Med anledning av tråden:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=244889
där jag blev mycket förvånad och närmast bestört över en del argument som fördes fram för att jag hade raderat tre inlägg. Vill ni debattera just den händelsen, var god fortsätt i den tråden.
Jag vill gärna att vi lyfter blicken lite i den här tråden.
För mej står Flashback för yttrandefrihet.Det är den absolut viktigaste orsaken till att jag engagerar mej i debatten och för att jag valt att acceptera ett uppdrag att moderera i forumet.
Vad innebär då yttrandefrihet?
För mej är det rätten att få säga vad man vill, utan risk för repressalier.
För mej är det möjligheten att få föra fram information, som annars inte skrivs.
För mej är det också möjligheten att få ta del av information, som jag annars inte skulle få läsa.
Nu finns det ju vissa praktiska omständigheter som gör att denna yttrandefrihet inte kan vara total.
Tyvärr. Det finns lagar i alla länder som beskär denna yttrandefrihet. I Sverige får man inte skriva eller säga vad som helst om vissa minoriteter. I England så får man inte skildra sex med mindreåriga.
Och som många säkert vet, så har t ex Marknadsdomstolen i Sverige - med hot om stort skadestånd, i praktiken förbjudit Flashback att nämna piratkort och liknande utrustning på forumet.
Nåväl. Men förutom det då, då skall man väl få skriva vad som helst?
Och så kan man ju tänka. Men, om det nu finns personer som skulle drabbas hårt av att det blev känt att de skrev här - utan egen förskyllan, vilken yttrandefrihet har dessa - om inte deras anonymitet var garanterad?
Tänk om det sitter en person i ett muslimskt totalitärt land, och skriver kritiska inlägg mot regimens handlande.
Tror någon att denne skulle våga detta, om han eller hon inte kunde känna sej trygg för att det inte lämnas ut några personuppgifter? Om han eller hon skulle riskera att någon letat upp information om honom på ett annat forum och skrivit detta i det här forumet?
Jag tror inte det.
Jag tycker att en absolut garanti för att vi skall få skribenter hit som törs skriva exakt vad de tycker, är att dessa skribenter kan vara säkra på att den enda information som finns här - är den som de själva väljer att lämna.
Nu kan man tycka, vad gör det om någon skriver att personen befinner sej i Tehran? Det finns ju många miljoner människor där.
Men, så skriver en annan att han heter Omid i förnamn. En tredje skriver att han har ett brunt och ett blått öga. Eller så publicerar en fjärde en bild på hans stortå, som har en markerad nagel. Och så vidare, och så vidare.
Till slut kan man nog ganska exakt peka ut en enda person.
Nu var detta kanske ett extremt fall (och påhittat om någon undrar).
Det kan ju vara lite närmare än så. Det kan vara en statligt anställd som berättar om vissa rutiner på hans myndighet. Det kan vara en privat anställd som berättar om fusket med momsen inom hennes bransch.
Det enda sättet att skydda sej mot den typen av till synes oskyldig och harmlös information som sammanlagd ger en exakt och entydig bild av en enda människa, är att ha en ganska klar princip:
- Den enda information som får tillåtas om en medlem här - är den informationen som denne själv skriver.
Om man själv väljer att berätta att man heter Britta och jobbar som Kronofogde i Söderköping, ja då får man ju skylla sej själv. (Ytterligare påhittat exempel.)
Men, det är inte någon annans uppgift att sitta och sammanställa denna information och presentera detta på ett lättsmält sätt för nyfikna. Det är ingens uppgift här att sitta och leta info på andra forum eller internetsidor och presentera detta för andra medlemmar.
För att sammanfatta:
- För mej innebär ett så starkt skydd mot röjande av personuppgifter som möjligt en garanti för att vi skall kunna kalla oss ett forum för yttrandefrihet.
Detta har inget med censur att göra. Icke-medlemmar skall inte skyddas mer än vad lagen kräver. Men för våra medlemmar så skall vi göra allt för att de skall våga skriva vad de vill här.
Har jag så fel i detta?
Är vårt behov av att veta allt större än behovet hos den enskilde medlemmen att få vara anonym, om den så önskar?