• 1
  • 2
2007-02-15, 19:08
Medlem
Gul Adams avatar
Funderar på att köpa en riskokare. Tycker om sushi och tycker det verkar bra med en riskokare till det, plus att det är varmhållning på kokaren. Är det värt pengarna eller är det ännu en onödig pryl ?

Adam
Citera
2007-02-15, 19:20
Medlem
PocketRockets avatar
Helt klart värt pengarna. Dom är inte så dyra, 200-300 kr får man en för ju. Varmhållningen är den stora fördelen, som du nämner. Bara att koka och låta det stå så kan tillbehöret bli klart när det vill.
Citera
2007-02-15, 20:22
Medlem
mongrels avatar
Äter du hyfsat mycket ris är det en bra investering. När jag bodde ihop med en polare som hade en sådan blev det ris flera gånger i veckan, så den stod knappast oanvänd. Riset blir jättebra och man slipper tajma resten av måltiden perfekt, eftersom det kan stå på värmning ett tag utan att förlora smak.
Citera
2007-02-15, 22:21
Medlem
Gul Adams avatar
Tack för svar! En riskokare blir det
Citera
2007-02-15, 22:44
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Hörde någonstans att varje hushåll i japan eller om det var kina har minst en riskokare =) De är praktiska men vet inte om jag lider så mycket utav att koka i panna lika mycket disk och riset kan bli lite hårt, iaf de i botten tycker jag i riskokaren.
Citera
2007-02-15, 22:57
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul Adam
Funderar på att köpa en riskokare. Tycker om sushi och tycker det verkar bra med en riskokare till det, plus att det är varmhållning på kokaren. Är det värt pengarna eller är det ännu en onödig pryl ?

Adam

Äsch! Kör riset i en plastbunke i micron istället. Det blir superbra.
Citera
2007-02-15, 23:04
Medlem
StigAllans avatar
Riskokaren används väldigt ofta i mitt hem.
Det finns risfanatiker som kan äta riskok på 3 dl torkat ris alldeles själva.
Då sitter köksapparaten riskokare som den pryl som används mest i mitt kök.
Köp en om du gillar ris!
Citera
2007-02-15, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Äsch! Kör riset i en plastbunke i micron istället. Det blir superbra.

Driver du??
Citera
2007-02-15, 23:07
Medlem
Helt klart värt pengarna!
Det kan förvisso bli en hård hinna i botten , men resten av riset är alltid perfekt , aldrig mer grötigt kladd för min del.
Citera
2007-02-16, 11:12
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Iof har du ugn så har du redan en riskokare. bara kasta vatten och ris i en form + lite salt över med alu-folie och låta stå 30 minuter. Väldigt smidigt när man ska laga mycket ris.
Citera
2007-02-16, 13:48
Bannlyst
Vill inte säga det här

Men många här har ingen aning om hur man gör ris, mikro och ugnen är inte lämpliga sätt att göra sitt ris på. Kan skriva ner ett recept på ett av mina ris recept. Kommer en annan när jag har mera tid.

Du tar en bunke häller i riset så mycket som du vill ha, häller i vatten för att tvätta riset. När det stått ett tag så häller du det i en kastrull. Du ska hälla i en speciellt mått med vatten. Du tar o kollar på ditt pekfinger finns tre linjer på den, du tar den som är närmast toppen, så mycket vatten ska det vara i kastrullen med ris i.

Sedan efter att det kokat ett tag och vattnet börjar koka bort och det är små hål i riset Tar du en klick med smör och saltar och sedan heller i lite vatten till så det får koka ett tag till. sedan smakar du av tills du känner att riset smakar gott, du kan även efter att riset är klart ta ett lock och ta en handduk eller nåt som du lindar runt o lägger på kastrullen. Så kan den stå så där 5 minuter så får du extra gott ris. Det är här mitt snabb ris har ett annat recept där det tar längre tid att göra riset men mycket godare. Kommer upp vid ett senare tillfälle.

Basmati ris ska det vara

Edit. Funkar även i en riskokare
Citera
2007-02-16, 13:54
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag använder min mest till att ångkoka potatis. Blir mycket bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera