Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-23, 12:42
  #121
Medlem
Bara allmänt som jag vet att brottsoffer vill lämna ”tecken”på att något hänt(om de ska lämna platsen) såvida de inte blir nerslagna.

Det är väldigt speciellt med ringar,säkert vanligare lämna/tappa klädesplagg,väska,saker i fickorna som ramlar ut.

Är bla tids förlopp mellan skriket o ljudet av bilen får mig att tro, hon levde>>åkte iväg snabbt.Tror inte mord var det primära, bara blev.

Ekudden är intressant.
Gick skallgången där?
(Hade tidigare diskussion med gasten2 i tråden som kände han som ordnade skallgången)
Den personen är intressant av olika skäl,tycker jag.
Jag tror inte heller hon blev nergrävd utan ligger i vattnet.

Han är nog inte sjuk i lagens mening,en tillsynes vanlig man.

Apropå gärningsman och flera år.
Av naturliga skäl har jag inte haft kontakt med min förutom rättsliga processer.
Sen går åren och man vet att han är fri men lugnet gör att man kopplar av.

Helt plötsligt ringer han och pratar i några minuter,väldigt ödmjuk talar om han aldrig kommer skada mig ,ska inte vara rädd.
Sen info.han om att ärendet kommer tas up igen, bra om jag känner till det.

Tidigare hävdade han att polisen /läkare manipulerat bevisning gällande skador.
Polisen hade iscensatt borttsplatsen ,de är emot honom.
Det är detta som ska dras upp igen ,enligt honnom.
Men det är inget som polisen känner till.
Med det vill jag ha sagt att jag tror att många är som en Zebra.
Vissa ränder försvinner inte.
Citera
2009-02-23, 14:05
  #122
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Bara allmänt som jag vet att brottsoffer vill lämna ”tecken”på att något hänt(om de ska lämna platsen) såvida de inte blir nerslagna.

Det är väldigt speciellt med ringar,säkert vanligare lämna/tappa klädesplagg,väska,saker i fickorna som ramlar ut.

Är bla tids förlopp mellan skriket o ljudet av bilen får mig att tro, hon levde>>åkte iväg snabbt.Tror inte mord var det primära, bara blev.

Ekudden är intressant.
Gick skallgången där?
(Hade tidigare diskussion med gasten2 i tråden som kände han som ordnade skallgången)
Den personen är intressant av olika skäl,tycker jag.
Jag tror inte heller hon blev nergrävd utan ligger i vattnet.

Han är nog inte sjuk i lagens mening,en tillsynes vanlig man.

Apropå gärningsman och flera år.
Av naturliga skäl har jag inte haft kontakt med min förutom rättsliga processer.
Sen går åren och man vet att han är fri men lugnet gör att man kopplar av.

Helt plötsligt ringer han och pratar i några minuter,väldigt ödmjuk talar om han aldrig kommer skada mig ,ska inte vara rädd.
Sen info.han om att ärendet kommer tas up igen, bra om jag känner till det.

Tidigare hävdade han att polisen /läkare manipulerat bevisning gällande skador.
Polisen hade iscensatt borttsplatsen ,de är emot honom.
Det är detta som ska dras upp igen ,enligt honnom.
Men det är inget som polisen känner till.
Med det vill jag ha sagt att jag tror att många är som en Zebra.
Vissa ränder försvinner inte.

Jag vet inte om skallgångskedjorna som anordnades sökte på Ekudden, men de ska ha letat i skogarna runt om Mariestad.

Jag tror som du, att det inte sällan är som du skriver; vissa ränder går aldrig ur. Jag tror dock att detta främst gäller förövare som har en historik som - just - förövare; psykisk och fysisk misshandel o s v. Om däremot en person som aldrig tidigare visat våldstendenser hamnar i en situation där han dödar en annan person, så tror jag att det kan vara annorlunda. De flesta som dödar någon, gör det "bara" en gång. (En gång för mycket, visserligen...)

OT: I ditt fall kan det vara som du skriver, men det är ju svårt att spekulera i om man inte känner till hur situationen sett ut innan; om det var en känd eller okänd gärningsman, om det var en "engångsföreteelse" eller om det handlade om våld som trappats upp o s v. Men om jag vore du, skulle jag nog vara lite försiktig.
Citera
2009-02-23, 15:40
  #123
Medlem
Gasten2 nämnde att det snackades om han som ordnat skallgången.
Nä ,man kanske inte ska dra förstora växlar...han kanske inte vet något.
Det är svårt och gissa.

Gällande deras psyke, kan det vara så obehagligt andra personer kan uppleva dem på annat sätt.
Min gärningsman hade flera vittnen som talade om hur bra han var, högutbildad hade karriär, omtänksam etc.
Jag är inte hans enda offer, han var inte okänd .
Det finns likheter i våra upplevelser eftersom vi delar förövare.Men brotten ser annolunda ut på "ytan".
Därför jag hoppas på att polisen kollat andra fall gällande Helena,borde ha gjort det.

Märkligt att en människa har samma föreställning i dag kring händelsen som för flera år sedan.Då har man inte utvecklats.
Jag tänker att Helenas gärningsman kan ha ett starkt försvar och fungerar tillsynes bra.Han kanske är en trevlig pappa/make/kollega.
__________________
Senast redigerad av Hag22 2009-02-23 kl. 15:42.
Citera
2009-02-23, 17:49
  #124
Medlem
Tillägg

Ifall man öppensinnat skulle kunna tänka att hon var i livet,förflyttning -han har vapen -hon mördades på annan plats.

Finns det skrämmande likheter med ett annat fall.
En gärningsman är flyttbar.

Citat:
Stämningsansökan lämnades in till Gällivare tingsrätt strax före klockan 11. 51-åringen åtalas för mord på Carolin Stenvall.
"Hon var vid liv"
Åtalet gör gällande att 51-åringen förde bort Carolin Stenvall då hon fortfarande var i livet och sedan uppsåtligen berövade henne livet genom att skjuta henne i ryggen och i huvudet med ett jaktgevär. Mannen ska sedan ha bränt och flyttat kroppen.Vad hade 51-åringen för motiv till att döda Carolin Stenvall?
-Det är till stora delar höljt i dunkel varför det här har hänt, och i synnerhet då det inledande skedet, säger Ulrika Sckönbeck.
Kraftigt våld
Mannen har erkänt att han skjutit mot huvudet. Enligt obduktionsprotokollet hade Carolin Stenvall även spår av kraftigt våld från ett trubbigt föremål i huvudet, ansikte och en halskota.
- Vi har inte hittat någon förklaring till det trubbiga våldet, varken i den tekniska undersökningen eller från mannen själv, säger Ulrika Schönbeck.
Vittne hörde skott
Som bevis åberopar åklagarna blod och hår som hittats i mannens bil, samt spår av kvinnan vid mannens stuga. Som bevis åberopas även förhör med åtta vittnen, samt obduktionsrapporten. Ett vittne uppger att han har hört två skott sent på kvällen, vid 23-tiden.
Åklagarna har inte hittat något som tyder på att 51-åringen och Carolin Stanvall känt eller träffat varandra före mordet.
Rättegången mot 51-åringen börjar på måndag den 2 mars.
Förnekar mord
Carolin Stenvall försvann den 12 september ifjol när hon var på väg från sitt hem i Piteå till en anställningsintervju i Jukkasjärvi. Hennes bil hittades vid Stenbrons rastplats utanför Gällivare och en månad senare hittade polisen blodspår från 29-åringen som ledde till att den 51-årige mannen greps.
51-åringen erkände att han varit vållande till Carolins död. Hennes kropp hittades några dagar senare och 51-åringen erkänner att han dödat henne, men att det var en olyckshändelse.
- Min klient vidhåller exakt sin tidigare version av vad som hänt. Han har inte ändrat någonting, säger 51-åringens advokat Leif Gustafsson

Länkar om Carolin, kan man jämföra med Helena
__________________
Senast redigerad av Hag22 2009-02-23 kl. 18:20.
Citera
2009-02-23, 17:53
  #125
Medlem
palibilus avatar
[quote=Hag22]Ifall man öppensinnat skulle kunna tänka att hon var i livet,förflyttning -han har vapen -hon mördades på annan plats.

Finns det skrämmande likheter med ett annat fall.
En gärningsman är flyttbar.




Vad väntar polisen på
Citera
2009-02-24, 15:32
  #126
Medlem
gasten2s avatar
[quote=Hag22]Verkade som många i tråden hade frågor/antaganden som anmärkningsvärt tystnade.
Finns väl ingen annan som har mycket know-how kring dråp som du i tråden, bokstavligt talat .
Vad jag menar är att du har en erfarenhet som de flesta av oss saknar.
Till och med svårt o gissa hur det kan vara.


Jag är helt okunnig och kommer dragandes med naiva frågor .
Ha överseende eller strunta svara på frågorna om det blir jobbigt för dig.
Rätta mig om jag har fel,har bara medias bild.


När jag läser om Helen verkar det så konstigt blandning mellan kalabalik och lugn.

Man har hört ett skrik.
En bil sticka iväg hög fart.
Därefter bilspår
Helenas skor och ringar.

Tänker dra paralleller med din situation.
Varför jag gör det är för att frågan handlar om tankar/känslor.
Att du drar dig till minnes hur det var för dig.
För att jag ska förstå (på ett ungefär) hur det kan bli i en sådan situation.


Efter du skjutit denna man åker ni där ifrån.
Hur åkte ni iväg>>snabbt eller tog det lugnt ?
Hur var stämningen ?

först vill jag bara säga att jag varken kan eller vill spåna eller tro en massa som hänt gällande Helena, det är så många andra som redan gör det.Jag hoppas och tror att det kommer att få en lösning på detta så föräldrar och syskon får ett svar.
Och vill du ställa frågor om mitt mål så är du välkommen , men då får vi nog öppna en ny tråd här.
Citera
2009-02-25, 23:56
  #127
Medlem
Celerons avatar
Trevligt att den här tråden lever fortfarande och att "nya" fb:are hittat hit.

Om jag ska komma med ett tänkbart scenario blir det den här. Det var en gång...........

Helena Andersson träffade en vacker sommarkväll två ordningsvakter från Jönköping på Stadshotellet i Mariestad. Det uppstod intresse till en av dem och hon följde med honom till korvkön och lovades även skjuts hem i deras bil. De skulle åka hem till Jönköping efter jobbet och kunde släppa av henne på vägen.

När hon stigit ur baksätet så steg en av killarna ur och ville "prata lite". Han började smeka henne och ville knulla med henne. Hon ville gå hem och försökte slita sig ur hans grepp och ger honom även en örfil. Detta får honom att tappa kontrollen (med tanke på hur lätt de tagit till våld tidigare så tror jag att de har "kort stubin"). Hon skriker till.

Antingen sliter han in henne i bilen och de kör därifrån för att efter att ha våldtagit henne båda två, helt rått dödar henne eller så får killen utanför bilen "spel" och dödar henne av misstag genom slag eller grepp (kanske liknande som i Natalie-fallet). Den andra killen kommer rusande ur bilen och de står båda en sekund i total förvirring. "Hon är död, vad fan ska vi göra nu då !!!!!!!! säger den ene. "In i bilen med henne, fort !!!!" säger den andre. (vittnet hörde ett kvinnoskrik och två mansröster)

De formligen kastar in kroppen i baksätet och kör därifrån med en rivstart. Kvar på marken ligger hennes ringar och en sko som de i sitt uppjagade tillstånd inte tänker på. På vägen mot Jönköping så växer idén om att gräva ner henne eller "dumpa" henne i någon slags hålighet.

Anledningen till att man inte hittat kroppen är att den ligger någonstans mellan Mariestad och Jönköping. Även om man så kör rakaste vägarna från Mariestad ( Skövde, Tidaholm, Mullsjö, Jönköping ) eller ( Tibro, Hjo, Jönköping ) så finns det ju längs med bara de två vägsträckorna OTALIGA möjliga ställen och i stort sett obebodda områden med hyfsat svår terräng. Tex Hökensås.

Eller vägen (Töreboda, Undenäs , Karlsborg. Hjo, Jönköping) med skogsområdet Tiveden. Stort och mycket glesbefolkat med bitvis ganska svår terräng.

De här två ordningsvakterna från Jönköping anser jag vara MYCKET intressanta. Har polisen hört dem ?.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2009-02-25 kl. 23:59.
Citera
2009-02-26, 08:12
  #128
Medlem
gasten2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Trevligt att den här tråden lever fortfarande och att "nya" fb:are hittat hit.

Om jag ska komma med ett tänkbart scenario blir det den här. Det var en gång...........

Helena Andersson träffade en vacker sommarkväll två ordningsvakter från Jönköping på Stadshotellet i Mariestad. Det uppstod intresse till en av dem och hon följde med honom till korvkön och lovades även skjuts hem i deras bil. De skulle åka hem till Jönköping efter jobbet och kunde släppa av henne på vägen.

När hon stigit ur baksätet så steg en av killarna ur och ville "prata lite". Han började smeka henne och ville knulla med henne. Hon ville gå hem och försökte slita sig ur hans grepp och ger honom även en örfil. Detta får honom att tappa kontrollen (med tanke på hur lätt de tagit till våld tidigare så tror jag att de har "kort stubin"). Hon skriker till.

Antingen sliter han in henne i bilen och de kör därifrån för att efter att ha våldtagit henne båda två, helt rått dödar henne eller så får killen utanför bilen "spel" och dödar henne av misstag genom slag eller grepp (kanske liknande som i Natalie-fallet). Den andra killen kommer rusande ur bilen och de står båda en sekund i total förvirring. "Hon är död, vad fan ska vi göra nu då !!!!!!!! säger den ene. "In i bilen med henne, fort !!!!" säger den andre. (vittnet hörde ett kvinnoskrik och två mansröster)

De formligen kastar in kroppen i baksätet och kör därifrån med en rivstart. Kvar på marken ligger hennes ringar och en sko som de i sitt uppjagade tillstånd inte tänker på. På vägen mot Jönköping så växer idén om att gräva ner henne eller "dumpa" henne i någon slags hålighet.

Anledningen till att man inte hittat kroppen är att den ligger någonstans mellan Mariestad och Jönköping. Även om man så kör rakaste vägarna från Mariestad ( Skövde, Tidaholm, Mullsjö, Jönköping ) eller ( Tibro, Hjo, Jönköping ) så finns det ju längs med bara de två vägsträckorna OTALIGA möjliga ställen och i stort sett obebodda områden med hyfsat svår terräng. Tex Hökensås.

Eller vägen (Töreboda, Undenäs , Karlsborg. Hjo, Jönköping) med skogsområdet Tiveden. Stort och mycket glesbefolkat med bitvis ganska svår terräng.

De här två ordningsvakterna från Jönköping anser jag vara MYCKET intressanta. Har polisen hört dem ?.

Oj! det ändrade ju kartan en del och gjorde ju inte sökandet lättare kanske,
vet inte om jag skulle sattsa så mycket på vakterna vid det här tillfället, då de är i tjänst en timma efter stängning enligt gängsle rutiner. Men om man tittar runt lite i stan vid den här tiden så hade Rattuglan disponerat två våningar av sitt motell till flyktingförläggning, där det passerade många personer som som inbegriper begreppet " lusker person" ingen vet egentligen var de kom ifrån eller med vilken bakgrund. men det fanns de som inte klassas som kyrkans gosskör, vid ett tillfälle så var det bråk mellan dessa och det lokala raggargänget. vilket slutade med att en av tjejerna i det sistnämnda fick ett finger avskuret. Sedemera vet jag fler incidenter som inträffade men som jag inte kan prata om här. något att fundera på?
Citera
2009-02-26, 13:34
  #129
Medlem
Det jag har undrat över är när polisen letade på Ekudden kände likhundarna något men då viste inte polisen var det var.
Någon som hört något mer?
Kan likhundar känna luktspår efter 12 år?
Citera
2009-02-28, 03:33
  #130
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasten2
Oj! det ändrade ju kartan en del och gjorde ju inte sökandet lättare kanske,
vet inte om jag skulle sattsa så mycket på vakterna vid det här tillfället, då de är i tjänst en timma efter stängning enligt gängsle rutiner. Men om man tittar runt lite i stan vid den här tiden så hade Rattuglan disponerat två våningar av sitt motell till flyktingförläggning, där det passerade många personer som som inbegriper begreppet " lusker person" ingen vet egentligen var de kom ifrån eller med vilken bakgrund. men det fanns de som inte klassas som kyrkans gosskör, vid ett tillfälle så var det bråk mellan dessa och det lokala raggargänget. vilket slutade med att en av tjejerna i det sistnämnda fick ett finger avskuret. Sedemera vet jag fler incidenter som inträffade men som jag inte kan prata om här. något att fundera på?

Intressanta saker du kommer med. . Har inte hört om det här förut. Om vi "tar bort" de två ordningsvakterna från Jönköping och ersätter dem med ett några från rattugglan så kan ju "bil-teorin" fortfarande stämma.

Antingen fick hon skjuts för att därefter bli insläpad i bilen igen eller helt brutalt överfallen i närheten av hemmet. Gärningsmännen upptäckte henne av en slump från sin bil eller så blev hon förföljd en bit före.

Fy fan. Överfallen, insläpad i en bil och våldtagen för att sedan bli dödad. Kanske bara tio minuter till så hade hon hunnit hem och gärningsmännen hade aldrig sett henne och hon levat än idag.

Även med det här "scenariot" så tror jag att hennes kropp gömdes någonstans en bra bit från Mariestad. Det som är extra tragiskt med om det hände på detta viset är ju att det är vill jag påstå mycket troligt att gärningsmännen t.o.m sedan länge inte ens finns i Sverige.

Och då är ju det enda hoppet om att någonsin hitta Helenas kropp antingen att någon som möjligen "såg något" då 1992 minns och träder fram eller att folk som rör sig ute i markerna ser något av en slump. Och detta kan ju dröja hur länge som helst.

Apropå det här med "bra bit". De har nog inte kört längre än nödvändigt. Nog velat "bli av" med kroppen så fort som möjligt tror jag. Inte riskera att tex bli stoppade av polisen med "lik i lasten".

Men kört utanför Mariestad rent spontant har de gjort. Det är jag övertygad om. Skriket kunde ju fått någon att larma polisen.

Ursäkta om detta tagits upp tidigare, men gjordes det någon matchning av DNA när Engla-mördaren Anders Eklund även misstänktes för Helenas död ?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.11...s-forsvinnande
Citera
2009-02-28, 12:18
  #131
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Intressanta saker du kommer med. . Har inte hört om det här förut. Om vi "tar bort" de två ordningsvakterna från Jönköping och ersätter dem med ett några från rattugglan så kan ju "bil-teorin" fortfarande stämma.

Antingen fick hon skjuts för att därefter bli insläpad i bilen igen eller helt brutalt överfallen i närheten av hemmet. Gärningsmännen upptäckte henne av en slump från sin bil eller så blev hon förföljd en bit före.

Fy fan. Överfallen, insläpad i en bil och våldtagen för att sedan bli dödad. Kanske bara tio minuter till så hade hon hunnit hem och gärningsmännen hade aldrig sett henne och hon levat än idag.

Även med det här "scenariot" så tror jag att hennes kropp gömdes någonstans en bra bit från Mariestad. Det som är extra tragiskt med om det hände på detta viset är ju att det är vill jag påstå mycket troligt att gärningsmännen t.o.m sedan länge inte ens finns i Sverige.

Och då är ju det enda hoppet om att någonsin hitta Helenas kropp antingen att någon som möjligen "såg något" då 1992 minns och träder fram eller att folk som rör sig ute i markerna ser något av en slump. Och detta kan ju dröja hur länge som helst.

Apropå det här med "bra bit". De har nog inte kört längre än nödvändigt. Nog velat "bli av" med kroppen så fort som möjligt tror jag. Inte riskera att tex bli stoppade av polisen med "lik i lasten".

Men kört utanför Mariestad rent spontant har de gjort. Det är jag övertygad om. Skriket kunde ju fått någon att larma polisen.

Ursäkta om detta tagits upp tidigare, men gjordes det någon matchning av DNA när Engla-mördaren Anders Eklund även misstänktes för Helenas död ?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.11...s-forsvinnande

För att de skulle ha kunnat matcha DNA, hade polisen behövt DNA från Helenas gärningsman/män. Fann de någon DNA?

Mitt tips är att om de funnit DNA från överfallet på Helena, så hade de kollat det mot Anders Eklunds DNA.
Citera
2009-02-28, 16:55
  #132
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
För att de skulle ha kunnat matcha DNA, hade polisen behövt DNA från Helenas gärningsman/män. Fann de någon DNA?

Mitt tips är att om de funnit DNA från överfallet på Helena, så hade de kollat det mot Anders Eklunds DNA.
Hej.
Ja, det är nog sant. Vad tror du förresten om teorin att hon är begravd eller liknande ganska långt utanför Mariestad. Själv är jag tämligen övertygad om det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback