Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-17, 08:00
Medlem
genseriks avatar
Det går väl att lägga till ett litet script som automatisk, när mod raderar, sänder ett meddelande om att ens inlägg blivit raderat. Kanske kan man lägga till vilken mod också? Skälet vet man oftast själv...
Citera
2009-10-17, 09:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
borde det inte finnas ett simpelt system som gör att varje gång en mod raderar ett inlägg så kommer automatiskt en liten ruta upp där personen kan skriva en kommentar och skicka till personen som fick inlägget raderat?

i mina tankar så lät det där mycket smidigare än att antingen skita i det och få upprörde medlemmar eller att mods ska behöva krångla in på varenda profil och pma..

ps en funktion till jag saknar är att man inte får ett meddelande då personer svarar på ens inlägg. är så van vid den funktionen från andra forum så jag får damp varje gång jag hittar att någon har skrivit till mig utan att jag har märkt det här.
Vissa dagar raderar jag flera hundra inlägg om dagen medan andra dagar i vart fall håller sig under raderade 50 inlägg. Du tror väl inte på fullt allvar att man kan sitta och skriva ett personligt meddelande till var och en som får ett inlägg raderat?
Citera
2009-10-17, 09:21
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag meddelade i början av min karriär som moderator, men inte längre. Det finns helt enkelt inte tid för det. Tar bort säkert ett femtiotal inlägg per vecka, och att meddela alla om det - nej tack.
Och det räcker inte om man går utanför RP. I 1 någorlunda lugnt delforum är kan man ännu lugnare räkna med 10 raderingar/dag. Härav genereras utan hjälp av moderators info-PM därom i ett någorlunda verklighetstroget överslag 3 PM/dag från diverse postare varav 2 undrar "Varför?" & 1 undrar "VafföffaAN i &%¤&%¤ din &%¤%&¤ &%¤&%¤?!!!" Förstnämnda accepterar åtgärden men behöver först få reglerna (som alla förutsätts ha läst & förstått i & med registrering) citerade, förklarade & exemplifierade, gärna med utvikningar i praxis och postarens förbättringsförslag på lika välvillig som lös grund. Sistnämnda är med få undantag ute efter att skälla av sig. Detta varje ideëll dag.

Som moderator PM:ade jag
> alltid TS om både temporär & permanent trådradering om anledningen inte var 1.xx
> i många fall TS/annan om trådradering p.g.a. 1.xx
> i särskilda fall av raderade enstaka inlägg.
Detta alltså bara om radering. Mer hinner ingen. Automatiserat utskick i föreslagna former under nuvarande drift – nej som fan, tack. Detta sagt som användare med önskan att slippa massivt moderatoravhopp & därmed riskerat forum.
Citera
2009-10-17, 09:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
det bör väll inte vara så svårt att få ett automatiskt utskick till den som får ett inlägg raderat?
Det går att fixa, men vad är poängen med att skicka ut standardiserade besked om att man fått ett inlägg raderat? Det enklaste är att läsa regelverket och är man en seriös debattör känner man nog på sig om man varit nära gränsen och då är det lätt att senare gå tillbaka för att kolla om inlägget är raderat. Får man många inlägg raderade kanske inte Flashback är rätt ställe att skriva på och då borde man kanske fundera över att söka sig någon annanstans.
Citera
2009-10-17, 11:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Dessutom finns det andra saker som kan ställa till det rent praktiskt. Det händer inte allt för sällan att det i en aktiv tråd skapas ett sidospår där i praktiken två användare har en dialog. Att de användarna då skulle få 25 PM vardera när en moderator börjar rensa är bara kontraproduktivt, plus att vi löper risken att PM-boxarna fylls, och det lär irritera folk om något. Och nej, de får inte skylla sig själva.
Citera
2009-10-17, 11:31
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Tänk också på att det isåfall snabbt skulle kunna dra ihop till många PM om man städade i några trådar där en medlem farit fram ordentligt och fått många inlägg raderade. Visst kan jag förstå att det är en funktion som vore trevlig att ha om det fanns möjlighet att fixa allt vi vill, men eftersom det som sagt är en enorm workload på beng och de andra ser jag nog hellre att andra saker går före, stör mig inte speciellt på att jag inte får veta om några av mina inlägg blivit raderade.

Det går ju att lösa genom att systemet bara skickar ett PM per tråd och dygn eller nåt sånt.

"Ett eller flera inlägg du skrivit i tråden <trådnamn> har den <datum> raderats av moderator på grund av <orsak>."

Eller nåt i den stilen. Sedan kan man ju ge valmöjlighet för moderator i fråga att flagga om han vill att hans namn ska stå med i utskicket eller ej, och om man vill gå ut med en specifik orsak eller ej. Gör man det inte kan man ju i princip automatisera det helt.

Skulle den varianten lyckas fylla någons inbox får man nog räkna med att vederbörande har en ban att vänta sig, och att det därmed inte spelar någon större roll om inboxen fylls.. Det är nog rätt omöjligt att få inlägg raderade i så många trådar samma dag om man inte medvetet gått in för att jävlas.
Citera
2009-10-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vissa dagar raderar jag flera hundra inlägg om dagen medan andra dagar i vart fall håller sig under raderade 50 inlägg. Du tror väl inte på fullt allvar att man kan sitta och skriva ett personligt meddelande till var och en som får ett inlägg raderat?

nej, därför så har jag skrivigt att det borde skapas en funktion där det automatiskt skickas ett pm så att ni slipper spendera dom extra sekunderna på att skriva ett privat pm.

att min tanke har nackdelar som redan är diskuterade går att fixa. dvs ex att folk som är helt OT och chattar i trådar inte behöver få 25pm automatiskt.
en enkelt funktion för att stoppa detta är att när man raderar kryssar i ifall det är OT eller om det finns något riktigt skäl att det raderas. är det som raderas något i stil med "okej" eller "jag gillar att slicka mig själv i röven" så behöver personen ej få reda på att inlägget försvann då personen borde veta detta själv att det kommer att försvinna.

om man nu har lagt ner tid på att diskutera en sak och av misstag råkar bryta en regel, eller om man har misstankar om att mod raderar inlägget utan anledning så är det väldigt bra att man får ett pm där det står: inlägget, tråd och mod.
att mod skulle göra fel på detta forum säger jag ej, dock så är inte alla perfekta.
-----

att ni nu har annat att prioritera före har jag förstått, men det gör det inte rätt att direkt säga NEJ till en funktion som kan förbättra mycket, lägg istället detta på is tills ni klarar av att ta hand om det?
Citera
2009-10-17, 15:19
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
nej, därför så har jag skrivigt att det borde skapas en funktion där det automatiskt skickas ett pm så att ni slipper spendera dom extra sekunderna på att skriva ett privat pm.

att min tanke har nackdelar som redan är diskuterade går att fixa. dvs ex att folk som är helt OT och chattar i trådar inte behöver få 25pm automatiskt.
en enkelt funktion för att stoppa detta är att när man raderar kryssar i ifall det är OT eller om det finns något riktigt skäl att det raderas. är det som raderas något i stil med "okej" eller "jag gillar att slicka mig själv i röven" så behöver personen ej få reda på att inlägget försvann då personen borde veta detta själv att det kommer att försvinna.

om man nu har lagt ner tid på att diskutera en sak och av misstag råkar bryta en regel, eller om man har misstankar om att mod raderar inlägget utan anledning så är det väldigt bra att man får ett pm där det står: inlägget, tråd och mod.
att mod skulle göra fel på detta forum säger jag ej, dock så är inte alla perfekta.
-----

att ni nu har annat att prioritera före har jag förstått, men det gör det inte rätt att direkt säga NEJ till en funktion som kan förbättra mycket, lägg istället detta på is tills ni klarar av att ta hand om det?

De flesta användare har väldigt få raderade inlägg, så det kan inte vara några större problem att i de undantagsfall då man undrar varför ett inlägg plockades bort fråga modsen i den forumdelen. Skicka ett PM till alla och be att den som raderade det svarar. 30 sekunders jobb.
Citera
2009-10-17, 15:22
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Är väl bara att skapa funktionen:
  • Anledning: XXX
  • XXX
  • XXX
  • XXX
osv

Kryssa för och så får vederbörande svar i lådan.

Bara och bara... Skall man radera 100 inlägg på en gång så blir det rätt mycket jobbigare om det är av olika anledningar och man måste ange dem. Mycket enklare att markera alla under tiden man läser tråden och radera hela bunten på en gång.
Citera
2009-10-17, 15:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Frågan är hur vettigt det är att göra en mängd egna speciallösningar med egen kodning i standardprogramvaran vBulletin? Risken är stor att man nästlar in sig i programvaran vilket leder till att det blir svårt att uppgradera till nya versioner. En bra taktik är att i största möjliga mån använda sig av vBulletins inbyggda funktioner och om det verkligen är nödvändigt kodar man om programvaran. Frågan är om det är särskilt nödvändigt att skicka standardiserade PM till medlemmar som fått inlägg raderade? De flesta måste väl ändå rimligen känna på sig när de ligger i närheten för vad som är tillåtet på forumet och därmed borde man kalkylera med att få inlägg borttagna.
Citera
2009-10-17, 22:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Bara och bara... Skall man radera 100 inlägg på en gång så blir det rätt mycket jobbigare om det är av olika anledningar och man måste ange dem. Mycket enklare att markera alla under tiden man läser tråden och radera hela bunten på en gång.
Precis. Det går mycket snabbare att läsa igenom tråden och markera inlägg vartefter man ser dem och sedan göra en stor radering. Skulle man behöva motivera vart och ett skulle det ta vansinnigt lång tid när det handlar om trådar som spårar ur.
Citera
2010-02-21, 22:05
Medlem
kissen_mjaus avatar
Information vid moderatorsåtgärder

Detta börjar bli trötsamt, inlägg försviner spårlöst under pågående diskussion, utan nån förklaring eller info om det.
Jag röstar på nån automatiserad system där man får info om ett borttaget inlägg och framför allt varför den försvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in