2007-02-23, 13:25
Medlem
Din Morsas avatar
Jag har ganska bra nytta av nstan alla logistik-kurser jag lst, faktiskt. Det gller mest att inte sna in sig p mycket p detaljerna som att varfa medveten om alla begrepp som studsar omkring en. Men ett rejlt grepp om Supply Chain Management och lite folkvett kommer att ta dig en bra bit p vgen. Alla ekonomi-kurser har varit guld vrda ocks, det blir ju en hel del jobb med prissttningsmodeller, fakturering och finansiella setups. S har du inte lst ekonomistyrning s marsch ivg till en ekonomisk institution nra dig!

Arbetsmarknaden ser bra ut, i alla fall hr i Skneland/Sjlland. Hr finns stora exportfretag, och Maersk frsts (skall ha ett riktigt bra trainee-program, vilket kan vara nt att tnka p) Jobbmssigt s r det som vanligt att alla arbetsgivare vill ha ung, erfaren personal med ondlig kapacitet och lga lneansprk Men r du civ-ing s skall du nog kunna rkna med att g in p 22-24k? Lite beroende p vad du fr brja p fr position.
Citera
2007-02-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Jag har ganska bra nytta av nstan alla logistik-kurser jag lst, faktiskt. Det gller mest att inte sna in sig p mycket p detaljerna som att varfa medveten om alla begrepp som studsar omkring en. Men ett rejlt grepp om Supply Chain Management och lite folkvett kommer att ta dig en bra bit p vgen. Alla ekonomi-kurser har varit guld vrda ocks, det blir ju en hel del jobb med prissttningsmodeller, fakturering och finansiella setups. S har du inte lst ekonomistyrning s marsch ivg till en ekonomisk institution nra dig!

Arbetsmarknaden ser bra ut, i alla fall hr i Skneland/Sjlland. Hr finns stora exportfretag, och Maersk frsts (skall ha ett riktigt bra trainee-program, vilket kan vara nt att tnka p) Jobbmssigt s r det som vanligt att alla arbetsgivare vill ha ung, erfaren personal med ondlig kapacitet och lga lneansprk Men r du civ-ing s skall du nog kunna rkna med att g in p 22-24k? Lite beroende p vad du fr brja p fr position.

Jag blev erbjuden 26000 kr p 75% tjnstgring. S lga lner vet i fan.

Jag skulle ha brjat som tranportplanerare p ett av Sveriges strsta logistikfretag.

Visserligen har jag drygt 2,5 rs erfarenhet frn logistikarbete, s lite erfarenhet har jag.

P mitt frra jobb sktte jag tv jobb p 8 timmar, inga raster och ingen dtid.
Citera
2007-02-23, 18:33
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Har lst en del om logistik nu, det verkar rtt lockande. Funderar p att lsa logistik p hgskolan faktiskt. r det ngon som lst logistik hr p fb som inte valt civilingenjr/civilekonom?
Citera
2007-02-23, 18:36
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa

Mina planer var att lsa s mycket ekonomi/logistik jag kan nr jag fr brja vlja sjlv nsta r d dessa verkar roligast ur min synvinkel. Har ven vgt mellan en ekonomikurs eller en datakurs under sommaren, det fr bli ekonomikursen
Citera
2007-02-23, 18:38
Medlem
Jag tycker att logistik (med pbyggnad av ekonomi) r bra mne, speciell med tanke p allt globalisering, att produktionen flytas osv. Den typen av jobb har alltid en framtid, men arbetsbeskrivningen ndras (och kommer att frndras nnu mer i framtiden).
Citera
2007-02-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit
Har lst en del om logistik nu, det verkar rtt lockande. Funderar p att lsa logistik p hgskolan faktiskt. r det ngon som lst logistik hr p fb som inte valt civilingenjr/civilekonom?

Jag lser just nu logistikinriktning som hgskoleingenjr 120p
Citera
2007-02-25, 02:29
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
.. logistiken str snart fr 50% av varans kostnad iom den kade globaliseringen verallt, saker tillverkas helt enkelt dr det r billigast och sen krs det till konsument.

50%, intressant.. S kan man vl verkligen inte sga?

Om det r sant ska jag jvlar i det brja kra guldtackor..
Citera
2007-03-11, 19:32
Medlem
Liquidators avatar
r ocks intresserad av att lsa logistik p universitetsniv, har frmst tittat p tv utbildningar:
Sjfart och logistik 180 hp (teknologie kandidatexamen) p CTH och Logistikprog. p HHG.

Ngn som har erfarenheter av dessa tv eller kanske tips p ngn annan utbildning som r likvrdig?
Citera
2007-03-14, 22:53
Medlem
svennens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
r ocks intresserad av att lsa logistik p universitetsniv, har frmst tittat p tv utbildningar:
Sjfart och logistik 180 hp (teknologie kandidatexamen) p CTH och Logistikprog. p HHG.

Ngn som har erfarenheter av dessa tv eller kanske tips p ngn annan utbildning som r likvrdig?

r sjlv intresserad av Sjfart och Logistik, kan ngon svara p hur detta skilljer sig frn tidigare nmnda logistikprogram?
Citera
2007-03-22, 01:22
Medlem
svennens avatar
ingen?
Citera
2007-04-02, 15:03
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennen
ingen?

Instmmer med fregende talare: Ingen som har erfarenhet av dessa prog?!
Citera
2007-04-02, 15:16
Medlem
abcabcs avatar
Logistiker lter verkligen som ett hrresande trkigt arbete, totalt obegripligt att ngon frivilligt vill arbeta med det. Men det r ju tur fr samhllet att smaken r olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in