[quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av zahara99
Jag har hört att någon sjö har undersökts av en privatperson i detta område. Denna person skall ha bott antingen i Tidan eller Moholm. Om polisen har sökt någonstans vet jag inte.
Med tanke på det antal större och mindre insjöar samt alla bottenlösa kärnar uppe i Tiveden, så är det som ett leta efter en nål i en höstack. Dessutom tillkommer både Vänern och Vättern. Hade GM tillgång till båt?
Personligen, så tror jag att Helenas kropp sänktes ner i någon av alla dessa sjöar och kärnar, av en person, ev. två personer, som hade en mycket god lokalkännedom. Kanske av någon som var född i dessa trakter eller hade bott där under många år?
Att gräva en grav är både svårt och jobbigt.
Ang. det senare du skrev, så kan jag tänka mig att det är så. För att en kropp inte ska hittas av djur eller personer på promenad i skog och mark, antar jag att graven bör vara ganska djup. Detta om nu inte gm har tur och platsen aldrig hittas, förstås. Om platsen är allmän, bör den nog också "återställas" efter att det som skulle begravas har begravts. (Otrevligt ämne

)
Om gravens plats finns på privat ägo blir saken delvis en annan - så länge gm inte blir föremål för polisens misstanke, naturligtvis.
Så visst vore en säkrare plats att gömma en kropp på vara att sänka den i en djup sjö/tjärn (under förutsättning att den försetts med "säkra" tyngder) alternativt i något slags schakt eller brunn el. dylikt. Sedan finns det säkert andra alternativ också.
Hur det är i Helenas fall, vet bara ett fåtal. Håller med dig om att en god lokalkännedom känns som ett måste - helt säkert vid "begravningen" av kroppen, men cokså sannolikt vid platsen för överfallet.
En väska med "dansskor" i ska ha dragits upp av en fiskare något/några år efter Helenas försvinnande. Tror det var i ån Tidan. Väskans utseende ska ha sammanfallit med Helenas. Fiskaren, som inte kopplade detta till Helenas försvinnande, ska ha slängt i väskan igen. Någon som vet om väskan någonsin hittades igen?