2017-08-03, 23:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trunhem
KB hade en vit bil 87-88 när hon pluggade på gymnasiet! Tror det var en Nissan Micra!

Ok, men KB kan tidigast ha fått körkort i nov. -88.
Var inte vårdlinjen 2-årig? det innebär i sådant fall att KB tog "studenten" i juni -88 och då hade hon inget körkort.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-03 kl. 23:16.
Citera
2017-08-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Det har varit lite diskussioner fram och tillbaka på tråden angående en "koordination", dvs om Polisen använder medier osv för att sätta press på GM. Jag är rätt säker på att det är en sådan "koordination" som just nu händer. Är god vän med en polis som var med i "teamet" hos polisen när de trodde att det var PR som var GM. Vid det tillfället togs fallet upp i både TV, radio och i flera stora tidningar samtidigt som PR togs in till hårda förhör vid flera tillfällen. Polisen hade dessutom span på PR 24/7 genom civilpolis, och hade också "sekundbevakning" på PR:s telefon.

Efter den senaste tidens hyperaktivitet på tråden är det i alla fall enligt mig rätt klart att GM läser (och skriver) här, så vill jag bara fråga? Är du säker på att du inte sagt nåt dumt till någon på telefonen sista månaderna? Du har väl koll på dina sms osv också, för det du skickat har polisen koll på. Du inser säkert redan att någon bevakar alla steg du tar? Du har inte åkt och dubbelkollat så att kroppen fortfarande är gömd som du ville? Allt du sa i förhöret kommer dubbelkollas och granskas i sömmarna. Hoppas du sover lika dåligt som du förtjänar.

Ja, så är det givetvis och så har det nog varit en låååååååång tid.
Citera
2017-08-03, 23:29
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja jag vet inte, jag menade bara att det inte är otänkbart. BW trodde väl aldrig att KM hade för avsikt att följa efter HA, man tänker ju inte i såna banor, han kanske endast noterade att KM gick åt samma håll. En sån här sak kan jag tänka mig att man först kommer att tänka på långt senare, när man för femtielfte gången går igenom vad som hände under kvällen i sitt eget huvud. BW hade, om han nu såg något, givetvis inte nån aning om vart KM var på väg och han brydde sig förmodligen inte heller... eller hur?
Man kan ju tänka sig att det är något sådant som har kommit till polisens kännedom med tanke på den nya, högre misstankegraden. Det skulle i sådant fall möjligen kunna vara en anledning till att BW inte nämndes i programmet, han har bidragit med en viktig pusselbit och är själv avskriven.
Kanske har han ändrat sitt vittnesmål och minns lite mer .... Eller kanske har han ändrat sitt vittnesmål och vet lite mindre.... Vem vet...
Kanske kan det vara så att någon annan såg att BW troligtvis var den sista att prata med Helena, fast obekräftat av honom, för han minns ingenting när det väl kommer till kritan. Kanske berättade han om det för sin vän PW inför radioserien.... Kanske var det inte uttalanden gjorda av "Klasse" Vem vet... Ni verkar ju ganska säkra men det fattas några bitar och det har blivit väldigt enkelriktade spekulationer det senaste. Tror ni ska vara lite mer skonsamma emot "Klasse" och ta er ifrån tunnelseendet.
Citera
2017-08-03, 23:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Kanske har han ändrat sitt vittnesmål och minns lite mer .... Eller kanske har han ändrat sitt vittnesmål och vet lite mindre.... Vem vet...
Kanske kan det vara så att någon annan såg att BW troligtvis var den sista att prata med Helena, fast obekräftat av honom, för han minns ingenting när det väl kommer till kritan. Kanske berättade han om det för sin vän PW inför radioserien.... Kanske var det inte uttalanden gjorda av "Klasse" Vem vet... Ni verkar ju ganska säkra men det fattas några bitar och det har blivit väldigt enkelriktade spekulationer det senaste. Tror ni ska vara lite mer skonsamma emot "Klasse" och ta er ifrån tunnelseendet.

Nja nog tror jag att BW minns att han pratade med Helena utanför Stadt, varför skulle han ljuga om det? Hade han gjort det så hade han förmodligen varit huvudmisstänkt i ett tidigt skede.
Vi är skonsamma mot KM, men med dom uppgifter som har kommit fram så är det helt rätt att han synas i sömmarna. Konstigt att du inte delar den uppfattningen.
Citera
2017-08-03, 23:48
Medlem
Ugglan.s avatar
KB hade en vit bil 87-88 när hon pluggade på gymnasiet! Tror det var en Nissan Micra!

Citat:
Ok, men KB kan tidigast ha fått körkort i nov. -88.
Var inte vårdlinjen 2-årig? det innebär i sådant fall att KB tog "studenten" i juni -88 och då hade hon inget körkort.

Det här behöver redas ut. Den enda möjligheten att KB skulle ha kunnat köra en liten, vit bil är väl då att hon tog ett sabbatsår mellan högstadiet och gymnasiet eller att hon tog ett år ledigt mellan ettan och tvåan på gymnasiet. Eller tänker jag fel nu? Pudelfrillan måste ju ha räknat rätt?! KB är mycket riktigt född i november 1970.

trunhem: Kan du gå igenom minnet igen och återkomma?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-03 kl. 23:57.
Citera
2017-08-04, 00:17
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Nja nog tror jag att BW minns att han pratade med Helena utanför Stadt, varför skulle han ljuga om det? Hade han gjort det så hade han förmodligen varit huvudmisstänkt i ett tidigt skede.
Vi är skonsamma mot KM, men med dom uppgifter som har kommit fram så är det helt rätt att han synas i sömmarna. Konstigt att du inte delar den uppfattningen.
Om han ljugit så hade han nog varit huvudmisstänkt? Om man ljuger så är det väl för polisen... Och om man då senare erkänner det först då kan de ju reagera på det och kanske har de gjort det....

Vad jag försöker säga är att det är inte så självklart att bara för att era spekulationer går att få ihop, till slut, så blir de inte en sanning. Lite mer vill nog till än viljan... Och jo, om man lägger fram bevis brevid konsikvens för "Klasse" så har det körts både på och över, enligt mig.
Stapla upp fakta så kanske du får mig att tycka annorlunda, uppgifterna som kommit fram som är fakta, samt varför hans omgivningem synas?

Vill fråga dig som är insatt om något annat. Vi får se om du har svaret, eller någon annan, även om du då hittat gm.
Under tiden då Helena försvann så var det en vit liten bil av sportig modell som cirkulerade runt i Mariestad mest hela tiden. Denna bil ägdes av en man som var ca 2år äldre än Helena. Han kände Helena och han var även vän med flera omnämnda i tråden. Han brukade ha med sig tre andra killar i samma ålder. Ibland åkte de i två olika bilar, i följe med varandra. Ägaren bodde på Lockerud, liksom de andra killarna med undantag av en av dem. Är detta något som känns igen? Är detta något som nämnts i tråden tidigare och släppts?
Citera
2017-08-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Kan det vara så att denne person plötsligt berättat att han sett pilot gå efter Helena? Då kanske plötsligt denne person vara ett viktigt vittne som man inte vill röja?

Njae, den spekulationen övertygar mej inte. I serien tog ex brovittnets uppgifter upp, bla. De kunde presentera BW och hans uppgifter anonymt. Som i sin tur kan leda till att andras minnesbilder klarnar. Eftersom det var uppe i media i ett tidigt skede efter försvinnandet, där han själv berättat så vore det självklart naturligt att de tog med den biten bland de övrigas framställan. Uppgifter från den som sist talade med H, valdes bort. Att Helena frågade om någon skulle åt hennes håll, är inte mer relevant än den hon talade sist med innan hon promenerade iväg!
Funderar vidare....
BW hade tillgång till bil som han körde till statt med.
Var det hans egen?
Vilket märke, vilken färg?
Parkerad?
Allt det här är säkert genomgånget av utr för länge sen, men ni kan testa att dra det lika djärvt i sömmarna som med KM och se vad som händer?
Senast redigerad av exsist 2017-08-04 kl. 00:24.
Citera
2017-08-04, 00:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det som står om bilen i förhöret med killarna är halvcombi med rakt sluttande bakparti, ev. en Honda. Uppfattas som något längre än golf och mazda 323, likt en äldre toyota celica. Jag vet inte hur preciserat det känns (micra kanske inte är första valet).

Okej!
Jag har tagit bilden på den vita bilen som finns på Radio Skaraborgs sida och letat efter en japansk bil (Halvkombi/Hatchback) med liknande linjer och profil. Jag har inte kunnat tyda den lilla bilden på den vita bilen men har googlat efter bilder och hittade till slut en bilmodell som eventuellt skulle kunna vara en sådan bil som vittnen har sett. Denna bil är dock grå och fotad något litet ovan ifrån då man ser motorhuven något litet ovanifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=ngb5FVR7jiw
Citera
2017-08-04, 00:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om han ljugit så hade han nog varit huvudmisstänkt? Om man ljuger så är det väl för polisen... Och om man då senare erkänner det först då kan de ju reagera på det och kanske har de gjort det....

Vad jag försöker säga är att det är inte så självklart att bara för att era spekulationer går att få ihop, till slut, så blir de inte en sanning. Lite mer vill nog till än viljan... Och jo, om man lägger fram bevis brevid konsikvens för "Klasse" så har det körts både på och över, enligt mig.
Stapla upp fakta så kanske du får mig att tycka annorlunda, uppgifterna som kommit fram som är fakta, samt varför hans omgivningem synas?

Vill fråga dig som är insatt om något annat. Vi får se om du har svaret, eller någon annan, även om du då hittat gm.
Under tiden då Helena försvann så var det en vit liten bil av sportig modell som cirkulerade runt i Mariestad mest hela tiden. Denna bil ägdes av en man som var ca 2år äldre än Helena. Han kände Helena och han var även vän med flera omnämnda i tråden. Han brukade ha med sig tre andra killar i samma ålder. Ibland åkte de i två olika bilar, i följe med varandra. Ägaren bodde på Lockerud, liksom de andra killarna med undantag av en av dem. Är detta något som känns igen? Är detta något som nämnts i tråden tidigare och släppts?

Det mest rationella är väl att du går rakt på sak och talar om vilket bilmärke det var, vilken modell, vad killen hette och vad de andra killarna hette. Varför trassla med en massa omvägar och gåtor?
Citera
2017-08-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Det här behöver redas ut. Den enda möjligheten att KB skulle ha kunnat köra en liten, vit bil är väl då att hon tog ett sabbatsår mellan högstadiet och gymnasiet eller att hon tog ett år ledigt mellan ettan och tvåan på gymnasiet. Eller tänker jag fel nu? Pudelfrillan måste ju ha räknat rätt?! KB är mycket riktigt född i november 1970.

trunhem: Kan du gå igenom minnet igen och återkomma?

I min skolkatalog från Vadsbogymnasiet går Helena A nåt som kallas Social Omvårdnad, så det verkar som om hon hoppat över till vårdgymnasiet senare. Eller är det den där programmet social omvårdnad som räknas som vårdlinje? KB finns inte med på fotot i Helena A:s klass på social omvårdnad heller kan jag tillägga.
Citera
2017-08-04, 00:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja allt som du tar upp har f.n. släppts, förvånad?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-04 kl. 00:53.
Citera
2017-08-04, 00:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
I min skolkatalog från Vadsbogymnasiet går Helena A nåt som kallas Social Omvårdnad, så det verkar som om hon hoppat över till vårdgymnasiet senare. Eller är det den där programmet social omvårdnad som räknas som vårdlinje? KB finns inte med på fotot i Helena A:s klass på social omvårdnad heller kan jag tillägga.

Står det något i marginalen om att KB är frånvarande på skolfotot?

Enligt uppgifter ska Helena och KB ha gått gymnasiet tillsammans och/eller vårdlinjen/vårdprogrammet. Kan gymnasiet ha varit en sak och "vårdgrejen" en annan som kom efter gymnasiet? Finns det fler program i skolkatalogen som kan liknas vid "vård"? En annan variant är ju att vårdprogrammet gick separat på ett annat ställe än på Vadsbogymnasiet?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-04 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in