• 3
  • 4
2007-02-16, 10:32
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Personligen tycker jag att 20 GB är alldeles för mycket med tanke på att du bara ska ha filsystemet. 10-12 gb vore mycket smartare om du är lika snål med utrymme som jag är.

Varför har du sda7 som ntfs? Ska du inte kunna skriva på den från ubuntu?
Det är ntfs för att det är en partition från windows som jag har saker på. Det som ska vara kvar får jag flytta till sda6 och sen formatera om sda7 med ett bättre filsystem. Det är lite film på, som jag tänkt ha kvar.

Tar jag bort 10 gig från sda5 så blir det opartitionerat utrymme, som man bara kan göra en ny partition av. Det går inte att slå ihop det med sda6, som man är van vid från partition magic.

Citera
2007-02-16, 10:34
Medlem
Shadors avatar
Men du har ju inte lagt något på sda6 än eller? Det är ju bara att ta bort den och skapa en ny med hela lediga utrymmet.
Citera
2007-02-16, 11:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Men du har ju inte lagt något på sda6 än eller? Det är ju bara att ta bort den och skapa en ny med hela lediga utrymmet.
Mycket riktigt. Nu är det fixat.

Så här ser det ut nu: http://img246.imageshack.us/img246/5...enshot5sd6.png

Är det rätt? Ska jag ändra något? Min mentala förvirring blir allt större...
Citera
2007-02-16, 11:11
Medlem
Shadors avatar
Det ser väl helt okej ut nu skulle jag tro. Blir nog riktigt bra på det sättet.

Då är det väl bara att kryssa i "formatera" på alla och starta installationen
Citera
2007-02-16, 11:28
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Det ser väl helt okej ut nu skulle jag tro. Blir nog riktigt bra på det sättet.

Då är det väl bara att kryssa i "formatera" på alla och starta installationen
Klickar jag fram till nästa steg, så säger den "inget rotfilsystem". Men det har jag väl? sda5 med reiserfs.
Citera
2007-02-16, 11:30
Medlem
Shadors avatar
Du är ju medveten om att 6.10 suger häst vid det här laget va?

Gå tillbaks och partitionera om igen precis så som det är nu. Skiten fuckar upp sig på nåt konstigt sätt men det ska fungera efter två tre försök :/
Citera
2007-02-16, 13:17
Medlem
Squalos avatar
Hmm... Det här vill sig inte. Nu har jag gått tillbaka och ändrat 3-4 ggr. Ska jag behöva ta bort alla partitioner eller?
Citera
2007-02-16, 14:13
Medlem
Shadors avatar
1.Tillbaka ett steg
2.Ta bort de partitionerna som du har skapat och gör dem igen
3.Lägg dem på rätt ställe
4.Kryssa i rutorna "Formatera om" på de påverkade partitionerna
5. Gå vidare och acceptera ändringarna

Kan det ha något att göra med att du använde reiserfs och inte ext3 där du installerar ubuntu?
Citera
2007-02-17, 11:39
Bannlyst
Citat:
1.Tillbaka ett steg
2.Ta bort de partitionerna som du har skapat och gör dem igen
3.Lägg dem på rätt ställe
4.Kryssa i rutorna "Formatera om" på de påverkade partitionerna
5. Gå vidare och acceptera ändringarna

Kan det ha något att göra med att du använde reiserfs och inte ext3 där du installerar ubuntu?

Spelar ingen roll reiserfs är bara ett annat filsystem som funkar lika bra som ext3, bara att dem behandlar filer olika.Förövrigt var reiserfs först med att slippa defragmenteringar, sedan komm även ext (ext3) med detta.Finns flera ext2 tex som man i praktiken ska kunna defragmentera har jag läst någonstans på nätet.
Får väl på nöten av någon unix master blaster tjola frajsare nu, som kan beskriva in i minsta detalj om dessa filsystem
Citera
2007-02-17, 13:51
Medlem
Shadors avatar
Oki, då utesluter det väl en möjlighet där. Då är det bara Ubuntu som jävlas. Hoppas att det slutar bra Squalo
Citera
2007-02-18, 15:51
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slackarn
Spelar ingen roll reiserfs är bara ett annat filsystem som funkar lika bra som ext3, bara att dem behandlar filer olika.Förövrigt var reiserfs först med att slippa defragmenteringar, sedan komm även ext (ext3) med detta.Finns flera ext2 tex som man i praktiken ska kunna defragmentera har jag läst någonstans på nätet.
Får väl på nöten av någon unix master blaster tjola frajsare nu, som kan beskriva in i minsta detalj om dessa filsystem

Är det journalen du tänker på månne?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in