2009-02-09, 17:20
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Väv är djävulens påfund!

Har redan spacklat och använt "problemlösaren" i hela lägenheten för att få bort all äcklig väv.

Hmm... "Där fick jag tipset att använda en färg för plåtfasad, som tydligen också har mjukgörare i sig."

Lite syftningsfel där, det är alltså plåtfasaden som skall ha mjukgörare i sig inte färgen.

aha.. men våtrumsväven är rätt ok faktiskt, inte så grov "struktur" som vanlig 135 väv.

Jag hade kört två lager våtrumsfärg.
Citera
2009-02-09, 17:47
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Hmm... "Där fick jag tipset att använda en färg för plåtfasad, som tydligen också har mjukgörare i sig."

Lite syftningsfel där, det är alltså plåtfasaden som skall ha mjukgörare i sig inte färgen.

Det är nog Plastisolstopper du talar om:
http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=173

Den är till för att spärra mjukgörarvandring vid ommålning av plastbelagd utomhusplåt.

Jag skulle dock vara försiktig med att använda den i duschen. Den är ju speciellt framtagen till just plastisoplåt och den kan lösa upp vissa andra plast och gummimaterial, och risken finns ju att fuktspärren tar skada.
Citera
2009-03-06, 14:55
Medlem
Weebls avatar
Fler åsikter om det hela?

Var och snackade med personalen på mitt lokala Beckers nyss, de avråder tvärt från att försöka måla. Men på deras hemsida så står det att man ska tvätta med avkalkningsmedel och T-Röd och sedan köra två vändor våtrumsfärg.

Har även läst tipset att grunda golv och väggar med häftgrund och sedan köra våtrumsfärg på väggar och golvfärg på golv. Dock så finns det ingen återkommande röd tråd, alla har sitt egna tips och nästan ingen tycks ha provat sina metoder med lyckat resultat.

Förstår att jag verkar helt paranoid, men jag vill inte sabba badrummet.
Citera
2009-03-06, 16:05
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Fler åsikter om det hela?

Var och snackade med personalen på mitt lokala Beckers nyss, de avråder tvärt från att försöka måla. Men på deras hemsida så står det att man ska tvätta med avkalkningsmedel och T-Röd och sedan köra två vändor våtrumsfärg.

Har även läst tipset att grunda golv och väggar med häftgrund och sedan köra våtrumsfärg på väggar och golvfärg på golv. Dock så finns det ingen återkommande röd tråd, alla har sitt egna tips och nästan ingen tycks ha provat sina metoder med lyckat resultat.

Förstår att jag verkar helt paranoid, men jag vill inte sabba badrummet.

Senast idag gjorde jag så här: tvätt med t röd. 2 ggr Alcro Tät.
Citera
2009-03-07, 20:43
Medlem
Weebls avatar
Ok. Tips på vad jag bör göra med golvet?

Spelar det någon roll vilket märke på färgen man använder?
(inget budget skräp alltså, men typ beckers, nordsjö osv)
Senast redigerad av Weebl 2009-03-07 kl. 20:50.
Citera
2009-03-08, 16:38
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ok. Tips på vad jag bör göra med golvet?

Spelar det någon roll vilket märke på färgen man använder?
(inget budget skräp alltså, men typ beckers, nordsjö osv)

golvet rekommenderar jag dig att inte måla alls.

beckers, nordsjö eller alcro, alla funkar lika bra skulle jag tro.
Citera
2011-02-03, 14:00
Medlem
Med tanke på att vi är 495259 medlemmar på detta forum så måste det ju finnas någon här med plastmatta i badrummet som har målat om! Varför säger alla nej gör det inte så fort denna frågan kommer upp? Har ni provat själva så kan ni väl dela med er av informationen istället för att bara säga nej när ni inte ens vet vad som händer. Ni kommer med information som ni bara har hört ifrån alla andra!
Citera
2011-02-03, 14:07
Medlem
MaxVobiscums avatar
Sinome, tänk såhär då;

Givetvis går det.
En våtrumsmatta är blank, vilket betyder att färgen har svårt att fästa.
Blankt underlag och färg är alltid en dålig kombination. Rugga upp ytan med fint slippapper,
grovlek 320. Torka av golvet och måla.

Tät färg är att rekommendera men det är inte nödvändigt eftersom det ligger plastmatta under.

Nu fick du ett annat svar, och ja, det funkar.
Citera
2011-02-11, 21:15
Medlem
Biaahs avatar
Till nya stället vi ska flytta är de halvkaklat och sen världens "äckel" färg i stora badrummet. Det är en slät tapet som jag nu undrar om det går att måla på med vanlig färg för våtutrymmen?
Dum fråga kanske men jag får ingen klarhet i tidigare svar...

Räcker det med att typ tvätta av den och sen måla, eller måste man göra tusen andra saker till?

Kan tilläggas att det är en hyresrätt.
Citera
2011-03-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Sinome, tänk såhär då;

Givetvis går det.
En våtrumsmatta är blank, vilket betyder att färgen har svårt att fästa.
Blankt underlag och färg är alltid en dålig kombination. Rugga upp ytan med fint slippapper,
grovlek 320. Torka av golvet och måla.

Tät färg är att rekommendera men det är inte nödvändigt eftersom det ligger plastmatta under.

Nu fick du ett annat svar, och ja, det funkar.

Tack så mkt Maxvobisum äntligen får vi ett vettigt svar Ska prova om några veckor så kommer jag tillbaka med resultat
Citera
2011-05-05, 13:08
Medlem
maoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinome
Tack så mkt Maxvobisum äntligen får vi ett vettigt svar Ska prova om några veckor så kommer jag tillbaka med resultat

Hur gick det med målningen?

Jag funderar också på att måla men blir inte vettigare utav tidigare inlägg. Väggarna i mitt badrum är plasttapeter, alltså några mm tjocka och lite mjuka tror jag.
Varför ska man inte måla på såna väggar?
Citera
2011-05-12, 19:53
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Skulle också vilja ha ett konkret svar på detta, med praktiska råd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in