• 1
  • 2
2007-02-12, 20:03
Medlem
Segarattans avatar
Jag och en kompis satt och diskuterade: Är fiskpinnar Husmanskost?
Frysta köttbullar klassas väl som det? (Iaf om man äter på en halvtaskig vägkrog).

Är fiskpinnar husmanskost? Eller när räknas mat som husmanskost?
Citera
2007-02-12, 20:05
Medlem
micaeles avatar
Husmanskost är väl mat som med enkelhet kan göras i hemmet och anses tillhöra svensk kultur? Den måttstocken har jag hört många använda.
Men aldrig har jag hört att fiskpinnar klassas inom den kategorin, det känns mer som ett modernt påfund som 'bara finns'.
Citera
2007-02-12, 20:20
Medlem
MsMoulds avatar
Husmanskost är sån mat som ens pappa tycker om. Det var när sådan mat serverades som vi barn skrek:
"Ånej, inte nu igen!"

Jag räknar den typen av mat som husmödrarna tillagade i Sverige under 1900-talets mitt. Bruna bönor, stekt sidfläsk, löksås, pyttipanna, rårakor, isterband, kalops etc är några exempel.

Köttbullar kan mycket väl räknas in i den svenska husmanskosten om man serverar dem med potatis. Allting som äts med makaroner och ris är dyra nymodigheter och inget för husmödrarna.

Fiskpinnar känns inte som husman. De flesta var inte bosatta i skärgården och åt därför fisk ganska sällan. Lutfisken på julen och kabbeljon undantaget möjligen.
Citera
2007-02-12, 20:23
Medlem
Segarattans avatar
Så frysta köttbullar och pulvermos är en lat version av husmanskost?
Citera
2007-02-12, 20:26
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segarattan
Så frysta köttbullar och pulvermos är en lat version av husmanskost?
Det förtjänar knappt att nämnas i samma andetag som husmanskost...
Citera
2007-02-12, 20:30
Medlem
Segarattans avatar
Menar det. Men rent tekniskt borde det klassas som det...?

Eller måste man göra husmanskost från scratch? Alltså med riktiga råvaror?
Citera
2007-02-12, 20:40
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segarattan
Menar det. Men rent tekniskt borde det klassas som det...?

Eller måste man göra husmanskost från scratch? Alltså med riktiga råvaror?

Wikipedia skriver:

Ordet husmanskost kommer efter husmand, ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Var ursprungligen en sammanfattande benämning på mycket enkel och billig mat som åts på landet. Numera betecknar husmanskost vanligen traditionell svensk mat som har lågt inköpspris, är dryg och med stort mättnadsvärde eller med andra ord klassisk vardagsmat.

Husmanskostens råvaror är inhemskt svenska - fläsk i alla former, fisk, grova spannmålsvaror som fullkorn, potatis och andra rotfrukter. Tids- och omsorgskrävande matlagningsmetoder som redningar och långkok är vanliga. Kryddor används i begränsad mängd.

Exempel på svensk husmanskost är kroppkakor, kallops, rotmos med fläsk, köttbullar, ärtsoppa, pannkakor, inkokt lax, fiskbullar, palt, raggmunk, kåldolmar, surströmming, rabarberkräm, nävgröt, skånsk "äggakaka" och pytt i panna.

Husmanskosten har under senare tid genomgått en viss renässans efter att kända kockar som Tore Wretman presenterat moderniserade varianter på klassiska svenska rätter. I denna "nouvel husman" har man ofta minskat på användandet av fett (som behövdes mer förr på grund av att kroppsarbete förekom i större utsträckning), infört vissa nya råvaror och ändrat vissa tillagningsmetoder för att snabba upp tillagningen och på ett bättre sätt ta tillvara på råvarornas näringsämnen och smak.

Så vanlig traditionell svensk mat är husmanskost. Sedan är det upp till var och en om man vill göra allt från scratch, köra halvfabrikat eller färdiga produkter. Det är smaken och bekvämligheten som avgör.
Citera
2007-02-12, 20:43
Medlem
Segarattans avatar
mmm, raggmunkar :P det var inte igår...

Ok, tack då. Jag blev lite visare av ditt inlägg...

OffTopic; har du varit med i de grå munktröjornas sällskap?
Tänkte på din avatar.
Citera
2007-02-14, 11:41
Medlem
JemyMs avatar
Inbakad torsk är husmanskost. Man omsluter traditionellt fisk i brödsmulor för att bevara smaken då den steks. Vet inte hur länge man gjort detta men de flesta sätt att tillaga torsk på kan räknas som husmanskost.

Fiskpinnar är bara en modernt skuren variant. Du kan jämföra med vilken modernt tillverkad klassiker som helst, t.ex. pulvermos, kycklingköttbullar och färdigskurna/frysta morötter.
Citera
2007-02-14, 12:56
Medlem
Requiems avatar
Det närmaste fiskpinnar man kommer i husmanskostväg är strömmingsflundror med skirat smör och potatismos enligt min mening. Minnst lika billigt och godare!
Citera
2007-02-14, 17:07
Medlem
Betrayals avatar
jag klassar fiskpinnar som snabbmat, in å ut ur micron på 1 min så är det klart
Citera
2007-02-16, 11:59
Medlem
SpaceCats avatar
Låt oss utreda fiskpinnens vetenskapliga status!

Svenska Livsmedelsverket klassar som följer, enligt deras kodsystem:

5_780 Fiskpinnar råa frysta - alltså kategori 5 = Kött, fisk och ägg

M6155 Fiskpanetter fiskpinnar stekta - alltså katergori M = maträtt eller sammansättning, samt 6 = Fisk- och skaldjursrätter

Slutsats:
Innan man stekt dem, så räknas de som fisk.
Efter man stekt dem, så räknas de som en fiskrätt.

Edit: Själv klassar jag fiskpinnar som barnmat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in