2012-06-23, 18:46
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
"axelavståndet bilspåren lekplatsen"? Hur menar du här?
Vad jag menar är att det finns flertalet bil modeller av olika märken med samma axelavstånd inget annat. Har du någon annan tanke eller annan förklaring bakom hjulspåren lekplatsen med axelavstånd modeller så får du gärna berätta vad.

Citat:
Kan det inte tyda på någon annan modell? På vilket sätt kan bilspåren "tyda på en 740 eller liknande modeller som en 740, exempelvis kanske en toyota camry sedan -86:a"?
Givetvis så kan det röra sig om andra modeller axelavstånd utöver en förmodad 740 och toyota camryn.men nu är väl blickfånget riktat på en toyota camry och atervandsgrand4 eller!? har jag fel i det resonemanget? jag med flera(även läsare) vill komma till en slutsats om vad som kan vara rätt hypotes hjulspåren lekplatsen.

KK12
Citera
2012-06-23, 18:49
Medlem
Prinzezzans avatar
I denna artikel (http://www.expressen.se/nyheter/fors...gen-vit-volvo/) om den vita Volvon, står detta:

"Polisen har hittat hennes skor med blodfläckar på, och några av hennes ringar i närheten av villan. I området hittades också hjulspår som tros komma från en bil som har med hennes försvinnande att göra.
Men polisen har inte lyckats klarlägga från vilken bil de kommer."

Och här i tråden (#4501) skriver MickeR:

"Vad jag kan minnas så hade dom spårvidden på fordonet och det passade in på en handfull bilmärken.

// MickeR"
Citera
2012-06-23, 18:58
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=kungkarl12e]
Citat:
Vad jag menar är att det finns flertalet bil modeller av olika märken med samma axelavstånd inget annat. Har du någon annan tanke eller annan förklaring bakom hjulspåren lekplatsen med axelavstånd modeller så får du gärna berätta vad.

Givetvis så kan det röra sig om andra modeller axelavstånd utöver en förmodad 740 och toyota camryn.men nu är väl blickfånget riktat på en toyota camry och atervandsgrand4 eller!? har jag fel i det resonemanget? jag med flera(även läsare) vill komma till en slutsats om vad som kan vara rätt hypotes hjulspåren lekplatsen.

KK12

Jag har ingen aning om vad axelavstånd är, åtminstone inte på en bil.

Ska detta uppmätta axelavstånd sammanfalla med det på en Volvo (?) 740 och en Toyota Camry? Förutsättningen är väl att man vet vilka modeller som har detta axelavstånd, annars är det väl svårt att spekulera?

Vittnen såg ju en mindre vit, ljus bil. En Volvo (?) 740 är inte en liten bil. Finns det Toyota Camrys i mindre, små modeller också?
Citera
2012-06-23, 19:08
Medlem
tojos avatar
Citat:

Jag har ingen aning om vad axelavstånd är, åtminstone inte på en bil.

Ska detta uppmätta axelavstånd sammanfalla med det på en Volvo (?) 740 och en Toyota Camry? Förutsättningen är väl att man vet vilka modeller som har detta axelavstånd, annars är det väl svårt att spekulera?

Vittnen såg ju en mindre vit, ljus bil. En Volvo (?) 740 är inte en liten bil. Finns det Toyota Camrys i mindre, små modeller också?

Som MickeR nämnt bör det vara spårvidd (bredden mellan t.ex. vänster och höger hjul) och inte axelavstånd (avstånd mellan framaxel och bakaxel = avståndet sett från sidan mellan främre och bakre hjulens nav).

Som nämnts har normalt sett en stor mängd bilar samma spårvidd, och denna kan också ändras om man t.ex. inte har originalfälgar på fordonet, så det är inget vidare spår.
Citera
2012-06-23, 19:17
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
I denna artikel (http://www.expressen.se/nyheter/fors...gen-vit-volvo/) om den vita Volvon, står detta:

"Polisen har hittat hennes skor med blodfläckar på, och några av hennes ringar i närheten av villan. I området hittades också hjulspår som tros komma från en bil som har med hennes försvinnande att göra.
Men polisen har inte lyckats klarlägga från vilken bil de kommer."

Och här i tråden (#4501) skriver MickeR:

"Vad jag kan minnas så hade dom spårvidden på fordonet och det passade in på en handfull bilmärken.

// MickeR"
Tack prinzezzan!
MickeR! kan du komma ihåg de handfulla fordon med spårvidden handfulla bilmärken som avses i inlägget från dig?

KK12
Citera
2012-06-23, 19:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Som MickeR nämnt bör det vara spårvidd (bredden mellan t.ex. vänster och höger hjul) och inte axelavstånd (avstånd mellan framaxel och bakaxel = avståndet sett från sidan mellan främre och bakre hjulens nav).

Som nämnts har normalt sett en stor mängd bilar samma spårvidd, och denna kan också ändras om man t.ex. inte har originalfälgar på fordonet, så det är inget vidare spår.

Tack för en bra förklaring; nu fattar jag!

Jag undrar om själva spåren från däcken kunde identifierats. Det är väl individuellt hur "däckmärkena" ser ut (precis som på undersidan av skosulor)? Men om detta hade identifierats, så borde man väl kunna säga vilken sorts bilmärke det rörde sig om, i alla fall? I så fall kanske detta inte gick? Det kanske måste till "mjukare" underlag, för att detta ska synas?
Senast redigerad av Prinzezzan 2012-06-23 kl. 19:24.
Citera
2012-06-23, 19:35
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Tack för en bra förklaring; nu fattar jag!

Jag undrar om själva spåren från däcken kunde identifierats. Det är väl individuellt hur "däckmärkena" ser ut (precis som på undersidan av skosulor)? Men om detta hade identifierats, så borde man väl kunna säga vilken sorts bilmärke det rörde sig om, i alla fall? I så fall kanske detta inte gick? Det kanske måste till "mjukare" underlag, för att detta ska synas?

Angående asfalt så var det väl den lilla biten asfalterade stigen ovanför in i dungen eller vid lekplatsen som prover togs? har jag fel i detta?
Nedanför stigen dungen med asfalt så löper stigen UT från skogen dungen ut från höger och vänster i sand och gräs lekplatsen. Där kan spårvidden av fordon hittats och dokumenteras av polis. har jag fel i denna spekulation?

KK12
Citera
2012-06-23, 19:42
Medlem
Xeitums avatar
Jajemän, tack för artiklarna KvastaS. Återigen nämner Jenvén områdena båt, häst, hund men även gym.

Tror faktiskt inte PU är så dum och/lr naiv att han blåljuger om vilken bil han hade juni -92. Även om han skulle lyckas lura någon här på forumet så har givetvis "the law" jäkligt klart för sig vilken modell det var. Dessutom finns det väl någon här som kan verifiera hans utsago, PK t.ex, själv minns jag ej.

Toyota Camry verkar ha haft en modelluppdatering just kring 1986-87. Jag tror inte den "nya" serien kom till Sverige förrän någon gång -87. Denna nya modell tror jag enbart fanns som sedan lr helkombi medan den äldre förra modellen (PU's) däremot var vanlig som halvkombi.

Polisens intresse för Volvo 740'n känns som sagt lite märklig med tanke på de kända vittnesuppg. om mindre bil etc. Modellen kan ju faktiskt sägas ha ett avhugget bakparti men däremot är ju beskrivningen sluttande helt fel, åtminstone enl. min uppfattning.

Är det förövrigt någon som vet vad BW lr Shan* P hade för bil juni -92. Någon har ju påstått att de åkte ner på stan tillsammans i en vit Kadett.
Citera
2012-06-23, 20:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Angående asfalt så var det väl den lilla biten asfalterade stigen ovanför in i dungen eller vid lekplatsen som prover togs? har jag fel i detta?
Nedanför stigen dungen med asfalt så löper stigen UT från skogen dungen ut från höger och vänster i sand och gräs lekplatsen. Där kan spårvidden av fordon hittats och dokumenteras av polis. har jag fel i denna spekulation?

KK12

Jag vet tyvärr inte. Jag har bara tidningstext att gå efter.
Citera
2012-06-23, 20:10
Medlem
Xeitums avatar
Spårvidd Camry -85 orginal 147 cm fram resp. 142 cm bak, motsv. 740'n fram 146cm bak 146 cm.
Citera
2012-06-23, 20:45
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Spårvidd Camry -85 orginal 147 cm fram resp. 142 cm bak, motsv. 740'n fram 146cm bak 146 cm.
Tack xetium! sådana inlägg tycker jag om.
Någon som kan kolla upp spårvidden på en 740 ex?

Övrigt: MickeR har ju för övrigt fått frågan om handfull bilar eftersom han kanske kan veta vilka handfulla modeller som kan menas på spårvidden lekplatsen ekudden. vilka modeller då?

KK12
Senast redigerad av kungkarl12e 2012-06-23 kl. 20:57.
Citera
2012-06-24, 00:14
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Jag vet tyvärr inte. Jag har bara tidningstext att gå efter.
Med andra ord så får vi som läser och granskar PÅ tråden Helena A vänta på ett eventuellt svar från MickeR med svar på inläggen "spårvidden handfull bilar". har jag förstått det rätt?

Hoppas nu inte MickeR har hakat upp sig och är sur över vad jag diskuterade flera veckor sedan och vägrar svara.
Obs.Ang inläggen diskussionen helena då. - det var onödigt av mig då. Kunde bl.a ex. ha pmat frågor till Micke.

KK12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in