• 1
  • 2
2007-02-15, 19:06
Medlem
Nadss avatar
Funderar p att lsa logistik.
r det en bra ide?
Visst det kommer att behvas fler folk, men det verkar som om fler lser logistik n som blir lastbilschauffrer.
Citera
2007-02-15, 20:12
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vad jag har mrkt r det lngt ifrn tillrckligt mnga som lser logistik idag kontra hur mnga det kommer behvas i framtiden (hr i Norrkping ska man nu lgga ner en av logistikutbildningarna fr att det r fr f som sker). Vi blir ju allt mer beroende av effektiv logistik och transport idag och den trenden ser vl ut att fortstta ett tag till iaf.

Logistik r ju ett ganska brett mne btw. r det ngot speciellt du tnkt inrikta dig p?
Citera
2007-02-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
(hr i Norrkping ska man nu lgga ner en av logistikutbildningarna fr att det r fr f som sker).

Av ren nyfikenhet, vad heter den utbildning som ska lggas ned?
Citera
2007-02-16, 09:39
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
r det en bra ide?
Visst det kommer att behvas fler folk, men det verkar som om fler lser logistik n som blir lastbilschauffrer.

Du r helt klart p rttspr.
Det r en framtidsbransch och den vxer starkt redan nu
Citera
2007-02-16, 15:09
Medlem
Lastbilschauffrer?

Citat:
Ursprungligen postat av Nads
r det en bra ide?

Att jobba som logistiker r ganska brett som ngon sa, men man kr definitivt inte lastbil

Jag har sett att mnga arbetsgivare som sker trafikledare, orderberedare, speditrsassistent, logistikadministratr, logistikassistent etc etc. senaste halv ret.

Jobbet kan vara mycket stressat. Mnga 40-talister som sitter p de mindre stressad jobben gr i pension och drmed sker det fr nrvarande en strre rockad inom branschen. De stressade som trafikledare jobben fs av yngre mera stresstliga personerna. Skert s mycket som 60-70% av jobben r besatta av kvinnor eftersom mnnen under 90 -talet har svikit branschen och gtt till IT sektorn dr det har varit bttre betalt.

Branschen kommer att f kade lnekostnader eftersom man inte har lyckas fryngra sig nmnvrt. Fler mn idag sker jobben.

Att jobba som speditr eller shippingman r mycket stimulerande och lnerna r ganska bra. Se sjlv p HTF’s lne-barometern.

Lycka till!
Citera
2007-02-16, 15:35
Medlem
timbahs avatar
Yupyup..

.. logistiken str snart fr 50% av varans kostnad iom den kade globaliseringen verallt, saker tillverkas helt enkelt dr det r billigast och sen krs det till konsument. Har ingen koll p utbildningar med logistik, sjlv gick jag den lnga vgen, brjade kra lastbil, hade en bra chef som trodde p mig, fick brja lite smtt p transportkontoret.. och den vgen r det. Har du vl bevisat vad du gr fr och r oerhrt stresstlig s finns hur mycket jobb som hellst.
Citera
2007-02-16, 18:33
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpusov
Av ren nyfikenhet, vad heter den utbildning som ska lggas ned?
Hgskoleingenjr i teknisk logistik.

Civilingenjr i komunikation och transportsystem lr nog ocks ryka om antalet skande fortstter sjunka.
Citera
2007-02-16, 20:36
Medlem
Varnims avatar
Funderar lite p att vlja logistik som inriktning nsta r. Det finns inte ngon civilingenjr hr som har lst logistik och som nu jobbar med det som kan bertta lite mer om det?
Citera
2007-02-21, 14:43
Medlem
Nadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Logistik r ju ett ganska brett mne btw. r det ngot speciellt du tnkt inrikta dig p?
Nej s lngt har jag inte kommit.

Citat:
Ursprungligen postat av timbah
.. logistiken str snart fr 50% av varans kostnad iom den kade globaliseringen verallt, saker tillverkas helt enkelt dr det r billigast och sen krs det till konsument. Har ingen koll p utbildningar med logistik, sjlv gick jag den lnga vgen, brjade kra lastbil, hade en bra chef som trodde p mig, fick brja lite smtt p transportkontoret.. och den vgen r det. Har du vl bevisat vad du gr fr och r oerhrt stresstlig s finns hur mycket jobb som hellst.
Du som arbetar med det vad tycker du om jobbet? Bra ln sgs det, vad tjnar du?

Beeo jag menade att det var mnga som vill bli logistiker men f som jobbar med att kra lastbil & med lager. Vilket r en svr ekvation.

Ni som jobbar med detta och som lser logistik, vilken utbildning ska man vlja? En tv rig KY utbildning med praktik eller en lngre hgskole utbilning?
Det finns ju mnga som blir logister utan ngon utbildning.

Vilka sidoinriktningar rekomenderas? Ledarskap? Internationella Affrer? marknadsfring och frsljning? Behver man bli ingenjr?
Citera
2007-02-22, 14:21
Medlem
Vad r en logistiker?

Nads!

Ja jag jobbar som exportlogistiker p ett litet internationellt import- och exportfretag.

Jag frhandlar frakter med kerier och rederier. Fyller i transportdocs. Diskuterar med idiotiska polska chauffrer som verkan kan tyska eller engelska. Frsker sl nsta transportsljare med vattenkammat hr som kommer hit med sina billiga frakter, en p kften Brkar med produktionchefen dagligen. Och fattar inte varfr vr lagerchef alltid lyckas vlta en pall med gods en fredag eftermiddag kl 16.59. Och frstr fortfarande inte vad vr agent i Moskva pratar om efter 5 r. M.m.m.

Men f-n jag skulle aldrig vilja byta - haha
Citera
2007-02-22, 14:35
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Funderar lite p att vlja logistik som inriktning nsta r. Det finns inte ngon civilingenjr hr som har lst logistik och som nu jobbar med det som kan bertta lite mer om det?

Jajamen! Jag sitter just nu p ett strre fretag och designar logistik-lsningar (ja, det lter ap-flummigt jag vet) fr eftermarknadsflden. Det vill sga hur man tar hand om reservdelar och trasiga prylar kunderna vill ha reparerade. Det innefattar en hel massa meckande och praktiska saker som tullbestmmelser och vart lager skall ligga, vem som har kontroll ver dem och rent praktiskt hur olika datasystem skall kommunicera med varandra.

Annars r begreppsfrvirringen stor har jag mrkt. En del annonser sker "Logistiker" men menar "truckfrare/lagerarbetare" vilket iofs r logistikjobb det med

Gillar man en snabbt frnderlig vrld och frbannade kunder som hgljutt undrar vart i helvete deras prylar tagit vgen och varfr de fastnat i tullen i korruptistanien s r logistik ngot fr dig!

Och det r ju inte bara sjlva Logistikfretagen som behver dig, utan alla fretag som skickar annat n post behver en liten logistiker ngonstans.

May the Incoterms be with you :nrd:
Citera
2007-02-23, 11:04
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Jajamen! Jag sitter just nu p ett strre fretag och designar logistik-lsningar (ja, det lter ap-flummigt jag vet) fr eftermarknadsflden. Det vill sga hur man tar hand om reservdelar och trasiga prylar kunderna vill ha reparerade. Det innefattar en hel massa meckande och praktiska saker som tullbestmmelser och vart lager skall ligga, vem som har kontroll ver dem och rent praktiskt hur olika datasystem skall kommunicera med varandra.

Gillar man en snabbt frnderlig vrld och frbannade kunder som hgljutt undrar vart i helvete deras prylar tagit vgen och varfr de fastnat i tullen i korruptistanien s r logistik ngot fr dig!

Det dr lter verkligen som ngot fr mig, 100 gnger mer n att bestmma kolhalten i rostfria stl iaf

Har du ngra tips p speciella kurser som hjlpt dig mycket eller andra tips som kan vara bra att tnka p under tiden p universitetet s fram med dem!

Hur tycker du att arbetsmarknaden ser ut fr tillfllet? r det skapligt ltt att f jobb och ligger lnerna bra till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in