2007-02-19, 16:14
Medlem
dela med er av era recept
här är mitt :
1 grönsaksbuljong i 1 halv liter vatten, lite tomatsås (eller mycket), tabasco,en hel vitlöksklyfta(givetvis pressad),peppar,grillkrydda(mycket salt skall det vara )basilika och tillsist en skvätt grädde
låt skiten koka upp och servera med en klick gräddfil och en hårdmacka till
billigt enkelt och oerhört gott

genialisk är jovialisk
Citera
2007-02-19, 17:14
Medlem
MsMoulds avatar
Röd linssoppa
Röda linser
Morötter skivade
Purjolök skivad
Vitlök pressad
Krossade tomater
Buljong
vatten
grön paprika hackad
spiskummin
salt och peppar

Koka morötter, purjolök och linser mjuka i vatten och buljong, tillsätt de krossade tomaterna, vitlöken och paprikan mot slutet av koktiden. Späd med vatten till önskad tjocklek och krydda med spiskummin, salt och peppar. Den här soppan blir godast med massor av spiskummin, mycket mer än vad man brukar ha i. Går att vispa slät i mixer, men jag brukar äta den som den är

Budgetvariant på röd linssoppa
uteslut de dyra krossade tomaterna, den dyra paprikan och byt spiskummin mot curry. Använd inte lika mycket curry som du hade spiskummin.

Jag brukar göra soppa på det jag har hemma. Soppa behöver inte alls vara billig mat i väntan på lön, utan kan naturligtvis vara både påkostad och festlig. Eftersom mitt kylskåp sällan innesluter pilgrimsmussla, jordärtskocka, rökt lax och champagne brukar soppa oftast innebära just rotsaker, baljväxter, buljong och ibland tomatkross.
Citera
2007-02-19, 17:18
Medlem
SamBams avatar
Och här har vi mer soppor.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=361433
Citera
2007-02-19, 23:46
Medlem
Lady Bugs avatar
Detta långkok gjorde jag ikväll. Den blir otroligt god och smakrik. Den är vad Nigella skulle kalla comfort food. Mmm.

Kycklingsoppa

1 hel kyckling
Morötter
Palsternacka
Gul lök
2 l vatten
1 lagerblad
Färsk timjan
1 vitlöksklyfta
Färsk persilja
Hela svartpepparkorn
Salt
Peppar

Lägg kycklingen i en stor gryta. Tärna morötterna, palsternackan och den gula löken och häll ner i grytan. Häll i 2 l vatten. Lägg lagerbladet, en vitlöksklyfta, stjälkarna från persiljan och pepparkornen i en bit gasväv som knyts ihop och lägg ner i grytan. Koka i 2 timmar med locket på glänt. När soppan har kokat klart tag upp kycklingen och strimla kycklingköttet, lägg tillbaka i grytan med hackad persilja. Salta och peppra.
Citera
2007-02-20, 07:11
Medlem
jugges avatar
Pekingsoppa
150 g magert fläskkött
100 g skalade räkor
220 g bambuskott
220 g champinjoner
½ dl gröna ärtor, djupfrysta
1 st ägg
1 l vatten
2 msk vinäger
1 msk strösocker
1 tsk salt
½-1 dl thai sötsur sås
2 msk tomatpuré
1 st buljongtärning

Strimla fläsket. Koka vatten & lägg i fläsket. Lägg i alla ingredienser utom räkor & ägg. Koka 5 min. Blanda ned räkor & vispat ägg. Red av med potatismjöl utblandat med vatten till lämplig konsistens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in