Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-31, 14:21
  #1513
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeNorth
Så vad är problemet? Om inte pengar?
Bristen på pengar är problemet om man anser att kostnaden för vården i USA är berättigad. Personligen anser jag inte att kostnaden är berättigad, och därför är det inte brist på pengar - utan de höga priserna som är problemet.

Om du ska köpa ett kilo potatis från en butik och butiken säljer för tusen kronor, anser du då att det är ett problem att du inte har tusen kronor eller att problemet ligger i att butiken säljer potatisen alldeles för dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag anser att det rent teoretiskt är en extremt smart lösning på problemen med de höga kostnaderna och de "utförsäkrade" i USA. Om USA haft statsfinanserna under kontroll så skulle det verkligen vara värt ett försök. Timingen för genomförandet är dock helt fel.

Dessutom så har det visat sig att reformen blivit dyrare än förväntat i Massachusetts vilket inte är lovande.
På vilket sätt är högre kostnader som dessutom betalas under längre tid än reformen sträcker sig en smart lösning på problemet med höga kostnader?
Citera
2011-03-31, 16:51
  #1514
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Hade fredspristagaren *host* Obama gett fan i att kriga i alla möjliga länder som inte angripit USA eller deras omedelbara grannländer först (och således strider mot konstitutionen såsom den var tänkt) hade den där sjukvårdsreformen kunnat finansieras, lätt. Nu prioriterar han att stanna kvar i konflikthärdarna på andra sidan jorden istället. Han är således inte en "America-firster".

Det är inte Obamas krig och jag tycker det är bra att han hanterat dem så ansvarsfullt. Men jag håller med om att 2 krig + sjukvårdsreform + stimulus bill + lågkonjunktur = katastrof

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

På vilket sätt är högre kostnader som dessutom betalas under längre tid än reformen sträcker sig en smart lösning på problemet med höga kostnader?

Du får försöka sätta dig in i reformen. På "kort" sikt kostar den mer men på längre sikt ska den inte kosta mer än nuvarande system men ge ett mycket bättre skydd för svaga grupper.
Citera
2011-03-31, 23:21
  #1515
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Du får försöka sätta dig in i reformen. På "kort" sikt kostar den mer men på längre sikt ska den inte kosta mer än nuvarande system men ge ett mycket bättre skydd för svaga grupper.
Du har fel. Skillnaden är att det kostar mindre för de svaga grupperna. Men "all in all" så blir det dyrare. Hade han genomfört vettigare reformer, som t ex att öppna konkurrensen mellan både försäkringsbolag och sjukhus, så hade totalkostnaden minskat i stället. Då hade man kunnat få samma förändring till samma totalpris i stället för att höja det.
Citera
2011-05-01, 10:55
  #1516
Medlem
Pågår fortfarande spekulationerna kring Obamas egentliga födelseplats, trots att födelsecertifikatet har offentliggjorts? Vad är det som talar för att födelsecertifikatet är falskt?
Citera
2011-05-01, 11:21
  #1517
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Pågår fortfarande spekulationerna kring Obamas egentliga födelseplats, trots att födelsecertifikatet har offentliggjorts? Vad är det som talar för att födelsecertifikatet är falskt?
https://www.flashback.org/t1224218p3
Citera
2011-05-01, 11:30
  #1518
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Pågår fortfarande spekulationerna kring Obamas egentliga födelseplats, trots att födelsecertifikatet har offentliggjorts? Vad är det som talar för att födelsecertifikatet är falskt?

Ja, det är en jädra snurr på vissa GOP-sidor kring detta, tycker att de kan fokusera på viktigare saker som sina egna kandidater...

Här är vad som tros och sägs kring dokumentet:
http://conservativebyte.com/2011/04/...ficate-a-fake/
Citera
2011-05-01, 13:17
  #1519
Avstängd
hummussexuells avatar
kan man tänka sig att han är född på merkurius? kanske är han inte född alls? republikanerna borde parafrasera golda meir, "det finns ingen obama".
Citera
2011-05-05, 23:08
  #1520
Medlem
Madagascars avatar
Jag tycker det är osmakligt hur Obama ska plocka poäng på Ground Zero efter att UBL påstås avrättad. Det stinker "jag vill bli omvald". Var har hans integritet tagit vägen? Fan vad han mjölkar det här. Stanna hemma! Låt andra fira! Jag förlorar mer och mer respekt för honom.
Citera
2011-05-06, 13:06
  #1521
Medlem
Hans förtroendesiffror gällande kriget mot terrorismen har såklart ökat den senaste tiden men förtroendet för hur han sköter ekonomin är fortsatt lågt. Frågan är väl om det inte är ekonomin som kommer avgöra valet 2012. Jobb, budgetunderskott, statsskuld och låg tillväxt-där borde valet avgöras. Det blir minst sagt spännande att följa.
Citera
2011-05-06, 13:19
  #1522
Medlem
obama har utan tvekan använt bin laden för att plocka hem politiska poänger vilket gör det senaste händelserna väldigt tveksamma, dvs man visste var han fanns men väntade till ett bra tillfälle, tex nu när obamas siffror har varit väldigt låga så tog man chansen att plussa på stödet. Om hela berättelsen om dödandet är sann kan det alltså framför allt gjorts för att öka obamas popularitet, dels för stunden, dels för det kommande valet.

Titta tex på Gallups dagliga undersökningar om hur många som stödjer obamas politik respektive hur många som inte stödjer den. April har tex varit en dålig månad för obama politiskt, tex var det bara 41% som stödde hans politik i mitten av april, den lägsta siffran obama har haft. Han behöver alltså med andra ord en puff för att öka sitt stöd hos folket och i dag har tex stödet ökat till 52%...

http://www.gallup.com/poll/113980/ga...-approval.aspx
__________________
Senast redigerad av Ankan23 2011-05-06 kl. 13:23.
Citera
2011-05-06, 13:34
  #1523
Medlem
TheJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
obama har utan tvekan använt bin laden för att plocka hem politiska poänger vilket gör det senaste händelserna väldigt tveksamma, dvs man visste var han fanns men väntade till ett bra tillfälle, tex nu när obamas siffror har varit väldigt låga så tog man chansen att plussa på stödet. Om hela berättelsen om dödandet är sann kan det alltså framför allt gjorts för att öka obamas popularitet, dels för stunden, dels för det kommande valet.

Titta tex på Gallups dagliga undersökningar om hur många som stödjer obamas politik respektive hur många som inte stödjer den. April har tex varit en dålig månad för obama politiskt, tex var det bara 41% som stödde hans politik i mitten av april, den lägsta siffran obama har haft. Han behöver alltså med andra ord en puff för att öka sitt stöd hos folket och i dag har tex stödet ökat till 52%...

http://www.gallup.com/poll/113980/ga...-approval.aspx

+1
Att mörda folk för opinionssiffor känns inte riktigt värdigt en mottagare av Nobels fredspris. Och då uttrycker jag mig diplomatiskt.
Citera
2011-05-06, 13:41
  #1524
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
obama har utan tvekan använt bin laden för att plocka hem politiska poänger vilket gör det senaste händelserna väldigt tveksamma, dvs man visste var han fanns men väntade till ett bra tillfälle, tex nu när obamas siffror har varit väldigt låga så tog man chansen att plussa på stödet. Om hela berättelsen om dödandet är sann kan det alltså framför allt gjorts för att öka obamas popularitet, dels för stunden, dels för det kommande valet.

Titta tex på Gallups dagliga undersökningar om hur många som stödjer obamas politik respektive hur många som inte stödjer den. April har tex varit en dålig månad för obama politiskt, tex var det bara 41% som stödde hans politik i mitten av april, den lägsta siffran obama har haft. Han behöver alltså med andra ord en puff för att öka sitt stöd hos folket och i dag har tex stödet ökat till 52%...

http://www.gallup.com/poll/113980/ga...-approval.aspx

Hade jag varit amerikansk medborgare hade jag tveklöst lagt min röst på honom. Barack Obama är en hjälte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback