2007-02-15, 10:22
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Äh, det är ingen fara. Att det är problem med ATI-kort är ju inget man tänker på om man inte redan kör annat än Windows.

Då är frågan hur det ska installeras... 4 partitioner, enligt följande

sda1/C:\ fat32 ~25 GB
sda5/?:\ opartitionerat ~20 GB
sda6/?:\ opartitionerat ~78 GB
sda7/?:\ ntfs ~110 GB

sda1 är windows-partition på runt 25 gig.

sda7 formaterade jag från windows, och då kan man bara formatera till ntfs. Meningen är att sda5 och sda6 ska vara fulla med musik etc. och gå att komma åt från både windows och linux.

sda5 tänkte jag installera Ubuntu på.

Hur är smidigaste sättet att göra det hela på? Formatera sda6 till fat32, och flytta dit sda7s innehåll, sedan formatera om sda7 med fat32?

Jag skulla ha haft reiserfs på de som Windows inte skall läsa och ext3 på sådant som windows skall kunna använda. FAT32 bör du undvika till allt, det är riktigt gammalt och 4GiB gränsen talar bara den för sig själv. Ingen journal eller rättighetsstruktur är ju inte heller att hurra för precis.
Citera
2007-02-15, 10:31
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag skulla ha haft reiserfs på de som Windows inte skall läsa och ext3 på sådant som windows skall kunna använda. FAT32 bör du undvika till allt, det är riktigt gammalt och 4GiB gränsen talar bara den för sig själv. Ingen journal eller rättighetsstruktur är ju inte heller att hurra för precis.
Jag har aldrig kört fat32, för jag har alltid kört windows NT och 2000. Det är inte förens jag gjorde denna installation av XP som jag provat fat32.

sda5 behöver inte gå att komma åt från windows, så där tar jag reiserfs. Så formaterar jag sda6 och sda7 till ext3. Bara ext3 funkar i windows så...

Om ingen säger annat.
Citera
2007-02-15, 10:45
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Jag har aldrig kört fat32, för jag har alltid kört windows NT och 2000. Det är inte förens jag gjorde denna installation av XP som jag provat fat32.

sda5 behöver inte gå att komma åt från windows, så där tar jag reiserfs. Så formaterar jag sda6 och sda7 till ext3. Bara ext3 funkar i windows så...

Om ingen säger annat.
http://www.fs-driver.org/
Det installerar du i Windows så är saken biff (ext2 och 3 är kompatibla med varandra så det fungerar)
Citera
2007-02-15, 19:25
Medlem
Squalos avatar
Snabb fråga igen...
Citat:
4 partitioner, enligt följande

sda1/C:\ fat32 ~25 GB
sda5/?:\ opartitionerat ~20 GB
sda6/?:\ opartitionerat ~78 GB
sda7/?:\ ntfs ~110 GB

sda1 är windows-partition på runt 25 gig.

sda5 tänkte jag installera Ubuntu på.
sda5 ska jag installera Ubuntu på.
sda6 och sda7 ska användas för att spara musik etc. på.
sda1 för windows bara...

Så här ville installationsprogrammet ha det: http://img243.imageshack.us/img243/3...enshot1hf1.png

Så här ändrade jag till: http://img235.imageshack.us/img235/3...enshot2oa7.png

Är det fel? Eller är det rätt?
Citera
2007-02-15, 22:51
Medlem
Shadors avatar
borde väl fungera bra. Men... ska du inte göra en swap partition också?
Citera
2007-02-15, 23:09
Bannlyst
jobbigt det dära med uppstart
Citera
2007-02-16, 08:29
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
borde väl fungera bra. Men... ska du inte göra en swap partition också?
Det kan jag göra. Det hade förvisso inte installationsprogrammet velat ha själv, men, men...

Hur stor ska den vara?
Citera
2007-02-16, 08:58
Bannlyst
Ett jag skulle inte ge mig på ett dualboot system med ubuntu alls men,men.

Angående swapen är den lite olika beroende på systemet och vad man ska ha systemet till, men si sådär säg 1,5 till 2 gånger ens arbetsminne i datorn är väl ok.

Man brukar göra tre partitioner
swap ett virituellt arbetsminne ungefär som windows med har, / (root) här har du allt som har med systemet att göra, /home här har du allt det övriga som du vill ha, men som inte är ett måste bilder, spel kanske etc.Det går givetvist att göra allt på en partition men det brukar man inte göra, linux bygger på olika partitonerna som jobbar mot varandra på olikavis i olika system.

Ta dig tid med installationen och till slut kommer du lyckas
Lycka till
Citera
2007-02-16, 09:25
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slackarn
Ett jag skulle inte ge mig på ett dualboot system med ubuntu alls men,men.

Angående swapen är den lite olika beroende på systemet och vad man ska ha systemet till, men si sådär säg 1,5 till 2 gånger ens arbetsminne i datorn är väl ok.

Man brukar göra tre partitioner
swap ett virituellt arbetsminne ungefär som windows med har, / (root) här har du allt som har med systemet att göra, /home här har du allt det övriga som du vill ha, men som inte är ett måste bilder, spel kanske etc.Det går givetvist att göra allt på en partition men det brukar man inte göra, linux bygger på olika partitonerna som jobbar mot varandra på olikavis i olika system.

Ta dig tid med installationen och till slut kommer du lyckas
Lycka till
Nu ser det ut så här (Samma som förut, men med en swap-partition.): http://img291.imageshack.us/img291/8...enshot3mp0.png

Jag har inte någon /home, bara två /media/.

Vad ser fel ut? Vad ska jag ändra på?

Tusen tack för all hjälp man får.
Citera
2007-02-16, 09:27
Medlem
Shadors avatar
Det kan vara vist att lägga /home på en annan partition än installationen ja. Annars kommer den att formateras om när du uppgraderar distron.

EDIT: Varför inte välja sda6 till din /home?

Varför har du swap med reiserfs, det finns väl ett swap system att välja
Citera
2007-02-16, 09:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Det kan vara vist att lägga /home på en annan partition än installationen ja. Annars kommer den att formateras om när du uppgraderar distron.

EDIT: Varför inte välja sda6 till din /home?

Varför har du swap med reiserfs, det finns väl ett swap system att välja
Nu har jag lagt sda6 som /home och bytt filsystem på swapen. Kanske är man morgontrött. Det ser ut så här nu: http://img154.imageshack.us/img154/8...enshot4yx7.png

Är det rätt?

Kanske är 20 gig lite mycket för / (sda5) nu? Kanske ska man dra ner den till 10 eller så?
Citera
2007-02-16, 10:11
Medlem
Shadors avatar
Personligen tycker jag att 20 GB är alldeles för mycket med tanke på att du bara ska ha filsystemet. 10-12 gb vore mycket smartare om du är lika snål med utrymme som jag är.

Varför har du sda7 som ntfs? Ska du inte kunna skriva på den från ubuntu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in