2007-02-08, 21:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Vetenskapen kan så gott som bevisa att det inte behöver finnas en gud för att världen ska fungera som den gör. Bevis nog för mig i alla fall.
Jag har ju redan skrivit 468907468974 gånger i den här tråden att man inte kan hitta någon fysisk förklaring till jordens skapelse... Därför antar jag att det finns en metafysisk förklaring...
Citera
2007-02-08, 21:33
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om vetenskapen kommer fram till en naturlig förklaring till vad som orsakade big bang så hittar de ändå inget vetenskapligt svar till världens existens, för något måste ju ha orsakat big bangs orsak också...
Världen och medvetandet är i min mening också bevis... Skapelsen är spår av skaparen (eller skaparna)...

Jag är inte säker exakt på hur denna teorin lyder så rätta mig om något inte stämmer. Men det finns teorier om att det kommer bli ett nytt big bang någon gång när alla stjärnor har dött ut , alla nebulosor och allting och allting kommer att pressas samman på nytt. Om detta stämmer så kan detta hänt en gång tidigare och det är troligen omöjligt att förklara med dagens instrument i så fall vad som hände långt före big bang. Men om vi kan se mycket längre ut i rymden alltså mer än 13.7 miljarder ljusår ut. Borde vi kunna se saker som hände innan big bang.
Citera
2007-02-08, 21:35
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Men det där var väl svagt? Det finns inget som heter "Så gott som" i den vetenskapliga världen! Antingen kan du bevisa något eller också kan du det inte!

Med så gott som menar jag att man inte fyllt exakt alla luckor. Och därför kan det fortfarande bara kallas för teorier. Men ingenting talar emot det. Men i vetenskapliga kretsar kan jag itne säga att man har påvisat det.
Citera
2007-02-08, 21:36
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Jag är inte säker exakt på hur denna teorin lyder så rätta mig om något inte stämmer. Men det finns teorier om att det kommer bli ett nytt big bang någon gång när alla stjärnor har dött ut , alla nebulosor och allting och allting kommer att pressas samman på nytt. Om detta stämmer så kan detta hänt en gång tidigare och det är troligen omöjligt att förklara med dagens instrument i så fall vad som hände långt före big bang. Men om vi kan se mycket längre ut i rymden alltså mer än 13.7 miljarder ljusår ut. Borde vi kunna se saker som hände innan big bang.
Ja, det du talar om är teorin om ett pulserande universum... Den förklarar vad som hände innan big bang, ja, men den förklarar fortarande inte varför det finns ett pulserande universum där från första början...
Citera
2007-02-08, 21:39
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ja, det du talar om är teorin om ett pulserande universum... Den förklarar vad som hände innan big bang, ja, men den förklarar fortarande inte varför det finns ett pulserande universum där från första början...

Från första början nej. Men det kan ha varit så otroligt lång tid tillbaks att det är helt enkelt omöjligt för oss. Bara mina spekulationer.
Citera
2007-02-08, 21:40
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Enligt gamla hinduiska skrifter så skapade guden Vishnu universum ... Han lät det sedan expandera utifrån sig själv som kärna i årtusenden. Men så småningom tröttnar han på sin skapelse och lägger sig ner på sin hoprullade orm Seza och somnar om igen. Då drar sig hans skapelse.. Universum.. samman igen. Efter årtusenden vaknar guden igen och processen börjar om...

Ganska tankeväckande att detta återfinns i urgamla religiösa skrifter med tanke på vad vi idag vet om universum!
mvh
tt
Citera
2007-02-08, 21:40
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Från första början nej. Men det kan ha varit så otroligt lång tid tillbaks att det är helt enkelt omöjligt för oss. Bara mina spekulationer.
Spelar ingen roll hur långt bakåt i tiden du går, det har aldrig funnits en naturlig förklaring till att materia spontant dyker upp ur tomma intet...
Citera
2007-02-08, 21:44
Medlem
BlackMetals avatar
[quote=Nemesis1]Spelar ingen roll hur långt bakåt i tiden du går, det har aldrig funnits en naturlig förklaring till att materia spontant dyker upp ur tomma intet...[/QUOTE

Ska fråga runt med lite folk som är experter. Jag är långt ifrån expert på detta område, men med dagens fysiklagar är det ju inte möjligt
Citera
2007-02-08, 22:29
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Personligen tror jag att upplevelsen av Gud är så individuell att den inte kan bevisas på något sätt, eftersom individuella upplevelser per definition inte utgör vetenskapliga bevis. För mig råder det dock ingen tvekan om att Gud finns och för mig, med tanke på mina erfarenheter och upplevelser så vore det mer irrationellt att förneka guds existens än att bejaka den.
Dina personliga "upplevelser" är inte relevanta i den här diskussionen så länge du inte beskriver dem.
Citat:
Det finns många områden där rationella argument inte fungerar... t ex alla områden som har med känslor att göra..... Ska man därmed konstatera att känslor inte finns? T ex kärlek? Kan du vetenskapligt bevisa att du älskar någon? Och om det inte går... betyder det då att du faktiskt inte älskar personen? Eller betyder det att du visst älskar personen, men att det inte går att bevisa vetenskapligt?
Det finns hur mycket forskning som helst på vilka processer i hjärnan som styr känslolivet. Så fort religiösa människor som du inte förstår något hänvisar ni till Gud eller till att det helt enkelt inte går att förstå. Vetenskapen går framåt just därför att forskare försöker hitta verkliga förklaringar istället för att hänvisa till fantasifoster. Rationella argument fungerar inte på tro eftersom tro inte är rationellt.
Citera
2007-02-08, 22:31
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Enligt gamla hinduiska skrifter så skapade guden Vishnu universum ... Han lät det sedan expandera utifrån sig själv som kärna i årtusenden. Men så småningom tröttnar han på sin skapelse och lägger sig ner på sin hoprullade orm Seza och somnar om igen. Då drar sig hans skapelse.. Universum.. samman igen. Efter årtusenden vaknar guden igen och processen börjar om...

Ganska tankeväckande att detta återfinns i urgamla religiösa skrifter med tanke på vad vi idag vet om universum!
mvh
tt
De flesta religiösa texterna är så vagt skrivna att man kan motivera vad som helst med hjälp av dem, vilket historien med all tydlighet visar.
Citera
2007-02-08, 22:38
Medlem
Amors avatar
Enligt mig är det självklart att Gud finns. Vad än vetenskapsmännen kommer på, måste den orsakskedja de skriver ner ändå alltid ha en första orsak. Säger vetenskapsmannen att en kemisk reaktionhar satt i gång allt så måste något ha satt igång det också. Någon orsak måste ha varit och det första är något som vi aldrig kommer kunna förklara med fysik

Jag menar att det är ett faktum att något evigt har funnits och finns, och det är Gud
Citera
2007-02-08, 22:41
Medlem
Amors avatar
Om en fattig människa har slut på pengar och tar en hundralapp av en människa som genom omoraliska handlingar har blivit rik. varför får hon dåligt samvete?

Varifrån kommer den känslan i er logiska och vetenskapliga värld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in