2007-02-13, 23:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Man såg inte fysiskt på skivan att den var feltryckt, men gick inte någe bra och spela upp dom, funkade 1 på 100, och inte i alla datorer.
Sen läste jag någonstans också att dom var feltryckta.
Min spelar upp, och det varje gång. Kanske är det inte alls något fel på min CD. Det vet vi om någon timme när jag laddat hem och fixat med ison.
Citera
2007-02-14, 16:05
Medlem
Squalos avatar
Ja, nu lever tråden igen.

Jag prövade att bränna en CD med ISOn, och det gav exakt samma resultat som när jag startade med den tryckta CDn. Alltså grå logo och fullt stopp.

Vad i hela friden kan man göra?

Citera
2007-02-14, 16:10
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Ja, nu lever tråden igen.

Jag prövade att bränna en CD med ISOn, och det gav exakt samma resultat som när jag startade med den tryckta CDn. Alltså grå logo och fullt stopp.

Vad i hela friden kan man göra?
Mycket svårt att göra något om man inte kan få fram ett felmeddelande. Det går inte att trycka esc eller något liknande för att få fram något användbart? Har du testat alternativet att kontrollera om skivan har några fel? Check disc eller vad det kan heta - så vi kan utesluta att det inte är fel på skivorna?
Citera
2007-02-14, 16:40
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Mycket svårt att göra något om man inte kan få fram ett felmeddelande. Det går inte att trycka esc eller något liknande för att få fram något användbart? Har du testat alternativet att kontrollera om skivan har några fel? Check disc eller vad det kan heta - så vi kan utesluta att det inte är fel på skivorna?
Startar jag med live acpi=off så ser jag den "progress-bar" under den grå logon. Grafiken är annars lika förjävlig.

Det är den enda variation man kan göra, vad jag ser.
Citera
2007-02-14, 16:42
Medlem
Trills avatar
Hade också problem med min 64 bitars skiva. Bytte då till det andra ( kommer inte ihåg vad jag bytte till) och då började allt funka.
Citera
2007-02-14, 16:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Hade också problem med min 64 bitars skiva. Bytte då till det andra ( kommer inte ihåg vad jag bytte till) och då började allt funka.
Vad hade du för problem då? Samma som jag?
Citera
2007-02-14, 16:48
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Missade att du kör med 64-bitars. Vet inte hur mycket du kan, men är du nybörjare skulle jag avråda dig från att använda 64-bitars versionen. Den vanliga fungerar alldeles utmärkt och prestandan du har att vinna genom att köra den andra är försumbar om man väger det mot problemen som dyker upp när man inser att saker som flash (med stängd källkod) inte finns kompilerat till dig. Värt ett försök att testa den vanliga installationsskivan, kanske ligger dina problem just i detta också...

..ha överseende om du redan vet allt detta och känner dig underskattad i mitt inlägg. Inte lätt att hålla allt på rätt nivå.
/pd
Citera
2007-02-14, 17:30
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vad hade du för problem då? Samma som jag?
Svårt att förklara. Men det var inte samma som dig. Testa ändå att köra med något annat än 64 bitars.
Citera
2007-02-14, 22:55
Medlem
Shadors avatar
EDIT: Skit i 64 versionen och ta den vanliga också! Ingen idé att lassa på med extra bekymmer liksom

Du har ett ATI kort va?

Om du har det vet jag vad felet är. (Nej jag ska inte berätta vad du ska göra, först måste jag dra min historia )

Jag har kämpat med den jävla distron i över en månad nu. Tydligen är problemet att vissa ATI kort inte gillar open source drivrutinen kallad "ATI" och GIVETVIS måste ubuntu 6.10 ha den från start.

Detta är vad du ska göra:

Innan du trycker på "Install or start live bla bla" ska du trycka på "F6" knappen. Då kommer det upp en liten kommandorad. Ta bort den skiten som har med "splash" att göra. (Det allra sista ska det vara)

Starta sedan installationen. Du kommer troligtvis att få nåt felmeddelande men skit i det och kör vidare tills du har prompten framför dig.

Väl där skriver du:

sudo nano /ets/X11/xorg.conf

Då öppnas ett dokument med en massa blaha. Det du ska göra är att bläddra ner till "Section Devices" och ändra där det står "ati" till "radeon".

Gör detta och spara-stäng dokumentet. Skriv sedan "startx" i prompten och du har ditt GUI uppe och kan starta den jävla installationen.

PMa om du inte fattar vad jag har skrivit!

Personligen tycker jag att 6.10 är ren smörja och borde kastas åt helvete. Har försökt 13455663 ggr att installera på min Dell laptop men skiten vägrar fan o ladda. Vem fan kom på den smarta idén att man skulle installera INUTI live versionen egentligen :S
Citera
2007-02-15, 09:31
Medlem
Squalos avatar
Nu har jag provat med den vanliga 32-bitars. Startar jag normalt kommer jag till den lite glansiga rutan med Ubuntu-logo som man ser precis innan man ser skrivbordet. Sen startade jag med det lite felsäkrare alternativet, och det gick som det skulle. Nu ser jag skrivbordet.

Frågan är om man vågar installera härifrån, eller om man behöver det icke-felsäkra alternativet...

Självklart har jag nVidia-grafikkort och inte ATI. Ingen som kör linux som aktar sina nerver köper ett ATI kort, det är att betala för problem.
Citera
2007-02-15, 09:41
Medlem
Shadors avatar
Happ nu känner jag mig dum iaf

Nåväl då var det bara 64 versionen som spökade för dig. Själv köpte jag mitt ATI kort innan jag blev fräslt så det finns inte så mycke o göra åt nu tyvärrr =)
Citera
2007-02-15, 09:56
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Happ nu känner jag mig dum iaf

Nåväl då var det bara 64 versionen som spökade för dig. Själv köpte jag mitt ATI kort innan jag blev fräslt så det finns inte så mycke o göra åt nu tyvärrr =)
Äh, det är ingen fara. Att det är problem med ATI-kort är ju inget man tänker på om man inte redan kör annat än Windows.

Då är frågan hur det ska installeras... 4 partitioner, enligt följande

sda1/C:\ fat32 ~25 GB
sda5/?:\ opartitionerat ~20 GB
sda6/?:\ opartitionerat ~78 GB
sda7/?:\ ntfs ~110 GB

sda1 är windows-partition på runt 25 gig.

sda7 formaterade jag från windows, och då kan man bara formatera till ntfs. Meningen är att sda5 och sda6 ska vara fulla med musik etc. och gå att komma åt från både windows och linux.

sda5 tänkte jag installera Ubuntu på.

Hur är smidigaste sättet att göra det hela på? Formatera sda6 till fat32, och flytta dit sda7s innehåll, sedan formatera om sda7 med fat32?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in