Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-08, 17:49
  #157
Medlem
€rics avatar
Funkar de och köpa öl i England när man mellanlandar och sedan ta med sig in i USA? Är 18 år.. Ska man chansa eller kan man åka på något? Är tänkt som present till min låsas farfar..
Citera
2009-11-09, 02:51
  #158
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Funkar de och köpa öl i England när man mellanlandar och sedan ta med sig in i USA? Är 18 år.. Ska man chansa eller kan man åka på något? Är tänkt som present till min låsas farfar..

Köpa öl i UK=ok. Åldersgränsen för att föra in öl till USA är dock 21. Så blir du stoppad i tullen i USA så har du stora problem.
Citera
2009-11-10, 17:08
  #159
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Funkar de och köpa öl i England när man mellanlandar och sedan ta med sig in i USA? Är 18 år.. Ska man chansa eller kan man åka på något? Är tänkt som present till min låsas farfar..

Har aldrig sett Öl i taxfree. sen är det problem att föra in det i USA.
Citera
2009-11-10, 19:34
  #160
Medlem
Har flera gånger sett ÖL på tyska flygplatsers tax-free
Citera
2009-11-11, 11:21
  #161
Medlem
tjompans avatar
Jag ska flyga till Panama City via Amsterdam i februari och undrar då: När jag checkar in online, får jag då välja sittplatser på både Göteborg-Amsterdam och Amsterdam-Panama City? Eller får jag bara välja sittplatser på första flyget för att sedan välja om till andra i Amsterdam?
Har funderat på detta. Man checkar ju in hela resan vid första tillfället (30 tim före avgång)

//Tjompan
Citera
2009-11-14, 22:40
  #162
Medlem
Jag ska mellanlanda i Förenade Arabemiraten på min väg till Australien i vinter och undrar om ni vet om jag behöver ett transitvisum eller något.
Citera
2009-11-21, 17:35
  #163
Medlem
Pierrens avatar
Ska till Kanerieöarna strax före jul och funderar på att köpa hem lite dricka till nyår(är under 20). Hur fungerar det i tax free butikerna på flygplatsen på hemresan? Kan jag köpa alkohol där fast att jag flyger till Sverige? Jag vet att det inte är lagligt att föra in men kan man teoretiskt köpa? Och sen hur stor är chansen att man blir kollad när man kommer på Arlanda? Är tullen bemannad dygnet runt? (landar ganska sent).
Citera
2009-11-24, 22:40
  #164
Medlem
svampdamps avatar
Någon som vet om flygplatsen i Wien är en bra flygplats för den oerfarne? Hur är den annars helt generellt? Kaos?
Citera
2009-11-29, 23:24
  #165
Medlem
Många frågor men lite svar, här kommer ännu en fråga:
Ska resa cph->helsingfors->indien. Någon som vet om jag måste checka ut mitt bagage och checka in det igen i helsingfors? Har gott om tid i helsingfors, men de pratar ju urlustigt.
Citera
2009-12-10, 11:20
  #166
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Får man sitt boardingcard via incheckningsautomaterna numera? Eller måste man stå i den där kön fast man bara har handbagage?
Citera
2009-12-10, 12:23
  #167
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Ska till Kanerieöarna strax före jul och funderar på att köpa hem lite dricka till nyår(är under 20). Hur fungerar det i tax free butikerna på flygplatsen på hemresan? Kan jag köpa alkohol där fast att jag flyger till Sverige? Jag vet att det inte är lagligt att föra in men kan man teoretiskt köpa? Och sen hur stor är chansen att man blir kollad när man kommer på Arlanda? Är tullen bemannad dygnet runt? (landar ganska sent).

Ja, de kommer att sälja till dig i Spanien. Risken att du blir kollad är liten, men den finns. Det beror mycket på hur du ser och vilket resesällskap du har. Ett gäng 19-åriga tonårsgrabbar som kommer flamsandes har troligtvis större risk för att bli kollade om du jämför med 19-åringen som kommer med mormor och morfar

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Någon som vet om flygplatsen i Wien är en bra flygplats för den oerfarne? Hur är den annars helt generellt? Kaos?

Den är bra, nästan allt brukar funka smidigt där.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlcral
Många frågor men lite svar, här kommer ännu en fråga:
Ska resa cph->helsingfors->indien. Någon som vet om jag måste checka ut mitt bagage och checka in det igen i helsingfors? Har gott om tid i helsingfors, men de pratar ju urlustigt.

Flyger du med samma flygbolag och har det på samma bokning? I så fall kommer det checkas in hela vägen till indien redan på CPH.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Får man sitt boardingcard via incheckningsautomaterna numera? Eller måste man stå i den där kön fast man bara har handbagage?

Automaterna skriver ut boardingkort, ja.
Citera
2009-12-15, 19:07
  #168
Medlem
Flyger till USA via Schiphol imorgon och undrar lite när man behöver vara på arlanda.
Jag har checkat in online och behöver bara droppa väskorna, men får olika svar på olika ställen på klm.com om när det senast måste göras. Allt mellan 120 till 30 minuter innan avgång finns att hitta. På boardingkortet står det först: "baggage drop at least 60 min prior to departure" men så är det en asterisk och där står att läsa: "Check in your baggage at least 120 minutes prior to departure for intercontinental flights and 90 minutes for European flights."

Så hur ska det vara? Jag är förvirrad... och vill helst komma så sent som möjligt då resan är lång nog som den är...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback