2013-04-21, 22:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zandalor
Då har jag inte mycket mer att säga. Du verkar ju inte alls ha de tvångstankar som många andra religiösa har. Jag hoppas du mår gott och fortsätter inhämta kunskap (wink wink) och tänka självständigt

Ja, tack detsamma. Ha en fortsatt trevlig kväll
Citera
2013-04-21, 22:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Sen du började skriva här i tråden så har jag inte behövt skriva något då du verkar ha exakt samma åsikter och ståndpunkt som jag när det kommer till religion och den personliga tron vilket gör att min nyfikenhet har väckts till liv. Vill du säga vad du har för religion? Vill du inte skriva ut det här så kan du inboxa mig. Dock inget tvång.

Jag tillhör ingen religion, jag är bara en människa som tror på en skapare. Ingen är ansvarig för mina åsikter och jag är inte ansvarig för någons. Jag är endast ansvarig för mina. Jag tycker inte att man ska kategoriserar folk. "Vi och dom" är inget jag tror på. Vi är ändå bara människor av kött och blod som lever på en och samma planet.
Senast redigerad av kunskap1 2013-04-21 kl. 22:58.
Citera
2013-04-21, 22:27
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag tillhör ingen religion, jag är bara en människa som tror på en skapare. Ingen är ansvarig för mina åsikter och jag är inte ansvarig för någons. Jag är endast ansvarig för mina. Jag tycker inte att man ska kategoriserar folk. "Vi och dom" är inget jag tror på. Vi är ändå människor av kött och blod som lever på en och samma planet.

Tack för ditt svar men tron på en skapare måste väl ändå komma från en tolkning eller är det bara en personlig tolkning utan koppling till en skrift?
Citera
2013-04-21, 22:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Tack för ditt svar men tron på en skapare måste väl ändå komma från en tolkning eller är det bara en personlig tolkning utan koppling till en skrift?

En skrift behöver inte nödvändigtvis koppla mig till tron på en skapare. Det är bara vad min logik leder mig. Men som sagt, min logik behöver inte vara den rätta.
Citera
2013-04-22, 07:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En skrift behöver inte nödvändigtvis koppla mig till tron på en skapare. Det är bara vad min logik leder mig. Men som sagt, min logik behöver inte vara den rätta.

Du refererar sannoliken till en procedur/ett filosofisk 'verktyg' som du tror är logik; en pseudoversion av riktig logik, som du har specialanpassad till att kunne pseudovalidera din konklusion-före-fakta världsbild innehållande en 'skapare'.

Det är otroligt att en del individer i din religiösa kategori ännu inte har lärt er det helt elementära i faith vs. fact dikotomin, men fortfarande drivs av en motivation till att 'rättfärdiggöra' tron .... istället att acceptera, att tro är en helt legitim personlig och subjektiv position, som ..... som en privatsak ..... egenligen inte är i behov av falsifiering eller objektiv verifikation.
Citera
2013-04-22, 11:50
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

En inställning som enligt mig fler borde anamma, både religiösa och ateister.
Lev väl!
Citera
2013-04-22, 16:45
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ett bra bevis är de där finetunade naturliga konstanterna, som gravitation, magnetism osv.

om de var bara en aning för starka eller för svaga så skulle universum inte fungera. hur skulle de kunna vara så perfekt finetunade om det inte finns någon intelligens i universum?

Det enda "finetuningen" bevisar är att vi råkar befinna oss i ett universum som medger utvecklandet av intelligent liv.Tankesättet kallas svag antropisk princip och bygger på frågeställningen "Om det inte fanns platser i universum som var gynnsamma för liv skulle det heller inte finnas någon här som kunde ställa den frågan."

Det kan finnas oändligt många universa vid sidan om vårt som är "feltunade" och därför inte innehåller intelligent liv.Vem skulle i så fall vara ansvarig för deras tillkomst om du bygger ditt Gudsbevis på finetuning-teorin?
Citera
2013-04-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det kan finnas oändligt många universa vid sidan om vårt som är "feltunade" och därför inte innehåller intelligent liv.Vem skulle i så fall vara ansvarig för deras tillkomst om du bygger ditt Gudsbevis på finetuning-teorin?
jag skulle säga att satan skulle vara ansvarig för dom feltunade universa....

nä, jag skämtar bara. men om det fanns många universa som var feltunade så skulle det förstås motbevisa intelligent design teorin.
Citera
2013-04-22, 17:53
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
jag skulle säga att satan skulle vara ansvarig för dom feltunade universa....

nä, jag skämtar bara. men om det fanns många universa som var feltunade så skulle det förstås motbevisa intelligent design teorin.

Jag läste någonstans om en anomali på WMAP-bilden över det tidiga universum som sades möjligen kunna påvisa ett parallellt universum.Vet ej om den nytagna Planck-bilden påvisar samma anomali.

Ganska intressant ämne även om det är hyfsat abstrakt!Hur ska man kunna påvisa att något verkligen existerar om man omöjligt kan se och ta sig till det även om man kan registrera effekterna av det?En möjlighet borde isåfall vara att bägge universa expanderar in i varandra,men vad händer då om det ena är "feltunat" eller uteslutande innehåller antimateria?
Citera
2013-04-22, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men om det fanns många universa som var feltunade så skulle det förstås motbevisa intelligent design teorin.

Spekulera kan man ju alltid göra, men det skulle vara bra med lite matnyttigt iblant också mellan all hitta-på retoriken.
Citera
2013-04-22, 18:05
Medlem
Adelaides avatar
Gud var nånting som människan hittade på för att kunna förklara saker som man inte kunde förklara (på den tiden). Och på nåt sätt så har detta fortfarande följt med människan, trots att vetenskapen har bevisat motsatta saker. Jag tror snarare att folk vill tro på Gud, kanske för att man är uppväxt i en sån familj eller sån region. Gud är alltså något påhittat, inget vetenskapligt bevis finns för att det ska kunna förklaras att det finns en så kallad "Gud".
Citera
2013-04-22, 18:08
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
trots att vetenskapen har bevisat motsatta saker.

Intressant!
Har vetenskapen motbevisat guds existens? Kan du hänvisa till forskningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in