Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasten2
jo självklart var det ett bra initiativ men att det var just han var ju det som var ömkligt tyckte jag och jag vet att flera reagerade på det också vid det tillfället, det var mera känskan att han gjorde det för egen PR och inte så mycket med offret.
nä jag har ingen kontakt med någon från den tiden, jag har valt det själv att avskärma mig och vill de ha kontakt med mig, så är det upp till dem att ta den kontakten, jag respekterar vilket de än gör,, jag vet själv hur jag resonerade innan min händelse om ev gärningsmän. nu har jag ju ett annat perspektiv än vad jag hade tidigare,, något jag önskar jag kunde få ogjort
Mm, så kan det vara att man får ett intryck en känsla.
I denna situation var nog många i obalans (mentalt).
Så fanns han där och styrde upp fixade skallgången.
Känns mellan raderna som en dominant person.

Är det någon som vet var skallgången befann sig, hur det styrdes upp ?
Ifall man ska ”spåna” kanske gärningsmannen var med så denna kille kanske träffat honom ,har info ?
Citera
2009-02-19, 19:52
Medlem
gasten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Mm, så kan det vara att man får ett intryck en känsla.
I denna situation var nog många i obalans (mentalt).
Så fanns han där och styrde upp fixade skallgången.
Känns mellan raderna som en dominant person.

Är det någon som vet var skallgången befann sig, hur det styrdes upp ?
Ifall man ska ”spåna” kanske gärningsmannen var med så denna kille kanske träffat honom ,har info ?

ja kanske det, du får lusläsa tidningarna från denna tiden så kanske du får ett humm om var dessa var,,, personligen så har jag ingen aning om var dessa var
Citera
2009-02-20, 10:36
Medlem
gasten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Quote: Den kvällen, på Stadt i Mariestad, jobbade ett par suspekta personer som dörrvakter/ordningsvakter. En av dem, låt oss kalla honom för Krister, blev 1998 dömd för mordet på taxichaufför. Dådet skedde i Falkenbergsområdet (Bua?). Ett omskrivet fall då han jobbade som väktare, och tog sig an det mordet med sin väktarkollega (kan kallas Ronny men tillför inte Helenafallet ngt) för det facila priset av 15 000 kr, varav endast hälften betalades ut

Krister var/är en skum människa med en våldsfixerad vrklighetsuppfattning. Hade "tänkt" att åka söder ut så fort det skulle "smälla till därnere" eftersom han alltid blev ratad av försvarets FN-antagningar mm.

Det som är skumt är ju att han gjorde sin värnplikt som ngn typ av förrådsman där han hade koll på alla F7 Såtenäs baser och därmed deras tankförråd. Slut quote

Denna "Krister" är fri sen ett par år tillbaks. Han bor i Tibro och är lika dum som vanligt. Mycket märklig människa. Efter dessa uppg på FB skulle jag kolla hans förehavanden under tiden för försvinnandet.

ja du verkar ju känna mig så jag tycker att du kan ju komma fram och förklara en del,, men det är du väl inte karl till din fjant
Citera
2009-02-20, 20:27
Medlem
palibilus avatar
Hur det var på stadt vet ju inte jag eftersom det var inlejda folk från Jönköping som jobbade där vid detta tillfället vilka också hade flest anmälningar om misshandel på sig då de körde en onödigt hård stil på detta objekt.

Kan lungt säga att han talar sanning om vakterna,jag såg dom ett antal gånger i aktion ge diverse individer DUKTIGT med stryk.Dom hade fler objekt än stadt i bla Jönköping där deras hemmabas var och dom var omtalade på stan.
Citera
2009-02-21, 17:35
Medlem
gasten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palibilu
Hur det var på stadt vet ju inte jag eftersom det var inlejda folk från Jönköping som jobbade där vid detta tillfället vilka också hade flest anmälningar om misshandel på sig då de körde en onödigt hård stil på detta objekt.

Kan lungt säga att han talar sanning om vakterna,jag såg dom ett antal gånger i aktion ge diverse individer DUKTIGT med stryk.Dom hade fler objekt än stadt i bla Jönköping där deras hemmabas var och dom var omtalade på stan.

tack för det.*L*
Citera
2009-02-21, 18:06
Medlem
gasten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palibilu

Om jag inte missminner mig fatalt så var det väl någon form av bolags form de hade,,och de flesta bråk var när speciellt en av de anstälda var inblandad. men nog om det , detta har ju inget för övrigt att göra med tråden.
Citera
2009-02-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasten2
ja du verkar ju känna mig så jag tycker att du kan ju komma fram och förklara en del,, men det är du väl inte karl till din fjant
Verkade som många i tråden hade frågor/antaganden som anmärkningsvärt tystnade.
Finns väl ingen annan som har mycket know-how kring dråp som du i tråden, bokstavligt talat .
Vad jag menar är att du har en erfarenhet som de flesta av oss saknar.
Till och med svårt o gissa hur det kan vara.

Jag är helt okunnig och kommer dragandes med naiva frågor .
Ha överseende eller strunta svara på frågorna om det blir jobbigt för dig.
Rätta mig om jag har fel,har bara medias bild.

När jag läser om Helen verkar det så konstigt blandning mellan kalabalik och lugn.

Man har hört ett skrik.
En bil sticka iväg hög fart.
Därefter bilspår
Helenas skor och ringar.

Tänker dra paralleller med din situation.
Varför jag gör det är för att frågan handlar om tankar/känslor.
Att du drar dig till minnes hur det var för dig.
För att jag ska förstå (på ett ungefär) hur det kan bli i en sådan situation.

Efter du skjutit denna man åker ni där ifrån.
Hur åkte ni iväg>>snabbt eller tog det lugnt ?
Hur var stämningen ?

I närheten ska ni ha slängt vapnet på marken vilket hittades av polisen .
Varför gjorde ni det?
Kommer du ihåg ifall ni tänkte något?

Du berättade att din situation var en olycka , ni skulle bara skrämma om jag förstod rätt.
Denna ”skrämmar” handling var den väl planerad men allt blev fel ?

Om du skulle ”spåna” som alla andra gällande Helenas försvinnande.
Vad tror du att ringarna har för betydelse?
Varför ska hon inte bära dessa, tror du ?
Vad kan ringarna symbolisera hos en tjej?
Citera
2009-02-22, 14:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Verkade som många i tråden hade frågor/antaganden som anmärkningsvärt tystnade.
Finns väl ingen annan som har mycket know-how kring dråp som du i tråden, bokstavligt talat .
Vad jag menar är att du har en erfarenhet som de flesta av oss saknar.
Till och med svårt o gissa hur det kan vara.

Jag är helt okunnig och kommer dragandes med naiva frågor .
Ha överseende eller strunta svara på frågorna om det blir jobbigt för dig.
Rätta mig om jag har fel,har bara medias bild.

När jag läser om Helen verkar det så konstigt blandning mellan kalabalik och lugn.

Man har hört ett skrik.
En bil sticka iväg hög fart.
Därefter bilspår
Helenas skor och ringar.

Tänker dra paralleller med din situation.
Varför jag gör det är för att frågan handlar om tankar/känslor.
Att du drar dig till minnes hur det var för dig.
För att jag ska förstå (på ett ungefär) hur det kan bli i en sådan situation.

Efter du skjutit denna man åker ni där ifrån.
Hur åkte ni iväg>>snabbt eller tog det lugnt ?
Hur var stämningen ?

I närheten ska ni ha slängt vapnet på marken vilket hittades av polisen .
Varför gjorde ni det?
Kommer du ihåg ifall ni tänkte något?

Du berättade att din situation var en olycka , ni skulle bara skrämma om jag förstod rätt.
Denna ”skrämmar” handling var den väl planerad men allt blev fel ?

Om du skulle ”spåna” som alla andra gällande Helenas försvinnande.
Vad tror du att ringarna har för betydelse?
Varför ska hon inte bära dessa, tror du ?
Vad kan ringarna symbolisera hos en tjej?

Tar mig friheten att svara på ditt inlägg, som egentligen är riktat till gasten2.

Angående ditt sista stycke.

Jag förstår uppriktigt sagt inte dina frågor angående ringarna.

Helena hade ringar på sig natten hon försvann; hon kanske - som många andra tjejer (och även vissa killar) - tyckte om smycken. När hon attackerades, kan dessa ringar ha "dragits" av, om/när hon försökte slita sig från sin förgripare. (Likaså kan hon ha tappat skorna vid ett flyktförsök alternativt om/när hon släpades därifrån.) Det är en förklaring till att ringarna låg kvar (om de inte placerats dit efteråt).

Jag tolkar att du genom dina frågor ger ringarna en större betydelse, än vad de egentligen kanske har. Varför ska inte Helena bära ringarna? frågar du. Kanske det är så enkelt att de faktiskt slets av henne vid ev. flyktförsök. Du frågar också: "Vad kan ringarna symbolisera hos en tjej?" Om du vill ha en redogörelse för ringars symbolik, kan jag ge dig det. Men om vi utgår från att ringarna inte placerades dit i efterhand, så kan jag inte se vad en diskussion om symbolik har för relevans för detta fall. I så fall kan vi diskutera skosymboliken också - menar du att den är lika relevant?

Bemöt gärna mitt inlägg och förklara vad du menar och om det är så att jag har missuppfattat dina frågor!
Citera
2009-02-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Jo ,så här tänker jag :
När man analyserar något kan man
jämföra det med andra situationer som man kan relatera till själv eller andras erfarenheter.
Betyder inte att det är så gällande Helena, utan man vänder och vrider på olika möjligheter.
Det otänkbara blir tänkbart etc

Jag relaterar till egna erfarenheter eftersom jag blivit attackerad
följaktligen försökt slita mig/försvarat mig från min förövare gällande ett mordförsök.

Förutom att jag gick ”sönder” gick
halskedjan sönder,örhängen försvann (hittades på olika ställen)
men ringarna satt kvar på mina fingrar.
Det var en kaotisk situation som de flesta situationer som handlar om liv o död.

När man blir attackerad och man "vet" att man kommer att dö.
Är inget logiskt eller stillsamt en brottsplats kan se hemsk ut .
Nu efteråt förstår jag alla spår eftersom jag kämpade för mitt liv.
I denna situation finns inte rätt eller fel man tänker inte på
hur man försvarar sig eller med vad, man gör allt -som en reflex.

Inget överfall är på samma sätt men i min värld är
det inte självklart att ringarna slitits av eller hamnat på samma ställe.
Folk tappar även ringar de kan åka av lätt.
Hade man hittat dem utspridda ,huller om buller skulle jag inte reagerat.

Vad tror du själv gällande ringarna?
Finns det indikationer på att de placerats dit efteråt?
Kan Helena inte ha tagit av sig dessa själv på plats(tvingats) ?
Senast redigerad av Hag22 2009-02-22 kl. 16:26.
Citera
2009-02-22, 19:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jo ,så här tänker jag :
När man analyserar något kan man
jämföra det med andra situationer som man kan relatera till själv eller andras erfarenheter.
Betyder inte att det är så gällande Helena, utan man vänder och vrider på olika möjligheter.
Det otänkbara blir tänkbart etc

Jag relaterar till egna erfarenheter eftersom jag blivit attackerad
följaktligen försökt slita mig/försvarat mig från min förövare gällande ett mordförsök.

Förutom att jag gick ”sönder” gick
halskedjan sönder,örhängen försvann (hittades på olika ställen)
men ringarna satt kvar på mina fingrar.
Det var en kaotisk situation som de flesta situationer som handlar om liv o död.

När man blir attackerad och man "vet" att man kommer att dö.
Är inget logiskt eller stillsamt en brottsplats kan se hemsk ut .
Nu efteråt förstår jag alla spår eftersom jag kämpade för mitt liv.
I denna situation finns inte rätt eller fel man tänker inte på
hur man försvarar sig eller med vad, man gör allt -som en reflex.

Inget överfall är på samma sätt men i min värld är
det inte självklart att ringarna slitits av eller hamnat på samma ställe.
Folk tappar även ringar de kan åka av lätt.
Hade man hittat dem utspridda ,huller om buller skulle jag inte reagerat.

Vad tror du själv gällande ringarna?
Finns det indikationer på att de placerats dit efteråt?
Kan Helena inte ha tagit av sig dessa själv på plats(tvingats) ?

Jag förstår att du relaterar till egna erfarenheter; det är naturligt att man gör det. I den hemska situationen som du upplevde slets inte ringarna av, men du tappade örhängen och halskedjan gick sönder. Jag vet inte om Helena hade halskedja och/eller örhängen på sig den natten hon attackerades, men om vi utgår från att hon inte hade det, så kan det förklara att det bara var ringarna som hittades. Om hon också hade burit halskedja och örhängen, så är det inte omöjligt att även dessa hade hittats vid lekparken.

Vet du att ringarna låg tillsammans, precis bredvid varandra? Även om det inte var alltför långt mellan dem, så tycker jag ändå inte att det är konstigt att de hittades där på marken. Dels kan ringar sitta lite löst (jag har själv tappat ringar som "glidit av" utan allför stor kraft) eller så kan hon ha haft dessa ringar på ena handens fingrar och om gärningsmannen tagit tag i Helenas arm under tiden som Helena försökt slita sig, kan hans hand ha "glidit ner" till handen och då han fortsatt att dra, kan han ha dragit med ringarna i farten. Och då är det inte konstigt, enligt mitt sätt att se det, att ringarna hamnat inte alltför långt ifrån varandra på marken.

Ett liknande scenario kan ha inträffat med skorna; hon kan ha tappat dem då hon försökte springa iväg/släpades därifrån.

Jag kan inte säga att det finns indikationer på att ringarna (och - glöm inte skorna!) placerades dit i efterhand, eftersom jag inte vet exakt var - och i vilket förhållande till varandra - de hittades. Menar du att det finns indikationer på detta? I så fall, vilka?

Att Helena skulle ha ta av sig sina ringar? Varför skulle hon det? Menar du att det skulle handla om symbolik, om det var så? (Glöm i så fall inte skorna... ) För mig känns den versionen lite övertolkad. Men jag var inte där, så jag vet inte! Har du en förklaring till varför det skulle ha hänt?

Jag är däremot övertygad att Helena attackerades i området, där hennes ringar och skor hittades.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Prinzezzan 2009-02-22 kl. 19:12.
Citera
2009-02-22, 21:26
Medlem
Jag tappade inte örhängena, de slets av när jag försökte komma ifrån honom . Hittades långt ifrån varandra ,det var kaos.
Man vet inte hur det var för Helena.

Det framkommer inte hur/var de hittat ringarna men området avslöjar att det finns ”gömslen” i en skogsdunge , ringar är inte stora.
Ringarnas position kan avslöja vissa detaljer.

(Återkommer till ringarnas betydelse)

Det är skriket som får en att fundera på en våldsam historia,
funderar på hur det utspelat sig.

Nu spånar jag bara ”hej vilt”;

Det händer olika saker.
Helena kanske tappade/sparkade av sig skorna i en obehaglig situation.
Han gjorde nya gränsöverskridanden,kanske tog på henne.
Helena blev rädd och skrek till (vittnet hörde)
Han vill tysta henne, vill behålla makt/kontroll tar fram ett vapen ex: kniv.
Sen går allt väldigt fort.

Alla gränsöverskridningar som hänt gör att Helena är tyst medgörlig under hot.
Man vet nämligen att det finns risk för övervåld, när man befinner sig i en sjuk situation och gör automatiskt en snabb riskbedömning.

Det som finns med i denna bedömning är bla:
Ifall man kan vädja till honom/om han är mottaglig.
Blir väldigt känslomässigt inkännande o känner ifall förövaren är ”känslomässigt närvarande ”ber om nåd etc.

Finns det ingen nåd gör man exakt som den beväpnade förövaren säger,behövs bara ett ord/tonfall.
Man kan göra saker som kan tyckas vara dumt,
det grips efter halmstrån.
Hon lyder honom.

Han vill att Helena ska sätta sig i bilen.
I denna situation griper hon efter ett nytt halmstrå för att överleva.
Hon har inga andra valmöjligheter än att åka med honom.
I hennes huvud kanske det finns en liten chans att klara sig om hon lyder honom.

Diskret tar hon av sig ringarna och lämnar/slänger på marken.
Det är HENNES tecken /signal till alla andra att något har hänt henne.
Hon vet att man kommer leta efter henne.

Hennes meddelande att hon har varit på platsen.
Sen åker de snabbt iväg (vittnet hörde bilen)

Jag tror hon levde på platsen åkte iväg och mördades på annan plats.
Det är en sjuk person o blir inte förvånad om han ligger bakom "tipsen".
Tycker polisen borde ha letat på andra platser,men var ?
Senast redigerad av Hag22 2009-02-22 kl. 21:28.
Citera
2009-02-23, 08:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag tappade inte örhängena, de slets av när jag försökte komma ifrån honom . Hittades långt ifrån varandra ,det var kaos.
Man vet inte hur det var för Helena.

Det framkommer inte hur/var de hittat ringarna men området avslöjar att det finns ”gömslen” i en skogsdunge , ringar är inte stora.
Ringarnas position kan avslöja vissa detaljer.

(Återkommer till ringarnas betydelse)

Det är skriket som får en att fundera på en våldsam historia,
funderar på hur det utspelat sig.

Nu spånar jag bara ”hej vilt”;

Det händer olika saker.
Helena kanske tappade/sparkade av sig skorna i en obehaglig situation.
Han gjorde nya gränsöverskridanden,kanske tog på henne.
Helena blev rädd och skrek till (vittnet hörde)
Han vill tysta henne, vill behålla makt/kontroll tar fram ett vapen ex: kniv.
Sen går allt väldigt fort.

Alla gränsöverskridningar som hänt gör att Helena är tyst medgörlig under hot.
Man vet nämligen att det finns risk för övervåld, när man befinner sig i en sjuk situation och gör automatiskt en snabb riskbedömning.

Det som finns med i denna bedömning är bla:
Ifall man kan vädja till honom/om han är mottaglig.
Blir väldigt känslomässigt inkännande o känner ifall förövaren är ”känslomässigt närvarande ”ber om nåd etc.

Finns det ingen nåd gör man exakt som den beväpnade förövaren säger,behövs bara ett ord/tonfall.
Man kan göra saker som kan tyckas vara dumt,
det grips efter halmstrån.
Hon lyder honom.

Han vill att Helena ska sätta sig i bilen.
I denna situation griper hon efter ett nytt halmstrå för att överleva.
Hon har inga andra valmöjligheter än att åka med honom.
I hennes huvud kanske det finns en liten chans att klara sig om hon lyder honom.

Diskret tar hon av sig ringarna och lämnar/slänger på marken.
Det är HENNES tecken /signal till alla andra att något har hänt henne.
Hon vet att man kommer leta efter henne.

Hennes meddelande att hon har varit på platsen.
Sen åker de snabbt iväg (vittnet hörde bilen)

Jag tror hon levde på platsen åkte iväg och mördades på annan plats.
Det är en sjuk person o blir inte förvånad om han ligger bakom "tipsen".
Tycker polisen borde ha letat på andra platser,men var ?

Tack för ditt svar!

Jag förstår precis vad du syftar på när det gäller ringarna. Och visst kan det vara som du skriver, d v s att Helena kan ha tagit av dem själv, för att visa att hon varit där. Har du något speciellt i tanken i just detta fall? Jag menar om något indikerar detta?

En annan variant kan vara att gärningsmannen placerat dit ringarna/skorna efteråt, också det för att visa att Helena varit där eller för att helt enkelt vilseleda polisen.

När du skriver att du tror att Helena levde på platsen, men att hon fördes bort och mördades på annan plats, menar du då att du tror att hon var oskadad innan hon fördes bort, men tvingades med gärningsmannen med tvång?

Jag håller med dig om att det kan vara så att gärningsmannen kan vara den som ligger bakom vissa "tips". Eller också kan det vara någon som gm antytt/berättat för eller någon som i andra hand fått händelseförloppet berättat för sig. Det kan även vara så att det är en skruvad person som på något bisarrt sätt vill verka märkvärdig eller försöka leda polisen åt fel håll.

Gärningsmannen behöver inte vara sjuk i lagens mening, d v s varit psykotisk vid gärningen. Att döda en människa oplanerat (jag tror inte att detta var planerat, utan ett närmande med avvisande som gick överstyr) kan en annars "normalt" fungerande individ göra; det kan "slå runt" i en viss situation under vissa speciella betingelser. Men det behövs nog en speciell typ av personlighet för att leva med detta under alla dessa år. Om personen är något sånär "normal", kan han inte haft det lätt, om han inte "lyckats" förtränga händelsen hittills. Om gärningsmannen har psykopatiska drag och därmed avsaknad av empati för andra eller om brottet är utfört under drogbruk (och personen efteråt har en minneslucka; vilket kanske är mindre troligt), så är det lättare att förklara hur han lyckats leva med vetskapen om vad han gjort, under så många år.

Din sista fråga. Ja, var skulle polisen letat, där de inte letat? Om kroppen är säkert förankrad och nedsänkt i Vänern, så är det nog svårt att hitta den. Jag har för mig att det sades att Vänern var 100 m djup, en gång, när jag åkte båt på Vänern (ingen jätterolig tanke ). Likaså om kroppen finns på botten av ett schakt... Det skulle krävas enorma resurser att leta i sådana och i så fall i vilket skulle man börja...? Jag skulle tro att chansen att gärningsmannen grävt ner kroppen i skogen, är mindre; nedgrävda kroppar (som inte är alltför djupt nedgrävda), brukar dyka upp så småningom i exempelvis svamptider eller om någon hundägare är ute på skogspromenad.

Den enda chansen att få reda på vad som hänt Helena efter så här många år, verkar vara genom ett direkt eller indirekt erkännande eller att någon finner hennes kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in