Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-07, 13:52
  #1
Medlem
Yules avatar
Hejsan, jag och min pojk undrar om det är onyttigt med mögelost eftersom man äter mögel (visserligen ofarlig, men ändå). Han påstår att det inte är onyttigt. Kan det rent av vara... nyttigt? Vad är det då som gör att mögelosten är nyttig?
Citera
2007-02-07, 14:04
  #2
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Enda jag hittar om möglet som används är Roquefort osten som har möglet Penicillium roqueforti och är besläktat med penicillin vilket är "bra" för kroppen.
Möglet som används generellt är inte skadligt alls i kroppen så om det är meningslöst eller har goda egenheter är väll det man ska fråga sig isf.
Citera
2007-02-07, 14:11
  #3
Moderator
Evil Eds avatar
Ingen ost är nyttig att äta då ost innehåller massor med fett. Främst mögelost, brie osv.

Att mögel skulle vara nyttigt tror jag inte heller, men möglet är nog inte onyttigt heller, åtminstonde inte i de låga doserna som man får av mögelost.

En del varnar gravida att äta mögelost på grund av listeria. Men enligt annan fakta så finns det endast ett enda fall av missfall på grund av listeria bakterien under de senast 50 åren.
Citera
2007-02-07, 14:37
  #4
Medlem
woofers avatar
Penicillin är väl inte direkt hälsosamt för kroppen. Kroppens egen nödvändiga bakterieflora slås ut. Däremot så är det ju possitivt om man fått en bakterieinfektion som man måste bli av med isådanna fall så är det ju bättre att äta penicillin än att låta bli men nyttigt är det ju inte direkt. Själv är jag för övrigt allergisk mot penicillin så jag mår definitivt inte bra av det. Har dock aldrig haft problem med att äta mögelost.

Möglet i mögelostarna är ju rätt lite och så länge man håller sig till normal konsumtion så är det nog inga problem men jag tror inte att det är nyttigt att äta koppiösa mängder.
Citera
2018-03-27, 01:05
  #5
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Penicillin är väl inte direkt hälsosamt för kroppen. Kroppens egen nödvändiga bakterieflora slås ut. Däremot så är det ju possitivt om man fått en bakterieinfektion som man måste bli av med isådanna fall så är det ju bättre att äta penicillin än att låta bli men nyttigt är det ju inte direkt. Själv är jag för övrigt allergisk mot penicillin så jag mår definitivt inte bra av det. Har dock aldrig haft problem med att äta mögelost.

Möglet i mögelostarna är ju rätt lite och så länge man håller sig till normal konsumtion så är det nog inga problem men jag tror inte att det är nyttigt att äta koppiösa mängder.

Jag försöker klura ut om mögelost har penicillin i sig. Skulle ju vara bra om man kunde äta lite mögelost istället för att söka upp läkare när man blir sjuk.
Fast nu när du är allergisk mot penicillin och överlever av en bit mögelost så är nog min teori om mögelostar fel
Citera
2018-11-22, 18:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jag försöker klura ut om mögelost har penicillin i sig. Skulle ju vara bra om man kunde äta lite mögelost istället för att söka upp läkare när man blir sjuk.
Fast nu när du är allergisk mot penicillin och överlever av en bit mögelost så är nog min teori om mögelostar fel
Frågar samma fråga ?
Citera
2018-11-23, 00:02
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Ingen ost är nyttig att äta då ost innehåller massor med fett. Främst mögelost, brie osv.

Att mögel skulle vara nyttigt tror jag inte heller, men möglet är nog inte onyttigt heller, åtminstonde inte i de låga doserna som man får av mögelost.

En del varnar gravida att äta mögelost på grund av listeria. Men enligt annan fakta så finns det endast ett enda fall av missfall på grund av listeria bakterien under de senast 50 åren.
varför är det onyttigt för det är fett i ost ?
Citera
2018-11-23, 01:41
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
varför är det onyttigt för det är fett i ost ?
Frågan om något är nyttigt eller ej, eller onyttigt eller ej, går det att svara både ja, nej och allt däremellan på, beroende på hur man definierar begreppen nyttigt respektive onyttigt. Energität mat är givetvis inte att föredra för den som behöver minska sitt kroppsfett, men alldeles utmärkt för den som har behov av motsatsen. Man skulle istället också kunna tycka att frågan om något är nyttigt eller ej handlar om förekomsten av vitaminer, mineraler, spårämnen m.m.

Frågan om något är nyttigt eller ej är helt enkelt meningslös efter "nyttig" är ett värderande begrepp, inte ett beskrivande.
Citera
2018-11-23, 02:21
  #9
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jag försöker klura ut om mögelost har penicillin i sig. Skulle ju vara bra om man kunde äta lite mögelost istället för att söka upp läkare när man blir sjuk.
Nej. Mögelsorterna är besläktade med varann, men dom har inte samma egenskaper.
Citera
2018-11-23, 18:13
  #10
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
varför är det onyttigt för det är fett i ost ?

Fett är onyttigt i för stora mängder. Mättat fett behövs egentligen inte alls.
Citera
2018-11-24, 15:00
  #11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Fett är onyttigt i för stora mängder. Mättat fett behövs egentligen inte alls.
Hur kommer det sig att folk lever på lchf då?
Citera
2018-11-24, 19:43
  #12
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur kommer det sig att folk lever på lchf då?

Därför man utesluter kolhydrater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback