Jag gillar ditt namn, å bry dig inte i dewuni, har har själv brytit mot fler regler här en irak har självmordsbombare.
Citat:
sök på salpeter/socker eller nåt.
vadå eller nått? om du nu ska försöka svara på en fråga så gör det seriöst och trevligt, eftersom damnnigga's inlägg är helt seriöst å inte bara "jag vill ha fet rök, hur gör jag?" och han har lagt ned lite tid på det inlägget så är han värd ett seriöst svar.
Damnnigga, här får du svar på dina frågor:
vill du att blandningen ska brinna bra så är standard 60/40 salpeter/socker troligen bäst. vill du därimot ha mer rök, så bladar du i mer socker bara, och 50/50 är en blandning som funkar bra, och är lätt att göra om du inte har en våg eller liknande, bara att ta ditt kilo salpeter å hälla i ett kilo socker. att bara blanda dessa funkar och det kommer att brinna, floursocker brinner lite bättre om du också bara ska blanda ingridienserna. en annan sak du kan göra, som kommer att få det att brinna långsammare (jag tycker det brinner långsammare då) är att smälta ned ingridienserna. ta allt socker och häll i det i en kastrull och värm tills det smälter. tänk på att inte värma det mer än nödvändigt, för värmer du det för mycket ökar brandfaran när du häller i salpetern och så brinner det sämre om socker har blivit så varmt så det har börjat att bli svart. häll sedan i salpeter lite åt gången och blanda till det har smällt (häller du i allt i ditt smälta socker så kommer det att stelna för att det blir så kallt av den kalla salpetern, detta gör inget om det råkar hända, men det är lättare och hälla i lite åt gången).
Har du vanligt pulver så tänder detta med vanlig stubin utan problem. smälter du det därimot så tänder det troligen inte. det du kan göra är att ta lite salpeter/socker i pulverform och hälla ovanpå din smältna massa.
och för att få mycket rök så ska den vara instängd med ett litet hål. börjar blandningen brinna med en vanlig gul låga så rycker det mindre. en sak som funkar är att du köper konservurkar med tex tomatsås (billigt och så är det i koncistens med soppa) och gör att litet hål (ca 15mm) och häller ut all sås och sedan häller i lite vatten och diskmedel och skakar så den är någorlunda ren, och sedan häller i pulver eller smält massa i hålet. det kommer att ryka mer än att bara ha den i en hög på marken.