2007-02-12, 19:43
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Gör det till användarens val om "Hitta alla inlägg av X" och "Hitta alla ämnen startade av X" ska synas i ens profil eller inte. Väljer man att inte visa dem, ska man heller inte dyka upp m.h.a. den vanliga sökfunktionen. Fast det kanske är för komplicerat att ordna
Varför ska en sådan möjlighet finnas?
Har man gått med på att skriva något på forum ska man vara medveten om att det är fullt sökbart för alla andra i all framtid, annars har man inget här att göra.

Läggs det till en sådan här grej kan vi lika gärna börja tillåta att gäster skriver vad som helst, var som helst. Då är det nog många som lämnar skeppet.
Citera
2007-02-12, 20:06
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Självklart har vi span på oss. Ser inget problem med det. Jag har inget att dölja, har ni?
Citera
2007-02-12, 20:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Självklart har vi span på oss. Ser inget problem med det. Jag har inget att dölja, har ni?
Så länge man inte frekventerar drogforumen med allsköns berättelser och ljusskygga frågor har man inget att vara rädd för.
Citera
2007-02-12, 20:36
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så länge man inte frekventerar drogforumen med allsköns berättelser och ljusskygga frågor har man inget att vara rädd för.
Nja, det är inget bevis att skriva om droger i sej, men att posta odlingsbilder odyl är dumt, eftersom att det kan gå att spåra ip om bilden läggs upp på nån server.
Men det går att skydda sej även där.
Citera
2007-02-13, 00:31
Medlem
Bleeps avatar
Det finns ju en del andra infallsvinklar på problematiken, annat än polisspaning. Man kan exempelvis föreställa sig hur någon tjomme tycker att det är en strålande affärsidé att kartlägga och identifiera dem som blottar sig i prostitutionsforumet för att därefter utöva utpressning mot dem.

Och det är ju tråkigt om offret för utpressningen inte förmår angripa problemet utan i stället fegar ur och faller till föga. Eller inte kanske. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om FB borde försöka stämma i bäcken eller bara låta alla idioter skylla sig själva...
Citera
2007-02-13, 00:50
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare

Du har inte råkat ut för ovanligt många alkotester sedan din tråd om att släppa alkoholen fri i trafiken?
Citera
2007-02-13, 01:03
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Det finns ju en del andra infallsvinklar på problematiken, annat än polisspaning. Man kan exempelvis föreställa sig hur någon tjomme tycker att det är en strålande affärsidé att kartlägga och identifiera dem som blottar sig i prostitutionsforumet för att därefter utöva utpressning mot dem.

Och det är ju tråkigt om offret för utpressningen inte förmår angripa problemet utan i stället fegar ur och faller till föga. Eller inte kanske. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om FB borde försöka stämma i bäcken eller bara låta alla idioter skylla sig själva...
Vad ska FB göra, tycker du? Finns inte så mycket forumet i stort kan göra för att ingen ska kartlägga andra, det är effekter man får räkna med när man är mer än en person på ett ställe där folk inte är så öppna om vilka de är och kanske uttrycker olustiga åsikter.

Det ska vara helt upp till en själv, och det är icke idiotiskt. Alla får vi värna om vår egen säkerhet, hur hårt det än låter.
Citera
2007-02-13, 02:35
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vad ska FB göra, tycker du? Finns inte så mycket forumet i stort kan göra för att ingen ska kartlägga andra, det är effekter man får räkna med när man är mer än en person på ett ställe där folk inte är så öppna om vilka de är och kanske uttrycker olustiga åsikter.

Det ska vara helt upp till en själv, och det är icke idiotiskt. Alla får vi värna om vår egen säkerhet, hur hårt det än låter.
Jag vet inte vad FB ska göra eftersom jag egentligen inte tycker att de bör göra någonting. Jag ville bara bolla lite med tanken för att se vad ni övriga tyckte.
Citera
2007-02-13, 12:01
Medlem
Schaffers avatar
Nu för tiden lär väl sig ungarna i skolan hur anonym man är på internet, men det skulle ju inte skada med viss information, t ex när man registrerar sig.

Här är en äldre, intressant tråd. Jag klistrar in första inlägget i den för att väcka intresse och för att jag själv är dålig på att klicka på länkar utan någon beskrivning.

http://www.flashback.org/showthread.php?p=2823925#post2823925
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Med anledning av tråden:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=244889
där jag blev mycket förvånad och närmast bestört över en del argument som fördes fram för att jag hade raderat tre inlägg. Vill ni debattera just den händelsen, var god fortsätt i den tråden.

Jag vill gärna att vi lyfter blicken lite i den här tråden.

För mej står Flashback för yttrandefrihet.Det är den absolut viktigaste orsaken till att jag engagerar mej i debatten och för att jag valt att acceptera ett uppdrag att moderera i forumet.

Vad innebär då yttrandefrihet?

För mej är det rätten att få säga vad man vill, utan risk för repressalier.
För mej är det möjligheten att få föra fram information, som annars inte skrivs.
För mej är det också möjligheten att få ta del av information, som jag annars inte skulle få läsa.

Nu finns det ju vissa praktiska omständigheter som gör att denna yttrandefrihet inte kan vara total.
Tyvärr. Det finns lagar i alla länder som beskär denna yttrandefrihet. I Sverige får man inte skriva eller säga vad som helst om vissa minoriteter. I England så får man inte skildra sex med mindreåriga.

Och som många säkert vet, så har t ex Marknadsdomstolen i Sverige - med hot om stort skadestånd, i praktiken förbjudit Flashback att nämna piratkort och liknande utrustning på forumet.

Nåväl. Men förutom det då, då skall man väl få skriva vad som helst?

Och så kan man ju tänka. Men, om det nu finns personer som skulle drabbas hårt av att det blev känt att de skrev här - utan egen förskyllan, vilken yttrandefrihet har dessa - om inte deras anonymitet var garanterad?

Tänk om det sitter en person i ett muslimskt totalitärt land, och skriver kritiska inlägg mot regimens handlande.

Tror någon att denne skulle våga detta, om han eller hon inte kunde känna sej trygg för att det inte lämnas ut några personuppgifter? Om han eller hon skulle riskera att någon letat upp information om honom på ett annat forum och skrivit detta i det här forumet?

Jag tror inte det.

Jag tycker att en absolut garanti för att vi skall få skribenter hit som törs skriva exakt vad de tycker, är att dessa skribenter kan vara säkra på att den enda information som finns här - är den som de själva väljer att lämna.

Nu kan man tycka, vad gör det om någon skriver att personen befinner sej i Tehran? Det finns ju många miljoner människor där.

Men, så skriver en annan att han heter Omid i förnamn. En tredje skriver att han har ett brunt och ett blått öga. Eller så publicerar en fjärde en bild på hans stortå, som har en markerad nagel. Och så vidare, och så vidare.
Till slut kan man nog ganska exakt peka ut en enda person.

Nu var detta kanske ett extremt fall (och påhittat om någon undrar).

Det kan ju vara lite närmare än så. Det kan vara en statligt anställd som berättar om vissa rutiner på hans myndighet. Det kan vara en privat anställd som berättar om fusket med momsen inom hennes bransch.

Det enda sättet att skydda sej mot den typen av till synes oskyldig och harmlös information som sammanlagd ger en exakt och entydig bild av en enda människa, är att ha en ganska klar princip:

- Den enda information som får tillåtas om en medlem här - är den informationen som denne själv skriver.

Om man själv väljer att berätta att man heter Britta och jobbar som Kronofogde i Söderköping, ja då får man ju skylla sej själv. (Ytterligare påhittat exempel.)

Men, det är inte någon annans uppgift att sitta och sammanställa denna information och presentera detta på ett lättsmält sätt för nyfikna. Det är ingens uppgift här att sitta och leta info på andra forum eller internetsidor och presentera detta för andra medlemmar.

För att sammanfatta:
- För mej innebär ett så starkt skydd mot röjande av personuppgifter som möjligt en garanti för att vi skall kunna kalla oss ett forum för yttrandefrihet.

Detta har inget med censur att göra. Icke-medlemmar skall inte skyddas mer än vad lagen kräver. Men för våra medlemmar så skall vi göra allt för att de skall våga skriva vad de vill här.

Har jag så fel i detta?

Är vårt behov av att veta allt större än behovet hos den enskilde medlemmen att få vara anonym, om den så önskar?
Citera
2007-02-13, 12:23
Medlem
Ajajajs avatar
Klart FB är övervakade av polisen och SÄPO, allt annat vore häpnadsväckande!

I Den Demokratiska Folkrepubliken Sverige, måste ju folkets högt älskade ledare i riksdagshuset "skydda" folket från att drabbas av malignta hjärnvirus och "felaktiga" tankebanor...

Av sann "kärlek" till sitt folk har därför våra ledare givit BPFT (Byrån för Prevention av Felaktig Tankar) mandat att övervaka och bekämpa alla potentiella hot mot "korrekta" tankebanor.

Citera
2007-02-13, 15:28
Medlem
fan jag som har massor att dölja
Citera
2007-02-18, 03:18
Medlem
Tja kanske inte kartläggs, men alla jävla myndigheter
från a till ö sitter ju här och häckar, så jävla lack blir
jag, att de inte har något bättre för sig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in