Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-16, 09:31
  #1
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
om man handlar med visa över internet, får man nåt extra skydd mot oseriöa företag jämfört med att exempelvis betala in i förskott ?

är det nån skillnad på kreditkort och betalkort ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-02-16, 21:43
  #2
Avstängd
Torns avatar
Nej, bankerna utvärderar givetvis inte seriositeten hos varje enskild säljare.
Citera
2007-02-16, 22:52
  #3
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
om man handlar med visa över internet, får man nåt extra skydd mot oseriöa företag jämfört med att exempelvis betala in i förskott ?

är det nån skillnad på kreditkort och betalkort ?

Mvh Tjaboooo


Fråga 1: nej.. bankerna brukar inte ta något extra ansvar
Fråga 2: http://www.finansportalen.se/kort.htm (dvs ytterst liten skillnad)
Citera
2007-02-17, 01:17
  #4
Medlem
Blir du lurad på pengar brukar bankerna betala tillbaka pengarna som stulits utan att knorra, såvitt jag har förstått. Det bygger ju dock på att du anmäler problemen, så att betala för olagligheter och sen komma till banken och gnälla är kanske inte så smart, då får du skylla dig själv...

Skulle du märka att för mycket pengar har dragits från ditt konto, anmäl för tusan direkt, spärra kortet och prata med banken.

Självklart har ingen bank resurser nog att kontrollera alla potentiella näthandlare i förväg.
Citera
2007-02-17, 02:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Blir du lurad på pengar brukar bankerna betala tillbaka pengarna som stulits utan att knorra, såvitt jag har förstått. Det bygger ju dock på att du anmäler problemen, så att betala för olagligheter och sen komma till banken och gnälla är kanske inte så smart, då får du skylla dig själv...

Skulle du märka att för mycket pengar har dragits från ditt konto, anmäl för tusan direkt, spärra kortet och prata med banken.

Självklart har ingen bank resurser nog att kontrollera alla potentiella näthandlare i förväg.

Om han betalar och aldrig får en vara, kommer banken INTE ersätta honom. Om någon snor uppgifterna och tömmer kontot, då lär banken GIVETVIS ersätt honom...
Citera
2007-02-17, 04:20
  #6
Medlem
tjaboooos avatar
beställer man flygbiljetter över internet har jag för mej man automatiskt får avbeställningskydd, finns det nåt annat användbart som kommer automatiskt ?
Citera
2007-02-17, 12:34
  #7
Avstängd
Torns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
beställer man flygbiljetter över internet har jag för mej man automatiskt får avbeställningskydd, finns det nåt annat användbart som kommer automatiskt ?

Sist jag såg efter kan man köpa ett "avbeställningsskydd" till sin biljett. Eller så beror hur flexibel din biljett är på vilken klass du reser i.
Citera
2007-02-17, 12:41
  #8
Avstängd
Xarozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torn
Sist jag såg efter kan man köpa ett "avbeställningsskydd" till sin biljett. Eller så beror hur flexibel din biljett är på vilken klass du reser i.

Betalar du mer än 50% av din biljett med VISA íngår det ett återbetalningskydd, har aldrig behövt använda det så jag vet inte hur smidigt det går att använda. Kolla in avtalsvillkoren för kortanvändning hos eran bank för mer info.

/X

PS: Din hemförsäkring kan mycket väl ha återbetalningskydd som ingår redan. Flygbolag vill ju tjäna så mycket som möjligt så varför inte sälja en tjänst som någon redan har. Precis om alla garantier man kan köpa till vid köp av TV på Siba och ONOFF.
Citera
2007-02-17, 16:41
  #9
Medlem
Swedbank

På Swedbank kan man skapa VISA-nummer och välja hur mycket pengar som ska ligga på det kortet samt hur länge det ska fungera. Bra tjänst om man är rädd att bli blåst.

Info från internetbanken
"Med e-kort kan du på ett enkelt och säkert sätt betala på Internet. e-kort är en tjänst som kopplas till dina vanliga bankkort eller betal- och kreditkort. Med e-kort kan du betala med kort på Internet utan att lämna ut ditt riktiga kortnummer.

Med e-kort skapas ett unikt e-nummer varje gång du betalar på Internet. För varje betalningstillfälle anger du belopp och hur länge e-numret ska vara giltigt hos inköpsstället, det vill säga under hur lång tid inköpsstället kan dra pengar från kontot. Det unika e-numret har automatiskt en livslängd på en månad. Du kan själv förlänga den upp till 24 månader vid exempelvis prenumerationer eller hotellbokningar som ligger längre fram i tiden än en månad.

När du betalar med e-kort använder du samma kod som när du loggar in till internetbanken utan säkerhetsdosa. Om du ännu inte valt denna kod, gör du det samtidigt som du ansluter dig till e-kort. e-kort är klart att använda direkt efter anslutningen."


"e-kort kostar dig ingenting extra utan ingår i årsavgiften för ditt kort. Du ansluter dig till e-kort i internetbanken. "
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...,25428,00.html
Citera
2007-03-01, 14:07
  #10
Medlem
tjaboooos avatar
börja fundera på en grej nu när jag beställde grejer från england.

om jag handlar över internet och betalar med visa och butiken tar för mycket betalt, finns det då möjlighet att få hjälp av banken att få tillbaka pengarna om affären skulle trilskas ?
Citera
2007-03-01, 16:14
  #11
Medlem
Lyckholms avatar
Jag handlar rätt så mycket på nätet och lämnade tidigare ut mitt kortnummer till diverse sajter. Men enbart seriösa, trodde jag. I våras drogs det pengar från kortet för någon poker-grej (jag spelar inte nätpoker och har aldrig gjort det). Därefter använder jag alltid e-kort (se ovan) som är mycket smidigt. Och så säkert som det någonsin kan bli. Dessutom mycket fiffigt.

Visserligen är man skyddad med ett vanligt kort och får pengarna tillbaka om man skulle råka ut för något bedrägeri, men man måste göra en polisanmälan för att banken ska ersätta en och det är en del pyssel och tid med att göra själva anmälan och lämna in blanketter osv. Så även om man har skyddet med ett vanligt kort tycker jag det är mycket bra med e-kort. Ett bra skydd mot nätbrottslingar.
Citera
2007-03-01, 17:22
  #12
Medlem
Skaffa E-kort så det genereras ett nytt nummer till dig varje gång. Finns ju Pay pal med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback