• 1
  • 2
2007-02-08, 22:33
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Var bor ni människor? Även om jag inte precis bor i någon metropol är det knappast lantligt, och här finns det gott om sådana matställen. Tyvärr måste de erbjuda lite snabbmat (kebab etc) också för att överleva men det går att äta hygglig mat där.

Sibylla är inte ett gatukök egentligen, snarare en snabbmatskedja. Men ska man kommersialisera på stort och bland annat ha internetbeställningar måste man erbjuda något snabbt och "mainstreamgott". Och det håller ju inte såvida ni inte är 20+ som ska boka käk.

Själv bor jag i stockholm. Och här går det tretton Pizzeria/Kebaberier på varje vettigt matställe. Ber man om stekt potatis och fisk får man fishnuggets och flottiga pomme. På den vägen är det.

Målgruppen för det hät torde vara förvärvsarbetande folk mellan 18 och 65. Ganska många som lever ensamma och som inte orkar stå och laga mat till sig själva. Då blir det mest att man tinar upp något halvgiftigt skit man sedan tvingar i sig framför TV:n. Ska inte behöva vara så i det här för övrigt så moderniserade och rationella samhället.
Citera
2007-02-08, 22:42
Medlem
Knudlarens avatar
Man ser ofta "Diners" i amerikanska filmer och det vore väldigt fint om det kom över till Sverige. Jag tror att det är mycket möjligt att det gör just det inom en ganska snar framtid då det känns som om Sverige desperat försöker Amerikanisera sig.
Citera
2007-02-10, 19:01
Medlem
Anonym_s avatar
Jag brukar handla på Gooh på Norrlandsgatan ibland när jag inte känner för att laga mat.. 50-60 spänn för relativt bra mat, men portionerna skulle kunna vara lite större
Citera
2007-02-10, 21:07
Bannlyst
Svaret är JA!!!

Mamma var sjuk & jag handlade färdiglagat åt henne.
Det var stort sett bara fisk/potatisgrantäng kycklingrätter & maleträtter BARA SKIT med andra ord + pizzorna.

LIDLs mozzarella & tonfiskpizzor är ok om man förstärker dem med t ex rökt kött parmaskinka - musslor eller en burk sardiner.

Mitt alternativ är att köpa på restaurang eller en värstingspizza & ta hem eller äta ett mål om dan ute.
Citera
2007-02-10, 21:58
Medlem
Tjohildas avatar
Bilda matlag med grannarna! Jag såg nåt på TV för några år sedan om grannar som samlades en gång i veckan i nåt lånat skolkök. Alla lagade varsin rätt och sen bytte man matlådor med varandra och hade måltider för hela veckan med sig hem. Bra idé!

Man kör visst samma stuk i de modernare formerna av kollektivhus. Där har man ansvar för matlagningen en viss dag i veckan/månaden och resten av tiden får man köpa käket till självkostnadspris.
Citera
2007-02-10, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym_
Jag brukar handla på Gooh på Norrlandsgatan ibland när jag inte känner för att laga mat.. 50-60 spänn för relativt bra mat, men portionerna skulle kunna vara lite större

Tänkte just föreslå det!
Gooh!= Operakällarens färdigmat. Riktigt gott och inte farligt dyrt. Husmanskost är iallafall en av kategorierna. Ligger även en inne på centralen.
Citera
2007-02-11, 04:47
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Så vad säger ni, är det här helt orimligt? Missar jag något fundamentalt hinder?

Skattekilar.
Citera
2007-02-11, 19:43
Medlem
Spott & spes avatar
Man tackar för tipsen. Det där Gooh ska jag ta och besöka snarast. Synd bara att de inte har fler filialer här runt hörnet.

Det där med matlag i grannskapet låter som en strålande idé. I teorin.
kan tänka mig att det skulle bli riktigt hög standard på middagsmaten sett till priset om man fick en sån rörelse att fungera. Tyvärr är mitt grannskap befolkat av småsinta storfamiljer vars enda mission i tillvaron tycks bestå i att testköra vägskrapor under helgdagsmornar och de få dagar jag råkar vara ledig och ha sovmorgon. Dessutom ryktas det att den ena familjen här intill har ett centimetertjockt lager med förbrukad kattsand över parketten. Vet därför inte om jag skulle våga förtära något som de tillagat.

Men om vapenvila skulle infinna sig och jag tillåts rollen som hälsoinspektör i matlaget kan det kanske bli aktuellt. Tillsvidare håller jag mig till säkra kort.

Signaturen Ufojesus får gärna utveckla det här med skattekilar. En rörelse som den jag beskrivit och efterfrågat borde väl lyda under samma beskattningbetingelser som Hotell/restaurangverksamhet i övrigt?
Citera
2007-03-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan
... är faktiskt detta en av de idéer jag har, öppna ett snabbmatsställe för vanlig hederlig, "svensk" mat...

Kålpudding, sås, potatis, lingon
Köttfärsslimpa, sås, potatis, lingon
Köttbullar, sås, potatis, lingon
Köttbullar, stuvade makaroner
Pannbiff m lök, sky och potatis
Stekt falukorv, potatis, pepparrotssås
Ugnsstekt falukorv, potatismos
Stekt fläsk & löksås
Isterband, stuvad potatis
Pasta med köttfärssås
Lasagne
Pasta med broccoli- och skinksås
Kyckling, ris & currysås
Nötstek, sås, potatis, pressgurka
KorvStroganoff & ris

Skulle det kunna bära sig, tro ?
Det tror jag. Hade jag bara kapital och tillgång till ett större kök skulle jag lätt satsa på något liknande. Kanske dags att söka starta eget-bidrag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in