2017-08-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, men frågan är om det verkligen är polisen som har kommit fram till detta eller om KM vid förhör svarade att bilen var skrotad och att Kling och Klang då bara svarade: Jaha skrotad.. ok.. och när skedde detta?" varpå KM svarade: "nångång förra året". Kling och Klang skriver då ner detta och det blir till en sanning. Jag litar inte en sekund på att polisen har skött det här som man ska, tvärtom, det finns nog många missar, brister och luckor i utredningsarbetet. Och det är just därför man inte har lyckats gripa rätt GM.
Absolut kan det vara så.
Citera
2017-08-03, 20:42
Medlem
Först en fråga till någon som vet hur skogsstigen i kohagen såg ut 1992:
Om Helena berövats livet där skorna låg dvs i mitten av skogsstigen (ca:150m från huset?).
För att släpa kroppen så lite som möjligt hade en GM parkerat bilen vid ekuddenvägen eller lekplatsen? Vilket hade varit närmast?

Eftersom ringarna låg vid lekplatsen (ca:50m från huset?) och jag antar att
HA:s liv släcktes där skorna hittades (ca: 150m från huset). Då finns alt:

1. GM (KM?) tar livet på HA inne vid skogsstigen, hämtar bil inärheten.

"Sen kör till lekplatsen, släpar kroppen (skorna faller av) till bilen, ringarna faller av när han lyfter upp henne i bagageluckan, om GM inte redan kastat så går han in i stigen igen för att kasta iväg skorna, åker sedan iväg. (Gjort på ca:10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)"

2. (GM) kommer med bil, parkerar vid lekplatsen, attackerar HA, ringarna slits av, GM springer efter HA in på stigen tar HA:s liv där;
A) släpar kroppen till lekplatsen, in i bagageluckan. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)
B) Åker där ifrån utan kroppen i panik för att återkommer senare. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)

Vilket scenario tror ni ?
Citera
2017-08-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ok, men frågan är om det verkligen är polisen som har kommit fram till detta eller om KM vid förhör svarade att bilen var skrotad och att Kling och Klang då bara svarade: Jaha skrotad.. ok.. och när skedde detta?" varpå KM svarade: "nångång förra året". Kling och Klang skriver då ner detta och det blir till en sanning. Jag litar inte en sekund på att polisen har skött det här som man ska, tvärtom, det finns nog många missar, brister och luckor i utredningsarbetet. Och det är just därför man inte har lyckats gripa rätt GM.
Om de så "tyvärr" skrotad så kan det betyda att polisen sagt så och i det syftat på att den inte kunde undersökas nu. Vilket i sin tur då kan betyda att de 'alltså inte undersökte den då runt -98
Citera
2017-08-03, 20:52
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Först en fråga till någon som vet hur skogsstigen i kohagen såg ut 1992:
Om Helena berövats livet där skorna låg dvs i mitten av skogsstigen (ca:150m från huset?).
För att släpa kroppen så lite som möjligt hade en GM parkerat bilen vid ekuddenvägen eller lekplatsen? Vilket hade varit närmast?

Eftersom ringarna låg vid lekplatsen (ca:50m från huset?) och jag antar att
HA:s liv släcktes där skorna hittades (ca: 150m från huset). Då finns alt:

1. GM (KM?) tar livet på HA inne vid skogsstigen, hämtar bil inärheten.

"Sen kör till lekplatsen, släpar kroppen (skorna faller av) till bilen, ringarna faller av när han lyfter upp henne i bagageluckan, om GM inte redan kastat så går han in i stigen igen för att kasta iväg skorna, åker sedan iväg. (Gjort på ca:10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)"

2. (GM) kommer med bil, parkerar vid lekplatsen, attackerar HA, ringarna slits av, GM springer efter HA in på stigen tar HA:s liv där;
A) släpar kroppen till lekplatsen, in i bagageluckan. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)
B) Åker där ifrån utan kroppen i panik för att återkommer senare. (Gjort på ca: 10min om vittnesobservation med den ljusa/vita bilen ska stämma)

Vilket scenario tror ni ?

2:an och A. Jag har alltid trott att bilen redan stod i anslutning till Helenas hem. M.a.o lite planerat. Det är vad jag tror.
Citera
2017-08-03, 20:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det jag menar är att jag undrar varför vittnesuppgifter från en person som talade med Helena i anslutning till utgången på statt innan hon begav sej, kunde uteslutas från serien?
Svaret från PW var att det inte skulle tillföra något. Hur kan det sista kända vittnet som var i direkt kontakt med H inte tillföra något i serien, när mycket annat sido plock togs med ?

Radiodokumentären var en produktion av subjektiva journalister som gjort sitt bästa för att göra fyra avsnitt spännande, lyssnarvänliga och föra utredningen framåt.

Avsnitt 3 handlar de sista tio minutrarna (av 25) om mannen med pilotglasögon - som avsnittet var döpt till.

Flera centrala och nära individer utelämnades helt ur serien eller gavs inga relevanta frågor. Och när ens skepsis börjar gro som lyssnare kring journalisternas presentation och utelämnade information är man inte längre den lyssnare de ville ha.

Att journalisterna själva/själv var med ett par timmar innan och efter det försvinnande som dokumentären handlade om gav en okritisk lyssnare en stunds drama - och en kritisk lyssnare något helt annat, bl a fler frågor.
Citera
2017-08-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Tror ni att kvarlevorna som hittades i Eksjö kan vara HAs? Kan pilot ha tipsat anonymt med hopp om att det inte skall pratas mer om HA om kroppen dyker upp?

Vad har ni för tankar?

Nej för benet de hittat hade en sko på sig. HAs båda skor har väl hittats?
Citera
2017-08-03, 21:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Kan det vara så att denne person plötsligt berättat att han sett pilot gå efter Helena? Då kanske plötsligt denne person vara ett viktigt vittne som man inte vill röja?

Ja varför inte? det är ingen omöjlighet. BW kan ha sett att KM försvann bort åt samma håll som HA nyss hade gått utan att han för stunden tänkte så mycket mer på den saken. Däremot kan han i efterhand ha reflekterat över detta med tanke på att KM's bostad låg i helt motsatt riktning.
Citera
2017-08-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Varifrån kommer uppgiften om just en Nissan Micra?

Och... Är det relevant för ämnet?

Det kommer från mig om du söker. Jag har två oberoende bekanta som minns en mindre vit bil typ nissan micra men med låg säkerhet (just att de båda säger nissan är intressant dock). Varför skulle det inte vara relevant om den fanns i närheten av den vi förmodar är pilot??
Citera
2017-08-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ja varför inte? det är ingen omöjlighet. BW kan ha sett att KM försvann bort åt samma håll som HA nyss hade gått utan att han för stunden tänkte så mycket mer på den saken. Däremot kan han i efterhand ha reflekterat över detta med tanke på att KM's bostad låg i helt motsatt riktning.

Frågan är bara varför BW skulle hållt tyst om detta i 6år? Känns lite långsökt överlag dock att inte polisen fick uppgifter om den som hängde efter HA tidigare, eller det kanske de fick men konstigt att de inte kunde trycka till honom mer då.
Citera
2017-08-03, 21:37
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Tror ni att kvarlevorna som hittades i Eksjö kan vara HAs? Kan pilot ha tipsat anonymt med hopp om att det inte skall pratas mer om HA om kroppen dyker upp?

Vad har ni för tankar?

Finns det några tidningsartiklar om detta fynd?
Citera
2017-08-03, 21:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Varifrån kommer uppgiften om just en Nissan Micra?

Och... Är det relevant för ämnet?
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
I dokumentären i P4 sa de att bilen tyvärr var skrotad när pilot togs in på förhör 1998.

Bilden på den vita bilen är som sagt ingen Nissan Micra, utan med största sannolikhet en Toyota Carina 2 från tidigt 90-tal. Jag vet inte hur relevant det är med bilen som det har spekulerats om.
Senast redigerad av Pajosv 2017-08-03 kl. 21:43.
Citera
2017-08-03, 21:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det kommer från mig om du söker. Jag har två oberoende bekanta som minns en mindre vit bil typ nissan micra men med låg säkerhet (just att de båda säger nissan är intressant dock). Varför skulle det inte vara relevant om den fanns i närheten av den vi förmodar är pilot??

Okej!
Den vita bilen som syns på Radio Skaraborgs hemsida är med andra ord inte relevant?
Det är som sagt troligen en Toyota Carina 2 från 1990-92, nånting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in