Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-16, 23:09
  #1
Medlem
Vad kan man göra med att ha kopplat samman 2 datorer? Ni vet med en sk. korsad kabel?
-Och hur gör man! detta som man kan göra?

...efter denna frågerunda ber jag att få återkomma med nästa. Å nästa. Å nästa. Tills att jag vet var en router gör.
Citera
2007-02-16, 23:18
  #2
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Vad kan man göra med att ha kopplat samman 2 datorer? Ni vet med en sk. korsad kabel?
-Och hur gör man! detta som man kan göra?

Man gör detta genom att göra eller köpa en korsad TP-kabel, sedan ställer du in IP-adresserna på datorerna statiskt. Du kommer förmodligen behöva stänga av ev. brandväggar. Fast man kan ju inte göra särskilt mycket, jag finner det endast användbart för att flytta över filer och göra backups innan formateringar...

Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
...efter denna frågerunda ber jag att få återkomma med nästa. Å nästa. Å nästa. Tills att jag vet var en router gör.

Jag skrev ju det i den andra tråden - en router förbinder ett eller flera nätverk. Exempelvis ditt lokala nätverk (LAN) med internet (WAN).
Citera
2007-02-16, 23:34
  #3
Medlem
KAN MAN VERKLIGEN BARA FLYTTA FILER I ETT LAN????????!!!!!!

Alltså LAN utan Internetanslutning. -OK! hur gör man: steg 1, steg 2, steg 3 …

Tackar på förhand.
Citera
2007-02-16, 23:37
  #4
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
KAN MAN VERKLIGEN BARA FLYTTA FILER I ETT LAN????????!!!!!!

Alltså LAN utan Internetanslutning. -OK! hur gör man: steg 1, steg 2, steg 3 …

Tackar på förhand.

Windows har egen utmärkt hjälp för att få svar på frågor.
Citera
2007-02-16, 23:39
  #5
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
KAN MAN VERKLIGEN BARA FLYTTA FILER I ETT LAN????????!!!!!!

Alltså LAN utan Internetanslutning. -OK! hur gör man: steg 1, steg 2, steg 3 …

Tackar på förhand.

Fattar inte vad du försöker få fram, vad trodde du man skulle kunna göra?

Du kan spela spel och fixa och trixa men det blir inte mycket roligare än så...

1. Koppla samman två datorer med en korsad TP-kabel.

2. Öppna 'Mina nätverksplatser', sedan klickar du dig vidare till 'Nätverksanslutningar'. Där högerklickar du på anslutningen till det lokala nätverket och väljer 'Egenskaper'. Sedan väljer du 'Internet Protocol TCP/IP' och väljer 'Egenskaper' på nytt. Sedan väljer du en lämplig IP-adress i fältet. Utför detta steget på båda datorerna men välj inte samma IP-adress på båda.

3. Klicka på Startknappen och välj 'Kör', skriv 'cmd'. Nu skriver du 'Ping xxx.xxx.xxx.xxx' där x representerar IP-adressen du valt för den andra datorn.
Citera
2007-02-17, 00:02
  #6
Medlem
VA JAG E´ UTE EFTER?

Jo, att förstå hur hubb, switch, router, internetanslutning med de olika ip-adresserna, fungerar, alltså hur de respektive verkligen fungerar.

..men kanske att jag först bör koncentrerar mig på att få igång denna XP-datorn.
Som jag har här under bordet
…sen drygt ett år tillbaka.
Och köra den, i stället för denna 98:2:an som jag ..fortfarande kör. -Men det handlar alltså om tilltro till sig själv. Och denna är rejält knäckt för mig. ..därför står denna XP:en där under bordet.

Nu skall jag gå och lägga mig och sova!
-Tack för att ni orkar med mig!
Citera
2007-02-17, 01:35
  #7
Medlem
korbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
VA JAG E´ UTE EFTER?

Jo, att förstå hur hubb, switch, router, internetanslutning med de olika ip-adresserna, fungerar, alltså hur de respektive verkligen fungerar.
Det verkar som att du är ute efter djupare förståelse för hur olika nätverksenheter fungerar. Det får man inte genom att be någon förklara allting i ett forum, utan genom kunskapsinhämtning på normalt vis. T ex att man läser böcker, går kurser och så vidare. Men ett första steg kan ju vara att söka på olika termer som du är intresserad av på www.wikipedia.org, där brukar finnas mycket och bra information om olika saker i datavärlden.

Jag kan börja med att ge dig en mycket kort förklaring. En hubb används för att koppla ihop ett fysiskt nätverk med en logisk buss-topologi. Man kan se det som en kabel där flera datorer kan ansluta sig till ett delat medium för att dela data med varandra. En switch däremot är en mer avancerad enhet. Den adresserar data till de olika nätverksenheter/datorer som är kopplade till den. Det är alltså inte ett delat medium som en hubb. I dagsläget byggs i princip alla nätverk med switchar pga deras överlägsna prestanda/funktionalitet. En router är en ännu mer avancerad enhet, dock med andra uppgifter. Den väljer vägar åt datatrafik till och från olika nätverk som kan se ut på helt olika sätt. En router skiljer på logiska nätverk på nätverkslagret (IP är det på Internet) och adresserar data mellan dem. Om du har Windows på din dator, prova att i en kommandoprompt skriva 'tracert ping.sunet.se' exempelvis, så visar programmet vilken väg data går från din dator till datorn ping.sunet.se över Internet. Varje hopp/steg i listan du får fram, är en router.

Lycka till med fortsatta nätverksstudier!
Citera
2007-02-17, 04:47
  #8
Medlem
TACKAR SÅ MYCKET!

Signaturen korben här ovan, men som nykommen här med frågor om dator, har du kanske inte läst mig och min mening att, vad jag söker, kan rimligen inte kallas för något djupsinnigt. –Jag söker alltså inte djupare datorkunskaper än motsvarande till vad en vanlig bilintresserad bilägare vill veta om sin bil.
Med skillnaden, att den litteraturen som en sådan bilintresserad kan köpa för att få veta, den går att läsa. Där motsvarande om datorer ..faeeen inte går att läsa.
–Och du korben! vad är ”logisk buss-topologi” för nått kul?
Å de e´ alldeles åt helvete att vi här inte vet skillnaden mellan hubb, switch och router.

====
-Men det är ju helt rätt, roader här ovan, att man inte kan göra mer med en anslutning mellan två datorer, än att –som roader skriver- ”endast användbart för att flytta över filer”. …men det är ju precis ”endast” det som vi gör med våra datorer, flyttar filer.
Att jag alltså tillordnar en fil, jag skriver ett dokument, jag digitaliserar en bild, ett ljud, en film. Och sedan filformaterar jag denna raden-med-databitar –på primärminnet- till en fil, med ett filnamn. Och sedan skickar jag denna filen till den andra datorn.

-Men var finns programmet för att överföra en fil i ett LAN? Motsvarandet till ett webbläsarprogram för att överföra en fil på Internet.
Jomenvisst, det redogör roader också för här ovan, förutom att denna redogörelsen –tydligen- inte passar in på Windows 98.
…sen tvekar jag inför upplysningen, att en enstaka överföring mellan två datorer, som överföringar utan inblandning av en router, använder sig av ip-tekniken/protokollet.
Tror jag, att det där används MAC-adresseringarna?

Å så tycker jag, att kommunikation i LAN, att överföra en fil i LAN, också borde handla om, att man i mottagardatorn, på nått sätt, får en signal om att en ny fil har överförts.

-Nu skall jag försöka att somna om.
Citera
2007-02-17, 05:16
  #9
Medlem
korbens avatar
Överföring av filer över ett TCP/IP nätverk (ett LAN t ex) kan ske med olika protokoll, exempelvis FTP, SMB/CIFS, SCP, BitTorrent osv. Eftersom internet använder IP protokollet för att kommunicera mellan datorer fungerar ett LAN med IP på samma sätt, alltså kan samma protokoll och applikationer användas för att föra över filer på ett LAN som på Internet.
Citera
2007-02-17, 10:03
  #10
Medlem
Om jag skall sända ut ett meddelande från en klientdator via Internet, använder jag en webbläsare, ett webbläsareprogram, som framställer –och tar emot- ip-datapaketen; med de alla olika formateringarna kring paketen: http/ftp/smb m.fl, ip-adresseringarna.

När jag sänder ut ett meddelande mot en switch används ..på nått sätt, datorernas nätverksanslutningskortens MAC-adresseringar. Används rimligen INTE ett webbläsareprogram?
-Tillägg: ..jo, -kan- används likt förbenat en webbläsare men att switchen använder MAC-adresseringarna.

Och ..rimligen att när jag sänder ut ett meddelande mot den enda datorn som jag är kopplad till, används ..på nått sätt MAC-adresseringarna.
Där alltså roader skriver om ip-adressering här ovan; i inlägget nummer 5.

När jag ansluter flera datorer till ett nätverk genom en hubb, kan bara en dator i sänder använda nätverket.
Använder jag en switch, skiljer denna –med MAC-adresseringarna- på de olika anslutningarna, skiljer på de olika datorerna, känner -lyssnar som en del säger- denna switchen på varje anslutning och kan därvid vidaresända varje dators datapaket –snudd- samtidigt.

En router …tror jag? använder sig av ip-adresseringarna …sen vet jag inte mer!
Mer än att en router kan behandla flera olika ip-adresseringar, switchen, och hubben, kan bara behandla en styck ip-adressering.

Å de e´ alldeles åt helvete att vi här inte, verkligen vet skillnaden mellan hubb, switch och router.
Citera
2007-02-17, 10:18
  #11
Medlem
zixls avatar
Fast smidigast är nog att använda windows egna inbyggda filhanterare och kopiera filer mellan mappar och datorer, man gör som vanligt mellan två diskar.

skillnader mellan hubb, switch och router har väl disskuterats i mängder i andra trådar, och är väl inte ens relevanta i sammanhanget ifall man "bara" vill ha en korsad kabel mellan två datorer.

btw: bara för att röra till det ännu mera, man behöver inte ha TCP/IP för detta ändamål, går bra med Netbeui eller IPX/SPX också, eller om man vill krångla till det via RS232 eller Centronics.
Citera
2007-02-17, 11:22
  #12
Medlem
EN GÅNG TILL! ZIXL.

Om att överföra en fil från min dator till en annan dator som är ansluten till min dator med en korsad kabel: genom att man gör som vanligt mellan två hårddiskar.

Jo, tror jag? att om jag har installerat två HDD:ar på MIN dator har jag två ikoner för dem respektive i mappen Den här datorn, med att jag öppnar den ena HDD:en, letar fram den berörda filen och kopierar den med Windows.
Och sen öppnar jag den andra HDD:en och ”klistrar in” med Windows filen.
…med var kommer den andra datorn, ansluten till min dator med en korsad kabel, in i denna redogörelsen. Hur kan jag se och öppna denna andra datorns HDD i min dator?

..tackar på förhand
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback