Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-12, 03:15
Medlem
Bleeps avatar
Det finns ett relativt stort antal trådar där FB:s medlemmar utfrågas om detaljer kring sin person. Det kan vara hur gammal man är, var man bor, hur man ser ut, om man suttit i fängelse osv. Alldeles nyss lade jag märke till en tråd där alla som har minst 1000 inlägg plus en högskoleexamen uppmanas att ge sig tillkänna.

Eftersom jag är bekant med en människa som erkännt sig ha haft som fritidsintresse att samla dylik information från diverse usenetgrupper undrar jag om det kanske kan förekomma dylikt här?

Eller är jag bara paranoid när jag tror mig att det kanske finns självutnämnda säkerhetssnutar som fiskar efter "samhällsfarliga element" på FB? Vad tror ni?

(Om någon mod anser det befogat att flytta den här tråden till konspirationsforumet så klandrar jag honom/henne inte...)
Citera
2007-02-12, 03:52
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Eller är jag bara paranoid när jag tror mig att det kanske finns självutnämnda säkerhetssnutar som fiskar efter "samhällsfarliga element" på FB? Vad tror ni?

Du är definitivt inte paranoid. Jag förutsätter att det finns såna användare på ett sånt här stort forum. Speciellt som det (åtminstonde tidigare) har en tydlig undergroundstämpel. Om du spenderar ett par dygn med sökfunktionen så hittar du säkert något exempel på användare som försökt att kartlägga andra användare med syfte att använda detta till motpartnerns nackdel.

Men å andra sidan så tror jag detta är av ringa betydelse då jag förutsätter att normalbegåvade personer fattar att det man publicerar publikt för alltid finns kvar och således drar sig för att delge sånt som dom tror kan vara till deras nackdel. För den stora majoriteten av lättpåverkade, mentala slöfockar som sverige består av skulle det dock kunna vara ett problem. Men hey, det man inte vet mår man inte dåligt av

/#LOUDmouth#
Citera
2007-02-12, 04:03
Medlem
micaeles avatar
Spenderar man tid på ett så här stort forum får man räkna med att vissa börjar intressera sig för sin person och snokar rätt på saker och ting. Tål man inte det ska man inte öppna sig och sina intressen på internet, hur anonym man ändå försöker vara.
Det finns alltid någon som känner till en, har sett ens namn på andra siter där man avslöjar mer, lusläser allt man säger för att använda till ens nackdel.

Speciellt på detta forum, där inget tas bort och många kanske ångrar saker dom säger som kan avslöja för mycket. Mången har ju undrat över hur man raderar sig och sina alster för att man har blivit påkommen av bekanta som kanske inte bör känna till allt man (oftast) står för och behagar berätta öppet för främlingar.

Att det finns folk här som kanske har mer intresse än normalt för vissa personer, självfallet - med alla dessa rapporter från människor om olagliga händelser och intressen är det inte det minsta konstigt. Men man får själv välja vad man önskar delge, risken för att man hittas är liten (om någon ens orkar). Diversifierade intressen lockar tyvärr personer som hellre drar svärd än penna, även om man kanske måste vara extrem för att det ska gå alltför långt.

Som grundregel - what you say on the Internet, stay on the internet. Glöm aldrig det!
Citera
2007-02-12, 04:19
Medlem
Krille_no1s avatar
Citat:
Det finns ett relativt stort antal trådar där FB:s medlemmar utfrågas om detaljer kring sin person. Det kan vara hur gammal man är, var man bor, hur man ser ut, om man suttit i fängelse osv. Alldeles nyss lade jag märke till en tråd där alla som har minst 1000 inlägg plus en högskoleexamen uppmanas att ge sig tillkänna.

Eftersom jag är bekant med en människa som erkännt sig ha haft som fritidsintresse att samla dylik information från diverse usenetgrupper undrar jag om det kanske kan förekomma dylikt här?

(Om någon mod anser det befogat att flytta den här tråden till konspirationsforumet så klandrar jag honom/henne inte...)
Man måste tyvärr räkna med risken för att åsiktsregistreras mm när man debatterar. Det tråkiga med övervakningsamhället vi skapar just nu är att man som debattör tvingas att censurera sig själv innan någon annan gör det, detta påverkar givetvis yttrandefriheten. Men det är ju ett lågt pris för att bekämpa "terroristhotet" bl a.
De självutnämnda snutarna är inte alls lika farliga som staten. Jag låter dystopisk kanske, men all kartläggning som sker är inte på något sätt trevlig.
Citera
2007-02-12, 07:00
Medlem
skalizs avatar
Detta har vart uppe några gånger.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=117967
Citera
2007-02-12, 07:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett skydd kan ju vara att skriva så jävla många inlägg att ingen orkar söka igenom de alla för att hitta ev information ...

Seriöst:

Detta är något som många inte tänker på. Varje gång man skriver nån liten detalj om sej själv, så lämnar man ytterligare en pusselbit - och det finns de som har tid och ork att sitta och pussla ihop informationen.
Citera
2007-02-12, 07:27
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ett skydd kan ju vara att skriva så jävla många inlägg att ingen orkar söka igenom de alla för att hitta ev information ...
nja risken finns att de slutar med kfk

Citat:
Detta är något som många inte tänker på. Varje gång man skriver nån liten detalj om sej själv, så lämnar man ytterligare en pusselbit - och det finns de som har tid och ork att sitta och pussla ihop informationen.
ibland kan det räcka med skrämmande lite information.
tog mej 5 minuter att via google ta reda på vem som hyr lokalen under min lägenhet och det enda jag utgick från var gatuadressen och vad lokalen används till.
fick tag på mailadress hemadress ett par olika telefonummer flertal forum personen besöker och lite annat smått o gott
Citera
2007-02-12, 15:22
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag begriper inte hur du lyckats åstadkomma drygt 33.000 inlägg mannen, du måtte lida av överskottsenergi...

Seriöst: Det jag nämner om självutnämnda säkerhetspoliser i startinlägget är måhända inte så farligt, vid närmare eftertanke. Om dylika virrpannor existerar och om någon av dem kontaktade mig och hotade med att någonstans publicera de uppgifter om mig han lyckats vaska fram skulle jag reagera med en gäspning. Jag är ju inte Mikael Persbrandt eller Clark Olofsson eller Maria Borelius, jag är bara en högst ordinär svenne. Big fucking deal.

Jag är emellertid fullkomligt övertygad om att kriminalpoliser bevakar kriminal- och drogforumen här på FB och lägger pussel gällande folks verkliga identiteter. Det måste under alla omständigheter betraktas som tjänstefel av poliser att inte bedriva spaning via nätet.

Alltså: Har någon privatspanare eller kanske kriminalpolis satt i system att under olika nick skapa trådar där personliga detaljer efterfrågas? Och borde FB agera för att stävja dylika dumheter? Eller ska vi resonera som så att de som är så jävla korkade att de deltar i dylika trådar har sig själva att skylla?
Citera
2007-02-12, 15:57
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Alltså: Har någon privatspanare eller kanske kriminalpolis satt i system att under olika nick skapa trådar där personliga detaljer efterfrågas? Och borde FB agera för att stävja dylika dumheter? Eller ska vi resonera som så att de som är så jävla korkade att de deltar i dylika trådar har sig själva att skylla?
De får skylla sig själva. Om jag i ena tråden berättar om min senaste stöt och i nästa går och babblar vitt och brett om vilken kändis jag gått i samma klass som och sedan vidare till att droppa url:en till min hemsida som jag reggat i eget namn så får man skylla sig själv.

Jag utgår alltid från att läsare på forumet vet vem jag är.
Citera
2007-02-12, 18:12
Bannlyst
Nej, du är inte paranoid. Det finns t.ex. medlemmar här på FB som söker igenom ens inlägg och historik trots att det rör sig om tusentals inlägg. Vem vet, en del av dem kanske lyckas också att hitta någon personlig detalj som kan användas för att identifiera användaren, men säger inte något på forumet.
Citera
2007-02-12, 18:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Nej, du är inte paranoid. Det finns t.ex. medlemmar här på FB som söker igenom ens inlägg och historik trots att det rör sig om tusentals inlägg. Vem vet, en del av dem kanske lyckas också att hitta någon personlig detalj som kan användas för att identifiera användaren, men säger inte något på forumet.
Måhända sant,men såvida du inte lämnar spår efter tex ouppklarade brott osv har jag svårt att se ngn logik i att kartlägga en Fb användare. Informationen är ju tämligen värdelös,o att sitta o lägga pussel över ngns anekdoter ger ju inget mer än just en bild över en person. Att folk sedan brer på o överdriver sina historier gör ju inte en kartläggning mer trolig...
Om nu ngn lyckas kartlägga o identifiera en person så kul för denna människa,men trots det ger ju inte det ngt irl.
Citera
2007-02-12, 19:14
Medlem
Blodulvs avatar
Gör det till användarens val om "Hitta alla inlägg av X" och "Hitta alla ämnen startade av X" ska synas i ens profil eller inte. Väljer man att inte visa dem, ska man heller inte dyka upp m.h.a. den vanliga sökfunktionen. Fast det kanske är för komplicerat att ordna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in