Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, man kan ju trots allt inte tvinga någon till tro. Man måste själv komma till insikt. Det enda sättet att komma till insikt är att ta till sig information.
Vad är då "evig"? En obruten linje av tid? Tid som inte fanns före Big Bang eller tid som fungerade annorlunda före Big Bang? Själv vill jag inte beröra saker som icke-existens eller evigheter då jag inte har någonting i vår nuvarande verklighet att jämföra med. Därför blir det svårt att dra slutsatser om detta för mig.
En evig icke-existens utan tid låter som något som aldrig fanns. Om du förstår.
Ja. Man kan ju inte säga "i slutet på evigheten.." för då var det inte evigt. Fast kan tid regressera fortsatt i början samtidigt som man upplever tiden gå framåt på andra sidan? Kan man då agera mitt i en evighet? Jag tror inte vi kan veta sådana saker. Vi är trots allt bundna i tiden och kausalitet som vi känner den.
Jag vet inte om en sådan skulle kunna existera eller om det bara är en ordlek vi gör med våra beskrivningar.
Men universum och skapare är ju olika saker. Om skaparen är "Gud" så har den ju inte samma egenskaper som universum och om Gud bara har samma egenskaper som universum blir väl ordet Gud onödigt och orsakar bara missförstånd. Jag tror för detta arguments skull att du skulle behöva definiera vilka egenskaper din Gud har för att jag ska förstå.
Man kan ju annars tro att du bara försöker blanda koncepten för att kila in en Gud i en redan accepterad världsbild.
Jag närmar mig dessa frågor med en så agnostisk och öppen inställning att det närmar sig nihilism eller något. Jag tror helt enkelt vi inte kan veta en mängd av sakerna som många gör antaganden om när det gäller universums och naturlagarnas början. Jag tror vi är i fel ände av spektrumet och spekulerar och måste helt enkelt gå tillbaks till här och nu och försöka fundera ut vad vi kan observera, mäta och uppleva egentligen.
Är det någonting jag lämnat obesvarat eller otydligt så svarar jag gärna på frågor jag med.
Vad är då "evig"? En obruten linje av tid? Tid som inte fanns före Big Bang eller tid som fungerade annorlunda före Big Bang? Själv vill jag inte beröra saker som icke-existens eller evigheter då jag inte har någonting i vår nuvarande verklighet att jämföra med. Därför blir det svårt att dra slutsatser om detta för mig.
En evig icke-existens utan tid låter som något som aldrig fanns. Om du förstår.

Ja. Man kan ju inte säga "i slutet på evigheten.." för då var det inte evigt. Fast kan tid regressera fortsatt i början samtidigt som man upplever tiden gå framåt på andra sidan? Kan man då agera mitt i en evighet? Jag tror inte vi kan veta sådana saker. Vi är trots allt bundna i tiden och kausalitet som vi känner den.
Jag vet inte om en sådan skulle kunna existera eller om det bara är en ordlek vi gör med våra beskrivningar.
Men universum och skapare är ju olika saker. Om skaparen är "Gud" så har den ju inte samma egenskaper som universum och om Gud bara har samma egenskaper som universum blir väl ordet Gud onödigt och orsakar bara missförstånd. Jag tror för detta arguments skull att du skulle behöva definiera vilka egenskaper din Gud har för att jag ska förstå.
Man kan ju annars tro att du bara försöker blanda koncepten för att kila in en Gud i en redan accepterad världsbild.
Jag närmar mig dessa frågor med en så agnostisk och öppen inställning att det närmar sig nihilism eller något. Jag tror helt enkelt vi inte kan veta en mängd av sakerna som många gör antaganden om när det gäller universums och naturlagarnas början. Jag tror vi är i fel ände av spektrumet och spekulerar och måste helt enkelt gå tillbaks till här och nu och försöka fundera ut vad vi kan observera, mäta och uppleva egentligen.
Är det någonting jag lämnat obesvarat eller otydligt så svarar jag gärna på frågor jag med.
@Sepiritz
Tack för dina värdefulla kommentarer och för din tålamod. Kan hålla med dig att det är inte lätt att svara på dessa begrepp som evig icke-existens och evig existens. Jag har även svårt att föreställa mig en evig icke-existens, men håller med dig att vi behöver någonting i vår nuvarande verklighet att jämföra det med för att kunna dra slutsatser. Vi kanske kan förstå begreppet "evig" om vi kan jämföra det med universums existens och se vad vetenskapen säger.
Vetenskapen säger ju (som du kanske har läst om) att universum en gång i tiden var samlad i en väldigt väldigt liten punkt som man kan till och med hålla i sin hand. Men man bränns så klart för den var ju väldigt varm
. All materia och energi var samlad i den lilla punkten som vetenskapen kallar för singularitet. Det intressanta som jag vill komma fram till är att vetenskapen säger att denna singularitet måste finnas där för evigt, dvs för alltid. Tid hade inte funnits då, utan tid började existera vid Big Bang. Så något evigt kan existera utan att den har en tid. Vetenskapen säger att om denna singularitet inte hade funnits så kan inte Big Bang ske och jag och du hade inte funnits (för evigt).
Vetenskapen säger att universum alltid har existerat men det jag istället menar är att det är skaparen som alltid har existerat och inte universum. Så det var det jag menade med att vissa kallar denna eviga existens för univerum andra för skapare, hoppas att du förstår

Detta bara min uppfattning och hoppas att du har förstått hur min tankegång är. Som sagt det finns inget som är absolut och jag behöver inte ha rätt.