Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Vad tråkigt det låter...
// Roger P.
Men så jävla GOTT! Svensk husmanskost, tillagad på rätt sätt, är en sann och skön kulinarisk upplevelse. De regionala specialitéerna, de små mormors-knepen... Jag gillar svensk husmanskost!
Tyvärr har mycket
old school-matlagning hamnat i vanrykte och glömska eftersom hemmafrun avvecklats, för husmanskosten är
lite mer tidskrävande än nudlar, ris och wok. Mycket har dessutom förstörts av bamba-kärringarnas (skolmaten) klåperier i storköket. Mången ung svensk har ett taskigt förhållande till husmanskosten eftersom många husmansrätter återfinns i bamba-sortimentet och därför blivit besudlat!
Fiskpinnar skulle väl jag kategorisera främst som nödlösning för den late och ignorante. Det kan vara hur gott som helst med fiskpinnar och man kan trippa till med garnityrer, såser och guckor hur mycket som helst, men husmanskost blir det fan aldrig! INGET av det man kan köpa som snabbmat (Mamma Scans köttbullar! En styggelse!!!) kan kategoriseras som husmanskost. För den nyfikne som saknar tillräckligt gamla mormödrar och farmödrar, rekommenderar jag ett besök på ett välrennomerat ställe som oftast vid lunch serverar en husman. Testa rimmad oxbringa med pepparrotssås eller rotmos till, äggakaka, köttfärslimpa, älgköttbullar, stekt sill med potatismos eller korintsås, stekt salt sill med sursöt sås, kokt torsk med persilje/ägg-sås, palt, kroppkakor, raggmunkar, bruna bönor med fläsk... googla och kolla in utbudet!