• 1
  • 2
2007-02-13, 11:21
Bannlyst
Hej! Jag vet inte vad jag kan kalla mig med min livsåskådning och hur jag ser på saker och ting. Ni kanske kan hjälpa mig? Jag kan enligt mig själv inte kalla mig nihilist eller eller en anhängare av solipsism heller. Även det är ju påhitt av människan för att kunna "förstå" saker och ting. Och efter en stunds googlande kom jag in på en fascist-sida ihopblandat med nihilism. Inget för mig.

Jag anser att människan är subjektiv, alla upplever vi världen på olika sätt och vis. Ta tillexempel politiker som ett exempel. De bråkar och träter om vad som är rätt och fel och vad som är bra. Enligt mig existerar rätt och fel, lögn och sanning endast som subjektiva upplevelser och inget annat. Vad som är rätt för mig kan vara fel för någon annan osv. Det är alltså epitet applicerbara på det som passar ens upplevelser.

Det sägs att vi behärskar vetenskap och logik till viss del. Jag påstår i min tur att det är system utformade av den mänskliga hjärnan för att just passa våra mänskliga hjärnor. Men egentligen kanske vi inte vet alls hur universum är, elelr om hur jorden är, vi upplever den som en rund planet, kanske för att det ska passa våra mänskliga hjärnor bara. Vad vet vi egentligen om den saken? Vi påstår att "det här är logiskt", men det är också bara påhitt och skapelser av den mänskliga hjärnan. Eftersom vi alla upplever saker på olika sätt frågar jag mig ofta om vi verkligen kan se den rena och kalla klara objektiviteten. Kanske, kanske inte. Det vi påstår är vetenskap och logik kanske är bara egna skapelser av oss för att det ska passa våra hjärnor, finsn det inget system så skapar vi ett. Och finns det inget begripbart system så skapar vi ett.

Jag är alltså inte intresserad av att diskutera OM vad jag anser, utan om det finns ett NAMN på min livsåskådning.
Citera
2007-02-13, 11:24
Medlem
agitators avatar
relativism verkar ligga väldigt nära din uppfattning om saker och ting.

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Relativism
Citera
2007-02-13, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
relativism verkar ligga väldigt nära din uppfattning om saker och ting.

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Relativism

Kanske, var så lite att läsa om det. Får kolla upp det närmare. jag anser också att livet i sig saknar en inre mening och att det inte spelar någon egentlig roll om livet släcks på jorden. Att min instinkt säger mig att jag vill överleva är en sak.
Citera
2007-02-13, 11:39
Bannlyst
Skapa en ny ideologi!
Citera
2007-02-13, 11:45
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirja24
Kanske, var så lite att läsa om det. Får kolla upp det närmare. jag anser också att livet i sig saknar en inre mening och att det inte spelar någon egentlig roll om livet släcks på jorden. Att min instinkt säger mig att jag vill överleva är en sak.
läs Nietzsche, ta sen livet av dig.

Läs lite på engelska wikipedia om samma sak istället. Lite mer utförligt. Sen är det bara att glida till bibblan och börja låna böcker.
Citera
2007-02-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doweyko
Skapa en ny ideologi!

Haha...Ja det är inte omöjligt, men jag hittade några fler intressanta länkar angående relativism, och det stämmer ganska bra in på mig, även om man nu inte nödvändigtvis MÅSTE placera in folk i fack, så är det ändå bekvämt att kunna sätta ett NAMN på någonting.

Här är en länk för er som är intresserade: http://www.phil.gu.se/relativism/Relativism.html
Citera
2007-02-14, 15:47
Medlem
Citat:
läs Nietzsche, ta sen livet av dig.

...för det var Nietzsches uppmaning, eller?
Citera
2007-02-14, 16:39
Bannlyst
Nietzsche har inget med min livsåskådning att göra alls.
Citera
2007-02-14, 23:54
Medlem
agitators avatar
Citat:
Nietzsche har inget med min livsåskådning att göra alls.
men hur menar du då, vilka är de stora särskiljande dragen anser du mellan Nietzsche och den av mig föreslagna relativismen? Relativismen verkade passa dig lite bättre om jag inte missförstod?
Citera
2007-02-15, 00:13
Bannlyst
Citat:
men hur menar du då, vilka är de stora särskiljande dragen anser du mellan Nietzsche och den av mig föreslagna relativismen? Relativismen verkade passa dig lite bättre om jag inte missförstod?

Efter att ha läst honom verkar han vara lite mer nihilistiskt och idealistiskt lagd.
Citera
2007-02-15, 00:33
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Hej! Jag vet inte vad jag kan kalla mig med min livsåskådning och hur jag ser på saker och ting. Ni kanske kan hjälpa mig? Jag kan enligt mig själv inte kalla mig nihilist eller eller en anhängare av solipsism heller. Även det är ju påhitt av människan för att kunna "förstå" saker och ting. Och efter en stunds googlande kom jag in på en fascist-sida ihopblandat med nihilism. Inget för mig.

Jag anser att människan är subjektiv, alla upplever vi världen på olika sätt och vis. Ta tillexempel politiker som ett exempel. De bråkar och träter om vad som är rätt och fel och vad som är bra. Enligt mig existerar rätt och fel, lögn och sanning endast som subjektiva upplevelser och inget annat. Vad som är rätt för mig kan vara fel för någon annan osv. Det är alltså epitet applicerbara på det som passar ens upplevelser.

Det sägs att vi behärskar vetenskap och logik till viss del. Jag påstår i min tur att det är system utformade av den mänskliga hjärnan för att just passa våra mänskliga hjärnor. Men egentligen kanske vi inte vet alls hur universum är, elelr om hur jorden är, vi upplever den som en rund planet, kanske för att det ska passa våra mänskliga hjärnor bara. Vad vet vi egentligen om den saken? Vi påstår att "det här är logiskt", men det är också bara påhitt och skapelser av den mänskliga hjärnan. Eftersom vi alla upplever saker på olika sätt frågar jag mig ofta om vi verkligen kan se den rena och kalla klara objektiviteten. Kanske, kanske inte. Det vi påstår är vetenskap och logik kanske är bara egna skapelser av oss för att det ska passa våra hjärnor, finsn det inget system så skapar vi ett. Och finns det inget begripbart system så skapar vi ett.

Jag är alltså inte intresserad av att diskutera OM vad jag anser, utan om det finns ett NAMN på min livsåskådning.
Jag skulle säga "relativism" eller "skepticism".

Gillar ditt sätt att resonera! Du har kommit längre än många filosofer nånsin gör. Själv tycker jag det är svårt att argumentera mot skepticismen, på samma sätt som jag tycker det är svårt att argumentera mot agnosticismen. Vi vet ju helt enkelt inte.

Frågan är bara om skepticismen är en slutpunkt, eller om man kan ta sig vidare. Den praktiska vägen ut ur det är väl att säga att det blir för svårt att leva i världen om man samtidigt ska ifrågasätta alla dess aspekter, och sen börja anse vissa saker som "praktiska fakta" och bygga upp sin filosofi kring dessa, men ändå försöka ha kvar ett öppet sinne.

Eller så får man bli skeptisk mot sin skepticism, börja ifrågasätta sitt ifrågasättande.

Eller så är skepticismen, relativismen och icke-vetandet en illusion, eller en subjektiv upplevelse, och så finns det nåt stabilt, objektivt bakom den i alla fall.

Ja, jag vet, du ville inte diskutera det. Jag bara känner igen mina egna skeptiska funderingar, och det har varit svårt för mig att "bestämma mig" för nåt som jag vill tro på. Vilket tyvärr har hindrat mig en del i livet.
Citera
2007-02-15, 00:37
Medlem
Ad Astras avatar
Varför vill du ge den ett namn? Ska du sälja den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in