• 1
  • 2
2006-08-15, 16:21
Medlem
Söndermarkens avatar
Jag skulle vilja ha recpet på goda soppor .
Citera
2006-08-15, 16:57
Medlem
Kuggarns avatar
Jävligt god fisksoppa som mättar bra:

Anger inga exakta mått för jag har inga...

Fräs gul lök och riven morot i curry. Pressa i ett par vitlöksklyftor.

I med ett torskblock som du hackat upp i tärningar plus skivade potatisar. Häll i en burk krossade tomater, grönsaksbuljong, dragon, salt och peppar. Puttra i 45 min - 1 tim nånting. Kör tills potatisarna riktigt faller sönder och moroten knappt går att identifiera... I med en burk creme fraiche och eventuellt lite räkor. Puttra i 10 min till. Servera med vitlöksbröd och en öl.
Citera
2006-08-15, 17:03
Medlem
SkymningsKiwis avatar
Morotssoppa med ingefära

6-8 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1msk olja
2msk färsk riven ingefära
1 tärning grönsaksbuljong
1l vatten
2dl creme-fraiche
2dl mjölk
1tsk salt
2tsk peppar

Skär grönsakerna i småbitar och fräs i oljan tills de fått färg. Tillsätt ingefäran och buljongtärningen och fräs lite till. På med vattnet och koka under lock tills morötterna är mjuka. I med resten och mixa soppan slät. Smaka av och värm upp.
Servera med gott bröd och pålägg!
Citera
2006-08-15, 18:57
Medlem
jokers avatar
Linssoppa:

1 gul lök
Röda linser, kanske typ 150-300g
1 buljongtärning
kanel
spiskummin
olivolja
kranvatten
ev: muskot, salt

Tag en soppgryta, gärna rostfri.
Mjukfräs däri den hackade löken i olivolja
Skölj linserna
Fyll på med kranvatten buljongtärning o linser.
koka 3-20 minuter... upp till dig hur mjuka du vill ha linserna.
någon gång under koktiden slänger du i spiskummin och kanel, och eventuell muskot och om det behövs salt.

Jävligt god soppa som kostar nästan inget.
Citera
2006-08-16, 11:06
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Linssoppa:

1 gul lök
Röda linser, kanske typ 150-300g
1 buljongtärning
kanel
spiskummin
olivolja
kranvatten
ev: muskot, salt

Tag en soppgryta, gärna rostfri.
Mjukfräs däri den hackade löken i olivolja
Skölj linserna
Fyll på med kranvatten buljongtärning o linser.
koka 3-20 minuter... upp till dig hur mjuka du vill ha linserna.
någon gång under koktiden slänger du i spiskummin och kanel, och eventuell muskot och om det behövs salt.

Jävligt god soppa som kostar nästan inget.

Prova gärna att skvätta i saften av en citron i ovanstående soppa, det gör enligt mig soppan ännu godare.
Citera
2006-08-16, 11:14
Medlem
SamBams avatar
Potatis- och purjolökssoppa, kan käka det här varje dag.

Portioner: 2
Tid: 30 minuter

Ingredienser:
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
4 potatisar
½ liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 krm timjan
ev salt och peppar
Ev tillbehör:
basilikapesto och hyvlad parmesanost eller smörstekta brödtärningar

Putsa bort det grövsta gröna på purjolöken, dela och skölj den noggrant. Skär den i skivor. Hacka vitlöken. Skala och skär potatisen i bitar.

Fräs löken mjuk i lite olja i en rymlig kastrull. Vänd ner potatisen. Häll på vatten och tillsätt buljongtärning samt örtkrydda. Koka cirka tio minuter eller tills potatisen är mosig. Mosa soppan med elvisp eller stavmixer.
Det är gott att lägga smörstekta brödtärningar eller en klick basilikapesto i varje tallrik, eventuellt också lite hyvlad parmesanost.
En lyxvariant är att blanda i en halv deciliter vispgrädde i den färdiga soppan och strössla med klippt gräslök – hoppa i så fall över pesto och parmesanost.
Citera
2006-08-16, 22:06
Medlem
Sereenas avatar
Förkylnings soppa:

1-2 burkar krossade tomater alt färska om du föredrar det.
3-8 vitlöksklyftor (beroende på hur mycke du pallar, ska vara stark)
svartpeppar salt oregano.

puttra bara ihop det, enkelt att göra.

skrämmer bort så väl grannar som förkylning.
Citera
2006-08-17, 00:47
Medlem
tapirs avatar
En god Gulasch, någon?
Citera
2006-08-17, 01:03
Bannlyst
Jag brukar dra bra många soppor nu när man inte bor hemma längre. Soppor är ju ruskigt lätt att dra ihop också. Fixa ihop en trevlig soppa i förrgår tror jag, Börja med att jag skulle koka något( var lite drucken och jävlig, Ungefär som nu så ursäkta stavfel och flummigheter) sen urarta det och jag hällde ner Wok-grönsaker, Spenat som jag hitta i frysen sen så öste man i ett gäng kryddor som fan och hans mamma inte kan gissa vad det var. och i med lite pastasås som jag hitta i kylen. och en buljontärning . Tro det eller ej men detta smaka gott!

Villl inte påstå att detta är någonslags recept på en god soppa men det är ju ett bevis på att det är enkelt och relativt gott att slänga ihop en soppa om inte orken eller ditt skafferi/kyl/frys/budget tillåter något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Förkylnings soppa:

1-2 burkar krossade tomater alt färska om du föredrar det.
3-8 vitlöksklyftor (beroende på hur mycke du pallar, ska vara stark)
svartpeppar salt oregano.

puttra bara ihop det, enkelt att göra.

skrämmer bort så väl grannar som förkylning.

Sitter full och jävlig och framför allt hungrig med en skål Kellogs Special K Red Berries Och ramla över denna tråd. såg detta recept på en enkel soppa med lite krut i. Denna soppa skall nu göras! Med någont eventuell extra tillägg (om jag gräver tillräckligt långt in i frysen så lär man ju finna något Den som söker den finner )

Får se om jag kommer med någon Sopp-rapport om nån kvart/halvtimma

-Peace från Dickhouse!-
Citera
2006-08-17, 01:35
Medlem
SkymningsKiwis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickhouse
Sitter full och jävlig och framför allt hungrig med en skål Kellogs Special K Red Berries Och ramla över denna tråd. såg detta recept på en enkel soppa med lite krut i. Denna soppa skall nu göras! Med någont eventuell extra tillägg (om jag gräver tillräckligt långt in i frysen så lär man ju finna något Den som söker den finner )

Får se om jag kommer med någon Sopp-rapport om nån kvart/halvtimma

-Peace från Dickhouse!-

Ska bli kul att höra din rapport! Släng i lite chilipeppar så får du extra krut
Citera
2006-08-17, 05:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkymningsKiwi
Ska bli kul att höra din rapport! Släng i lite chilipeppar så får du extra krut

Det är så att jag har en asiatisk kryddmix som är het som helvetets skärseld. Gjorde den där Tomat soppan och kan väll säga att den var trevlig och mysig. Satt och läste Fb och käka ur kastrullen och svettades Drack självklart en kall Koff till maten.

Körde med Krossade tomater, Vitlök (circus 4 klyftor) Sen lite specialkryddor som inte har något namn. Kasta även i lite wok-grönsaker (sådant som jag alltid har hemma i frysen av någon anledning ) Blev riktigt trevligt, Visserligen inget jag skulle bjuda någon på. det var helt enkelt en härligt krutig soppa till för att ätas när man har dåligt med käk hemma eller är bara rent av för lat för att kirra lite "vettigare" mat.

Måste ju säga att den här soppan verkligen skulle kunna skrämma iväg en redig förkylning

Puss och knull från eran Dickhouse

Edit:Måste ju bara säga att ni lär köra med lock på kastrullen för det stänker utahel**te när dom där krossade tomaterna bubblar. GODNATT!
Citera
2006-08-17, 10:33
Medlem
jag brukar ta de grönsaker som finns

fräs dom rejält, i med lite vatten, i med stavmixern och mixa så den blir hyffsat slät, salta kryddda och i med lite creame fraiche eller lite matlagnngsgrädde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in