• 1
  • 2
2007-02-14, 13:24
Medlem
Vanillababes avatar
Ja.. som topic; Går det att måla våtrumstapet? Och isf vilken sorts färg ska man använda?

Ska nämligen byta lägenhet (hyreslägenhet), och toan ser förjävlig ut.
Typ orangerosabeige-färgad tapet.
Men hyresvärden ville inte göra om toan då den inte är fuktskadad eller så.

Andra tips mottages oxå tacksamt.
Citera
2007-02-14, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Ja.. som topic; Går det att måla våtrumstapet? Och isf vilken sorts färg ska man använda?

Ska nämligen byta lägenhet (hyreslägenhet), och toan ser förjävlig ut.
Typ orangerosabeige-färgad tapet.
Men hyresvärden ville inte göra om toan då den inte är fuktskadad eller så.

Andra tips mottages oxå tacksamt.
vad är det för slags våtrumstapet? Tjock?Kan du inte slita ner den?
Citera
2007-02-14, 14:23
Medlem
flygers avatar
Jag har använt en specialfärg och målat på ett våtrumsgolv och det ser fortfarande fint ut efter ett par års nötning. Och det borde fungera lika bra våtrumsväggar.

Se till att vädra ordentligt vid målningen för man blev lite snurrig av färgen.
Citera
2007-02-14, 16:37
Medlem
ratboness avatar
är den "mjuk"? då är det inte jättebra att måla på den.

annars går det rätt bra att grunda med v-slip och sen 2ggr våtrumsfärg
Citera
2007-02-14, 17:20
Medlem
Chief_Rybacks avatar
Man bör tvätta hela mattan med T-Röd för att ta bort mjukgöraren i den.

Edit: V-slip bör inte användas i våtrum alls. Iallafall inte på väggarna utan det ska vara våtrumsgrund.
Citera
2007-02-15, 21:42
Medlem
Vanillababes avatar
Har ingen aning om den är hård eller mjuk. Har inte direkt klämt på den.

och slita ner den är inget alternativ för jag har inte råd att sätta upp nån ny, annars hade jag gjort det.
Citera
2007-02-15, 23:52
Medlem
Om hyresvärden tycker att den är ok... i skicket, oavsett vad man tycker om färg/mönster med mera så lär du inte bli skyldig att betala kalaset bara för att den nya hyresgästen inte gillar "den"..

Är den i gott skick så låt hyresvärden ta den diskussionen med den nya hyresgästen!
Citera
2007-02-16, 11:21
Medlem
ratboness avatar
om du petar på den känner du om den är mjuk eller hård..

v-slip funkar alldeles utmärkt!
Citera
2007-02-16, 12:42
Medlem
Pekinggnagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chief_Ryback
Man bör tvätta hela mattan med T-Röd för att ta bort mjukgöraren i den.

Edit: V-slip bör inte användas i våtrum alls. Iallafall inte på väggarna utan det ska vara våtrumsgrund.

Helt riktigt! Men våtrumsfärgen sitter faktskt bättre utan våtrumsgrund. Tvätta med t-röd och måla två svängar med tex. Alcro Tät.. Funkar mycket bra.
Citera
2009-02-08, 11:21
Medlem
Weebls avatar
Väcker den här tråden till liv igen då jag går i tankarna på att måla mitt badrum.

Har matta på både vägg och golv. Vill gärna måla båda, men väggarna är mest akut. Har nån beige variant med små grå prickar och lila och rosa blaffor.
Den är iaf stenhård viket ju verkar positivt.

Har förstått att man ses som en klåpare på flashback om man målar våtrumsmatta, men jag har inte 50000:- att kakla badrummet för.

Det som gör att jag känner att jag behöver fråga är att alla säger olika saker om vad som behöver göras. Var och hörde med mitt lokala beckers. Där fick jag tipset att använda en färg för plåtfasad, som tydligen också har mjukgörare i sig.

Så fler förslag? Gärna beprövade då killen på beckers sade att det var ett chanstagande att måla våtrumstapet.
Citera
2009-02-08, 14:48
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Väcker den här tråden till liv igen då jag går i tankarna på att måla mitt badrum.

Har matta på både vägg och golv. Vill gärna måla båda, men väggarna är mest akut. Har nån beige variant med små grå prickar och lila och rosa blaffor.
Den är iaf stenhård viket ju verkar positivt.

Har förstått att man ses som en klåpare på flashback om man målar våtrumsmatta, men jag har inte 50000:- att kakla badrummet för.

Det som gör att jag känner att jag behöver fråga är att alla säger olika saker om vad som behöver göras. Var och hörde med mitt lokala beckers. Där fick jag tipset att använda en färg för plåtfasad, som tydligen också har mjukgörare i sig.

Så fler förslag? Gärna beprövade då killen på beckers sade att det var ett chanstagande att måla våtrumstapet.

går ju att sätta väv och måla.
Citera
2009-02-09, 09:29
Medlem
Weebls avatar
Väv är djävulens påfund!

Har redan spacklat och använt "problemlösaren" i hela lägenheten för att få bort all äcklig väv.

Hmm... "Där fick jag tipset att använda en färg för plåtfasad, som tydligen också har mjukgörare i sig."

Lite syftningsfel där, det är alltså plåtfasaden som skall ha mjukgörare i sig inte färgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in