• 1
  • 2
2007-02-08, 20:36
Medlem
Spott & spes avatar
Är riktigt trött på att stå och laga mat till mig själv. Missförstå mig inte nu. Älskar mat och dryck och ägnar gärna hela helgen åt ett vinstinnt långkok när andan faller på. Men det här slavandet med potatiskok, stekning, stuvning, värmning etc. på vardaglig basis är jag utled på. Dessutom kostar det ganska mycket att hålla kylen och skafferiet rustat för den variation och kvalitet jag kräver av maten.

Och alla dessa färdigrätter alá Dafgårds vedervärdiga sörja är ju så näringsfattiga och smaklösa att en näve chips och en burk makrill gör jobbet bättre.

Man kan ju förvisso käka ute eller beställa för avhämtning. Detta funkar ju till och från men inte varje dag. Dels kostar det en hel del om man ska ha något välsmakande och som inte är totalt fondyat i transfetter och andra gifter, dels får man köra förbi ca 20 pizzerior till andra sidan stan innan man kommer till stället som har dräglig föda för avhämtning.

Nej, vad jag skulle vilja ha är en rejäl husmor som står i ett kök och lagar stadig husmanskost som sedan säljs i engångsförpackning. Ingen restaurangetablering med alla kostnader som det skulle medföra utan bara ett ordentligt kök och en lucka ur vilken man kan svänga förbi och hämta sin föda. Med ett hyggligt renommé och en stadig kundkrets skulle marginalerna kunna pressas och priset hamna nånstans kring 45-55 spänn. helt klart värt det i så fall. Nu har jag inte räknat närmare på det hela. Tycker ändå det vore fullt genomförbart. Inte minst med tanke på hur många sysslolösa hemmakärringar/gubbar det sitter ute i mastodontvillorna med toppmoderna kök och allt. Och tänk vad många som skulle komma i arbete.

Så vad säger ni, är det här helt orimligt? Missar jag något fundamentalt hinder? Ska väl tillägga att detta mest bygger på mina egna spekulationer.
Seså gott folk, spin vidare nu.
Citera
2007-02-08, 20:43
Medlem
Giffoxs avatar
Menar du.. ett gatukök? Husmanskost+snabbmat iofs men de erbjuder åtminstone det förstnämnda.
Citera
2007-02-08, 21:03
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Saknar också detta. En riktig "Drive Thru" med schysst käk.

Upp till kamp mot Mc D....
Citera
2007-02-08, 21:22
Medlem
Kallebollans avatar
Om jag blir arbetslös...

... är faktiskt detta en av de idéer jag har, öppna ett snabbmatsställe för vanlig hederlig, "svensk" mat...

Kålpudding, sås, potatis, lingon
Köttfärsslimpa, sås, potatis, lingon
Köttbullar, sås, potatis, lingon
Köttbullar, stuvade makaroner
Pannbiff m lök, sky och potatis
Stekt falukorv, potatis, pepparrotssås
Ugnsstekt falukorv, potatismos
Stekt fläsk & löksås
Isterband, stuvad potatis
Pasta med köttfärssås
Lasagne
Pasta med broccoli- och skinksås
Kyckling, ris & currysås
Nötstek, sås, potatis, pressgurka
KorvStroganoff & ris

Skulle det kunna bära sig, tro ?
Citera
2007-02-08, 21:24
Medlem
Problemet som jag ser det är att man inte blir mätt på McDonalds om man inte pungar upp ca 70 spänn. Borde bli mätt för 55 typ.
Citera
2007-02-08, 21:30
Medlem
Cock_Sparrers avatar
Har flera ställen här där dom serverar " vanlig " mat för 50 kr avhämtning eller om man är mer 5 st så kör dom ut till företagen.
Olika mat varje vecka men allt går under husmankost och har 3 rätter varje dag att välja mellan
Citera
2007-02-08, 21:35
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Menar du.. ett gatukök? Husmanskost+snabbmat iofs men de erbjuder åtminstone det förstnämnda.

Det de saluför som husmanskost klassificerar jag som dekadent fyllekäk. Visst, ett svulstigt Sibyllamål med hamburgare och allt kan vara gott och prisvärt ibland. Men det funkar liksom inte att basera sin kosthållning på.

Och riksförfularen Herr Macdonald är inte ens värd att nämnas i den här tråden.
Citera
2007-02-08, 21:36
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan
... är faktiskt detta en av de idéer jag har, öppna ett snabbmatsställe för vanlig hederlig, "svensk" mat...

Stekt fläsk & löksås
Pasta med köttfärssås
Lasagne
Kyckling, ris & currysås
KorvStroganoff & ris

Ja för fan. Kör så det ryker. Med ett onlineboknings system borde det inte vara så svårt att laga proprtioneligt mycket mat.
Citera
2007-02-08, 21:37
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cock_Sparrer
Har flera ställen här där dom serverar " vanlig " mat för 50 kr avhämtning eller om man är mer 5 st så kör dom ut till företagen.
Olika mat varje vecka men allt går under husmankost och har 3 rätter varje dag att välja mellan

Jo visst finns det det. Men de brukar bara hålla den dealen över lunchen. Sen blir det nästan dubbelt så dyrt och då bär det sig inte riktigt.
Citera
2007-02-08, 21:43
Bannlyst
Citat:

Stekt fläsk & löksås
Pasta med köttfärssås
Lasagne
Kyckling, ris & currysås
KorvStroganoff & ris

Allt förutom när du blandade in italienskt, annars lät allt fett gott. Jag älskar husmanskost.
Citera
2007-02-08, 21:55
Medlem
Giffoxs avatar
Var bor ni människor? Även om jag inte precis bor i någon metropol är det knappast lantligt, och här finns det gott om sådana matställen. Tyvärr måste de erbjuda lite snabbmat (kebab etc) också för att överleva men det går att äta hygglig mat där.

Sibylla är inte ett gatukök egentligen, snarare en snabbmatskedja. Men ska man kommersialisera på stort och bland annat ha internetbeställningar måste man erbjuda något snabbt och "mainstreamgott". Och det håller ju inte såvida ni inte är 20+ som ska boka käk.
Citera
2007-02-08, 22:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:

Stekt fläsk & löksås
Pasta med köttfärssås
Lasagne
Kyckling, ris & currysås
KorvStroganoff & ris

Lägg till kåldolmar, potatis, sky och lingonsylt till den listan =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in