• 1
  • 2
2007-02-19, 10:22
Medlem
PhatPhils avatar
Nu har jag tagit fram två kycklingfiléer ur frysen till middag åt mig och damen.
Nu är frågan, vad ska jag laga, goda förslag sökers av den mat kunniga fb klanen! =)

P.S Lutar lite åt paj hållet, men ni kan alltid ändra min uppfattning!!
Citera
2007-02-19, 10:47
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Nu har jag tagit fram två kycklingfiléer ur frysen till middag åt mig och damen.
Nu är frågan, vad ska jag laga, goda förslag sökers av den mat kunniga fb klanen! =)

P.S Lutar lite åt paj hållet, men ni kan alltid ändra min uppfattning!!
Ja, du...

Jag är en såndär som aldrig använder recept utan improviserar och kokar ihop lite som jag känner.
I somras lyckades jag fixa till något som blev stor succé - en kyckling i curryvinägrett

Tyvärr så stor succé att tjejen börjat bjuda hem bekanta för att jag ska laga mat ut dem
Jag lyckas ju bara ibland - om man säger så.

On Topic:

Tärna kycklingen och fräs den i fett & curry tillsammans med hackad lök och vitlök.

Gör en vinägrettsås (gärna med lite citron eller lime i vinägern) och lite honung och generöst med curry.

Skär ner kokt potatis, ett äpple, lite purjo och tillsätt eventuellt lite gröna ärtor eller majs eller vad som finns i frysen.

Lite persilja är heller aldrig fel...

Blanda ihop och låt gärna stå några timmar - ju längre desto bättre
Citera
2007-02-19, 10:49
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Bryn snabbt i stekpanna, skär ett snitt längs med filéerna och fyll dem med pesto och parmesan, gör färdigt i ugn. Gott och enkelt.
Citera
2007-02-19, 11:08
Medlem
WaRs avatar
Pensla med en "glasyr" på soja, honung, och vitlök. Tillaga i ugn
Citera
2007-02-19, 12:37
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Dela på längden så de blir tunnare, bryn dom och lägg i en ugns fast form.
Fräs en till 2 burkar champinioner och en finhackad lök i smör och häll över kycklingen.
salta och peppra rikligt med svartpeppar.
Pytsa i grädde så det nästan täcker. (oatleys smakar bäst, matlagning, mellan och visp funkar allihopa)
In i ugnen ca 25-40 minuter på 175 grader.

Serveras med ris.
Citera
2007-02-19, 12:42
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Bryn snabbt i stekpanna, skär ett snitt längs med filéerna och fyll dem med pesto och parmesan, gör färdigt i ugn. Gott och enkelt.

Precis vad jag tänkte tipsa om! Jättegott recept.
Citera
2007-02-19, 13:44
Medlem
ostz0rs avatar
enkelt är bäst!

kyckling:

salt, peppar, bryn i en panna och gör klart dem i ugnen

sås:

ha en väldigt enkelt tomatsås eller ta en burk krossade tomater du saltar, pepprar och har lite socker i och sen slänger i hackad rödlök, selleri och morötter. dem har du stekt mjuka i smör innan du slänger i dem.
Citera
2007-02-19, 13:47
Medlem
Lassemans avatar
Tärna dom, fräs dem med vitlök, chili, ingerfära och släng på en burk kokosmjölk, kanske lite grönsaker. Koka ihop och servera med nudlar eller ris.
Citera
2007-02-19, 13:48
Medlem
LadyTieras avatar
2 burkar kokkosmjölk, en halv deciliter limejuice, chilli, citrongräs, hackad kycklingfile (i kuber)

jättegott.

ät som soppa eller servera med ris.
Citera
2007-02-19, 13:55
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson

Den där varianten brukar jag oockså använda. Förutom det så rullar jag in kycklingen i parmaskinka eller liknande. Finns mkt billigt på lidl.

Till det kör jag en tomatsås gjord på vitvin, basilika och passerade tomater.

Ris som bukfylla.
Citera
2007-02-19, 13:56
Medlem
bryn dom lite snabbt i stekpannan, linda bacon eller ännu hellre italiensk skinka typ parmaskinka. släng in dom i ugnen och häll i parmesanost och vitt vin salta och peppra efter smak. servera vitt ris gärna basmati eller jasmin till. fräs lite grönsaker för färg och vitaminer som tillbehör. lycka till!!
Citera
2007-02-19, 14:00
Medlem
jugges avatar
Jag skulle nog ha satsat på detta.

Filé i sambalcréme
4 port
4 st kycklingfiléer
2 st röda lökar
smör
salt
peppar
1 dl mjölk
2 dl créme fraiche
1 tsk sambal oelek
1 msk kinesisk soja

Strimla köttet. Skala och skiva löken. Vispa samman mjölk, créme fraiche, sambal och soja i en kastrull. Låt koka 10-15 minuter utan lock så att det tjoknar något. Stek köttet och löken var för sig i stekpanna. Krydda med salt och peppar. Lägg köttet och löken på ett varmt uppläggningsfat. Häll såsen över. Servera med pressad eller klyftpotatis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in