jag tror det kan ligga något i det du skriver här. Han kan mycket väl vara en länk. Hur som helst så sade han sig veta vad som hänt Helena. Om han gjorde det så tror jag att en av de andra killarna nämnda eller kanske annan i deras "lilla krets" är iblandad och anledning till varför J-ens inte golat. Det måste vara någon han var mer rädd för av någon anledning än vad han faktiskt gillade Helena och henne gillade han mycket! Det är min tanke iallafall!
Citera
2018-01-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Jag tror det kan ligga något i det du skriver här. Han kan mycket väl vara en länk. Hur som helst så sade han sig veta vad som hänt Helena. Om han gjorde det så tror jag att en av de andra killarna nämnda eller kanske annan i deras "lilla krets" är iblandad och anledning till varför J-ens inte golat. Det måste vara någon han var mer rädd för av någon anledning än vad han faktiskt gillade Helena och henne gillade han mycket! Det är min tanke iallafall!

Har sett foton på J.
Finns det gamla foton NMB ?
Citera
2018-01-07, 15:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge

Jag hade en hel del kontakt med JL under några år, ända fram till en eller två dagar innan han avled. Han tog kontakt med mig här på FB och vi diskuterade fallet fram till hans bortgång. Vi hade kontakt via PM, mail och telefon. Han tyckte mycket om Helena; de hade t o m haft reseplaner tillsammans (jag kommer inte ihåg när det skulle ha varit).

JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.

En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.

Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.

JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!
Citera
2018-01-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade en hel del kontakt med JL under några år, ända fram till en eller två dagar innan han avled. Han tog kontakt med mig här på FB och vi diskuterade fallet fram till hans bortgång. Vi hade kontakt via PM, mail och telefon. Han tyckte mycket om Helena; de hade t o m haft reseplaner tillsammans (jag kommer inte ihåg när det skulle ha varit).

JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.

En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.

Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.

JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!
Menar du att J-ens litade så pass på en främling?
Det låter inte som den J-ens jag känner, att dela information av den karaktären med en "utomstående".

Är du säker på att det verkligen var J-ens du pratade med?
Om du tror dig veta, hur kom du fram till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in