• 1
  • 2
2007-02-13, 22:17
Medlem
Squalos avatar
Squalo lyckas inte starta Ubuntu (6.10). Jag har en tryckt, inte brännd, skiva, och i rätt version, AMD64-bitars.

Skivan bootar, och jag får upp menyn där jag kan välja "Start or Install Ubuntu", att starta i felsäkert läge, gära inställningar för skärmupplösning, köra Memtest86+, etc.

Jag väljer såklart alternativeet "Start or Install Ubuntu". Efter att lite text fladdrar förbi, dekomprimerar, och allt det där, så fastnar förloppet, och det jag får på skärmen är en grå Ubuntu-logo med några vertikala streck under ( | | | | | ).

Jag får alltså aldrig upp den gula logon med "progress bar", texterna "Loding essential drivers..", "Mounting root file system.." o.s.v.

Vad är felet? Någon som vet hur det avhjälps?`
Citera
2007-02-13, 22:45
Medlem
TuXIs avatar
Du har inte installerat eller?
Du kan ju testa installera det i OEM-läge, och se om det går bättre sedan. När man väljer det första alternativet, så startar ubuntu, hela vägen, och på skrivbordet finns en länk till Install, som man kan välja. Om man nu vill gå den vägen.
Citera
2007-02-13, 22:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Du har inte installerat eller?
Du kan ju testa installera det i OEM-läge, och se om det går bättre sedan. När man väljer det första alternativet, så startar ubuntu, hela vägen, och på skrivbordet finns en länk till Install, som man kan välja. Om man nu vill gå den vägen.
Nej, jag har inte installerat. Så långt kommer den inte. Jag kommer inte ens till denna progress-bar...

Hur ska jag göra för att installera i OEM-läge?
Citera
2007-02-13, 23:16
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nej, jag har inte installerat. Så långt kommer den inte. Jag kommer inte ens till denna progress-bar...

Hur ska jag göra för att installera i OEM-läge?
Det är ju ett utav valen i början.
När du kan välja Start or install, så kan du väl även välja att installera i text eller OEM-läge...?
Det kunde jag iaf. Låter knepigt om inte du kan.
Citera
2007-02-13, 23:19
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Det är ju ett utav valen i början.
När du kan välja Start or install, så kan du väl även välja att installera i text eller OEM-läge...?
Det kunde jag iaf. Låter knepigt om inte du kan.
Nej, det kan jag inte. Det jag kan välja är alternativen "Start or Install", då laddas väl en Live-version in och sen får man installera från skrivbordet. Det andra alternativet är felsäkert läge. Både ger samma grå logo som resultat.

Det man kan göra är att trycka [esc] i menyn och välja att gå till textläge. Men vad man gör efter att man väljer det har jag ingen aning om.
Citera
2007-02-13, 23:28
Medlem
Loppans avatar
Prova att ladda ner och bränna istället.
Mina skivor som jag fick var feltryckta, så kanske är det, men det är bara en vild gissning.
När jag fick mina var alla som sändes den perioden feltryckta.
Citera
2007-02-13, 23:29
Medlem
Skaffa win och spara tid istället.
Citera
2007-02-13, 23:30
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Prova att ladda ner och bränna istället.
Mina skivor som jag fick var feltryckta, så kanske är det, men det är bara en vild gissning.
När jag fick mina var alla som sändes den perioden feltryckta.
Hur såg du att dom var feltryckta? Spelade dom inte upp alls? Fick du samma fel som mig?

Jag börjar tank så länge.
Citera
2007-02-13, 23:33
Medlem
Squalos avatar
Citat:
The Edgy Eft version (6.10) has been facing several issues of upgrade and installation (especially with the LiveCD), as many users expressed problems in the process, mainly related to the distribution's Xserver-Xorg video drivers. The issue has been more frequent on laptops and PowerPC computers, and mainly with the Xubuntu and Kubuntu variants. Reconfiguring the Xorg video drivers has been a solution for some users, while the 6.10 version seems to not be working at all for some others. Dapper Drake is still recognized as the most stable and widely supported version of Ubuntu to date.
Hmm... Säger Wikipedia...
Citera
2007-02-13, 23:36
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Hmm... Säger Wikipedia...
Jaså minsann. Nåväl, jag har inte märkt några problem ännu. Sitter på kubuntu 6.10.

Har tankat min version. Finns ju som torrent också tror jag, så det är lätt att fixa iaf.
Citera
2007-02-13, 23:38
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Jaså minsann. Nåväl, jag har inte märkt några problem ännu. Sitter på kubuntu 6.10.

Har tankat min version. Finns ju som torrent också tror jag, så det är lätt att fixa iaf.
Nåja, nu tankar jag en iso och testar. Funkar det inte för jag pröva föregående version.

Kanske existerade problemet främst på tryckta CD.
Citera
2007-02-13, 23:49
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Hur såg du att dom var feltryckta? Spelade dom inte upp alls? Fick du samma fel som mig?

Jag börjar tank så länge.

Man såg inte fysiskt på skivan att den var feltryckt, men gick inte någe bra och spela upp dom, funkade 1 på 100, och inte i alla datorer.
Sen läste jag någonstans också att dom var feltryckta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in