• 1
  • 2
2007-02-10, 14:17
Medlem
Hej, jag har införskaffat ca ett kilo kaliumnitrat (salpeter) och jag har införskaffat ett kilo socker.
Nu är det såhär att jag vill göra rökgranater på något billigt sätt som går att ha vid airsoft spel. jag har tänkt plåtburkar, typ konservburkar eller något och ha blandningen där i. nu är det såhär att jag behöver svar på några frågor.

hur stora andelar socker/salpeter ska man ha för att få den ultimata effekten?
Räcker det med en vanlig grön stubin för att antända blandningen?
Ska blandningen vara så instängs som möjligt för att det ska bli så mycket rök som möjligt?

har sök men utan resultat
Citera
2007-02-10, 15:13
Medlem
Dewunis avatar
Du har inte sökt alls finns massor. sök på salpeter/socker eller nåt.

Och din namn är under all kritik sånt passar inte här-.-
Citera
2007-02-10, 16:39
Medlem
unknown users avatar
Jag gillar ditt namn, å bry dig inte i dewuni, har har själv brytit mot fler regler här en irak har självmordsbombare.

Citat:
sök på salpeter/socker eller nåt.

vadå eller nått? om du nu ska försöka svara på en fråga så gör det seriöst och trevligt, eftersom damnnigga's inlägg är helt seriöst å inte bara "jag vill ha fet rök, hur gör jag?" och han har lagt ned lite tid på det inlägget så är han värd ett seriöst svar.

Damnnigga, här får du svar på dina frågor:

vill du att blandningen ska brinna bra så är standard 60/40 salpeter/socker troligen bäst. vill du därimot ha mer rök, så bladar du i mer socker bara, och 50/50 är en blandning som funkar bra, och är lätt att göra om du inte har en våg eller liknande, bara att ta ditt kilo salpeter å hälla i ett kilo socker. att bara blanda dessa funkar och det kommer att brinna, floursocker brinner lite bättre om du också bara ska blanda ingridienserna. en annan sak du kan göra, som kommer att få det att brinna långsammare (jag tycker det brinner långsammare då) är att smälta ned ingridienserna. ta allt socker och häll i det i en kastrull och värm tills det smälter. tänk på att inte värma det mer än nödvändigt, för värmer du det för mycket ökar brandfaran när du häller i salpetern och så brinner det sämre om socker har blivit så varmt så det har börjat att bli svart. häll sedan i salpeter lite åt gången och blanda till det har smällt (häller du i allt i ditt smälta socker så kommer det att stelna för att det blir så kallt av den kalla salpetern, detta gör inget om det råkar hända, men det är lättare och hälla i lite åt gången).
Har du vanligt pulver så tänder detta med vanlig stubin utan problem. smälter du det därimot så tänder det troligen inte. det du kan göra är att ta lite salpeter/socker i pulverform och hälla ovanpå din smältna massa.
och för att få mycket rök så ska den vara instängd med ett litet hål. börjar blandningen brinna med en vanlig gul låga så rycker det mindre. en sak som funkar är att du köper konservurkar med tex tomatsås (billigt och så är det i koncistens med soppa) och gör att litet hål (ca 15mm) och häller ut all sås och sedan häller i lite vatten och diskmedel och skakar så den är någorlunda ren, och sedan häller i pulver eller smält massa i hålet. det kommer att ryka mer än att bara ha den i en hög på marken.
Citera
2007-02-10, 20:59
Medlem
Dewunis avatar
Ok så du är både rasist och naiv-.-söker man på rökbomb kommer de fram massor-.-
Citera
2007-02-10, 21:21
Medlem
unknown users avatar
varför är jag naiv?

rasist? nej, nigga används ju även av svatra människor vet du.
och enligt min mening så är varje person ansvarit för vad de själva gör. vill jag gå runt och heila å lyssna på WP-musik så är det min ensak. är jag då också bra på pyro så har mina åsikter om invandring inget värde alls. iaf inte i detta forum

Hur ska han veta att man kan söka på rökbomb när han kallar det för rökgranat?
Citera
2007-02-10, 21:31
Medlem
för att bilda kraftigare rök av ss(socker-salpeter) så kan du blanda i en mängd parrafin/stearin, men då måste du se till att det inte bildas mycket flammor. unknown user skrev ett bra förslag ovan

läs mer här under 2:nd way: http://www.frogfot.com/pyro.html#smok
Citera
2007-02-10, 22:59
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Du har inte sökt alls finns massor. sök på salpeter/socker eller nåt.

Och din namn är under all kritik sånt passar inte här-.-

Det borde inte ha kommit ifrån dig "-.-"

Citat:
börjar blandningen brinna med en vanlig gul låga
Antar att du syftar på natriumnitrat , för kaliumnitrat brinner i en svag violett/vit färg.
Citera
2007-02-10, 23:11
Medlem
unknown users avatar
ja, men aven kaliumnitrat brinner med en gulaktigt låga, visst, natrim brenner nästan bara gult och kalium mer violett/blått.. ja ska vara tydligare nästa gång
Citera
2007-02-10, 23:38
Medlem
jag är mer inne på ss för hobbyraketbruk, men vägen dit gick genom rökbomber..
dom bästa jag gjort är 45/45 NaNO3 (santa marias, funkar bättre än KNO3 enligt mina erfarenheter) och strösocker. Florsocker tycker jag funkar sämre.
För att öka rökutvecklingen funkar stearin, som någon nämde, men 10% salmiak (välsorterade kryddbutiker, Aeter & Essensfabriken i Sthlm) gör underverk. Går säkert att tweaka mängden salmiak, men jag är ingen kemist
en till viktig sak, blanda blanda blanda och blanda. efter det så blandar du. när du kommit så långt så blandar du sjukt mycket till. sen är det klart för tändning. tomtebloss misslyckas aldrig, och ger hyfsat med tid att fly fältet.
Citera
2007-02-11, 02:59
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
ja, men aven kaliumnitrat brinner med en gulaktigt låga, visst, natrim brenner nästan bara gult och kalium mer violett/blått.. ja ska vara tydligare nästa gång

Hehe , du har rätt.
Om du smälter socker och tillsätter KN03 , så brinner det i en vacker röd/gul låga.
Om du däremot inte smälter tillsammans dem så brinner det i en gullig vit/violett låga.

Mvh
Citera
2007-02-11, 12:21
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnnigga
Hej, jag har införskaffat ca ett kilo kaliumnitrat (salpeter) och jag har införskaffat ett kilo socker.
Nu är det såhär att jag vill göra rökgranater på något billigt sätt som går att ha vid airsoft spel. jag har tänkt plåtburkar, typ konservburkar eller något och ha blandningen där i. nu är det såhär att jag behöver svar på några frågor.

hur stora andelar socker/salpeter ska man ha för att få den ultimata effekten?
Räcker det med en vanlig grön stubin för att antända blandningen?
Ska blandningen vara så instängs som möjligt för att det ska bli så mycket rök som möjligt?

har sök men utan resultat

Jag har själv varit aktiv i airsoftvärlden när jag var yngre. Det som var absolut totalt jävla ärkeförbjudet var rökgranater av nåt slag, speciellt rökgranater som kunder orsaka brännskador och bränder. När SS dessutom bildar giftig rök så kommer du att bli bannlyst från alla seriösa airsoftspel i framtiden om du använder såna utan att rådfråga resten av bunten.
Citera
2007-02-11, 23:01
Medlem
Jomazis avatar
NOx, tjära, kolväten, kolmonoxid, kraftigt basiska partiklar... Jag hade inte velat delta i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in