Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-17, 13:06
  #13
Medlem
zixls avatar
Jo det du, det finns en del sätt men det krävs lite jobb att sätta upp det (tror jag).

man kan bl.a göra så här (med reservation för dåligt minne, jag sitter på en linux)

in med kabeln, ställ in ip nummer t.ex 192.168.0.1 i den ena och 192.168.0.2 i den andra. bocka in fildelning i w98 (nätverksegenskaper), skapa en mapp på c:, dela ut mappen (meny i högerklick), gå till xp datorn, högerklicka på "den här datorn" eller "nätverket", i menyn välj "anslut till nätverksenhet" i dialogrutan så väljer man en disk , ta den som föreslås, sedan skall man ange server och resurs, resursen är den utdelade mappens utdelade namn, det man får ange när man delar ut den, förslagsvis samma namn som mappen. server är w98 datornamn eller ipnummer.

så om mappen heter kalle och datorn har 192.168.0.2 kan man skriva följande i rutan

\\192.168.0.2\kalle

då får man en disk till som dyker upp i den här datorn, trots att mappen isig ligger på en annan dator. t.ex e:

man kan göra på många sätt, t.ex som jag gör i ett cmd fönster

net use e: \\192.168.0.2\kalle


voila, klart, snabbt o smidigt när det FUNGERAR.
Citera
2007-02-17, 13:13
  #14
Medlem
softishs avatar
---
Citera
2007-02-17, 14:55
  #15
Medlem
Thiesens enkla förklaring vad som är skillnaden mellan hubb och switch:
  • Hubb - Låda med några håll i botten. Häller man i vatten så rinner det ut genom alla hålen.
  • Switch - Låda med några hål i botten. I hålen sitter det kranar. Häller man i vatten i lådan så får man vrida på kranen som ska släppa ut vattnet.
Hängde B-O Gavne med?? Eller gick det för snabbt?? Ska jag förklara långsammare... :-)
Citera
2007-02-17, 19:31
  #16
Medlem
SKILLNADEN HUBB, SWITCH OCH ROUTER!

I ett nätverk av datorer anslutna till en hubb, är alla datorerna rent parallellt anslutna till varandra.
Så att endast en dator i taget kan kommunicera i nätet av datakanalerna; och sådant kan tydligen vara besvärande?
Ansluter man en internetanslutning till hubben, kan alltså bara en dator i taget, med en sin egen Internet-ip-adress, ha kontakt med Internet. –Men jag vet inte hur en dator tar åt sig, en av de flera Internet-ip-adresserna som då finns till internetanslutningen.
Finns det bara en styck Internet-ip-adress till internetanslutningen kan alla anslutna datorer i LAN:et ta emot vad som nerladdas från Internet.

I ett nätverk av datorer anslutna till en switch, kan alla datorerna i nätet –snudd- samtidigt kommunicera. Och också –snudd- samtidigt, med en sin egen Internet-ip-adress, ha kontakt med Internet.
Finns det bara en styck Internet-ip-adress till internetanslutningen …tror jag att alla anslutna datorerna i LAN:et kan ta emot det nerladdade?

I ett nätverk av datorer anslutna till en router, kan alla datorerna i nätet –snudd- samtidigt kommunicera. Och –snudd- samtidigt ha kontakt med Internet, med också en enda internet-ip-adress till internetanslutningen, DÄR! det nerladdade bara går till den berörda datorn.

Right???????????

Sen undrar jag över varför ..tydligen en router har/kan ha, både routerfunktion OCH switchfunktion? Och vad då respektive funktion används till?

Routerns förmåga att låta flera datorer kunna använda samma Internet-ip-adress, har jag har en historia: Att när en dator i nätverket sänder ut ett meddelande –datpaketen- mot Internet med internetanslutningens AVSÄNDAREadress, läser routern av datapaketens adressat (Internet-ip-) adress –dit pakten skall gå- samt paktens avsändare –den dator i nätverket som sänder paketen- LAN-ip-adressen.
Och lagrar dessa uppgifterna.
Till att när ett datapaket laddas ner från Internet, läser routern av paketets avsändare-Internet-ip-adress –varifrån paketet har kommit- och ser efter i lagringen vilken nätverksdator det var som sände paket TILL! denna adressen. Och ser då denna nätverksdatorns LAN-ip-adress. ..fiffigt va?

======
Sen skall jag fundera, än mer över zixl:s redogörelse här ovan, inlägget nummer 13.
…vill någon kompletera denna zixl:s redogörelse, så välkommen.

PS. när tro ni att jag vågar lyfta upp denna XP-datorn som jag har här, sedan drygt ett år tillbaka, under bordet och köra igång den?
Citera
2007-02-17, 19:40
  #17
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Right???????????

Sen undrar jag över varför ..tydligen en router har/kan ha, både routerfunktion OCH switchfunktion? Och vad då respektive funktion används till?

Jag har ju redan sagt det 2 ggr, en Router förbinder ett eller flera nätverk. Därför behövs det en inbyggd Switch i Routern för att kunna kommunicera inom det lokala nätverket. Så om du endast har en "vanlig" Switch kan du inte skapa en förbindelse med Internet (WAN).

En Switch skapar en tabell där den ser vart varje paket ska skickas på det lokala nätverket, medans en hubb skickar det till alla. Därför skapar en Switch en s.k Collisionfree Enviroment, detta är anledningen till varför hubbar inte används i lika stor utstäckning längre.
Citera
2007-02-17, 20:01
  #18
Medlem
SNÄLLA GOA, RARA SÖTA, ROADER HÄR OVAN.

-Varför skrev du inte ner, denna redogörelsen för vad en hubb, switch och router är/gör, ..som jag skriver här ovan, när jag frågade i mitt inlägg: …ber jag att få återkomma …. tills att jag vet var en router gör.
-Då hade jag sluppit och gå här, många många timmar och tänkt ..som faEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!

Nu skall jag bjuda mig på en öl till maten. Man måste ju fira; ens förmåga att kunna klura ut saker och ting.

PS. tror ni att jag vågar lyfta upp denna XP-datorn som jag har här, sedan drygt ett år tillbaka, under bordet och köra igång den, innan året är slut?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback