2013-04-12, 01:29
Medlem
Fred-Asps avatar
Jag slösurfade och sprang på wikipedias sida om faktum:

Citat:
Faktum (av latin factum, av facere ”att göra”) avser inom till exempel filosofi ett faktiskt föreliggande sakförhållande.
Inom filosofin skiljer man på objektiva faktum och subjektiva värden. Vidare skiljer man på givna och säkra faktum och teorier som är tolkningar av fakta. För att något ska anses vara ett faktum måste det kunna falsifieras och beskrivas med en sann påståendesats.

Så med andra ord är ett argument om att man inte kan motbevisa gud, i sig ett argument emot guds existens?

Eller vad tänker ni som tror på gud?
Citera
2013-04-12, 15:06
Medlem
Carlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Jag slösurfade och sprang på wikipedias sida om faktum:

Så med andra ord är ett argument om att man inte kan motbevisa gud, i sig ett argument emot guds existens?

Eller vad tänker ni som tror på gud?

Wiki:
Citat:
Falsifierbarhet, möjlighet att beskriva ett sammanhang där ett givet påstående kan visa sig falskt. Inom vetenskapsteori används falsifierbarhet som ett metodologiskt krav för att en teori ska anses vara vetenskaplig – det skall gå att prova teorin på ett sätt som gör att den går att avfärda. Som exempel skulle den speciella relativitetsteorin behöva modifieras eller helt överges om man hittade en kropp som färdades snabbare än ljuset.

Fyller på med lite mer information.
Citera
2013-04-12, 16:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Du lyssnade inte då det tydligt togs upp att multiuniversum-teorier är just TEORIER. Dock mer troliga teorier rent vetenskapligt sett än en magisk intelligens som kan trolla fram ett universum.

Håller med dig att multiuniversum är bara teorier. Då ställer jag en teoretisk fråga till dig: Anser du att vårt universum alltid har funnits eller att den har hamnat i existens?

Citat:
Jag ville ha mer tydliga svar från dig om vad som får dig att klinga fast vid en Guds tro då mer realistiska vetenskapliga teorier existerar.

Håller du med att följande argument (nedan) är falsk dikotomi (Bogomil för gärna bekräfta detta då hen är expert inom argumentations analys):

"Om vi förstår hur universum fungerar då existerar inte Gud."

Om du inte tycker att detta är falsk dikotomi så förklara gärna varför.

Citat:
Och kommentera gärna på vardera av dina punkter du presenterat!

Citat:
Ämnen som togs upp i filmen:
- mulitiversum. Att vi var lyckligt lottade bland oändligt många universum
- att ur kaos kan uppstå ordning,fraktaler, mönster
- en människa föds och ser en komplex värld, riktar sig därför till gudar för att finna svaren. Men det behövs inte, vetenskapen kan förklara denna komplexitet med enkla matematiska formler.

Mina kommentarer:
-Multiversum teori: tycker att det är overkligt att det skulle finnas oändligt många universum. Anser att alla universum måste ha haft en början och någon/något måste ha orsakat deras existens.

-Hur kan det uppstå ordning från kaos utan någon yttre påverkan? Tänk dig en TV skärm som visar bara brus. Kommer tex ditt ansiktsbild dyka upp på skärmen efter någon tid?

-Om vetenskapen förklarar hur universum fungerar motbevisar detta då Gud existens? Som ovan, detta är falsk dikotomi.
Citera
2013-04-12, 16:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det vanliga paradox-sättet som endast idioter och/eller dumfrågaställare inte kan se.

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.
Citera
2013-04-12, 16:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Håller du med att följande argument (nedan) är falsk dikotomi (Bogomil för gärna bekräfta detta då hen är expert inom argumentations analys):

"Om vi förstår hur universum fungerar då existerar inte Gud."

Det är en falsk dikotomi om det syftar till ett metafysisk 'guds'-begrepp. Det är legitimt i samband med en antropomorfiserat/kosmos-relaterande 'gud'.(1)

Citat:
Mina kommentarer:
-Multiversum teori: tycker att det är overkligt att det skulle finnas oändligt många universum. Anser att alla universum måste ha haft en början och någon/något måste ha orsakat deras existens.

Alltså ID-postulatet (2) ... döfött.

Citat:
-Hur kan det uppstå ordning från kaos utan någon yttre påverkan? Tänk dig en TV skärm som visar bara brus. Kommer tex ditt ansiktsbild dyka upp på skärmen efter någon tid?

Som ovan (2).

Citat:
-Om vetenskapen förklarar hur universum fungerar motbevisar detta då Gud existens? Som ovan, detta är falsk dikotomi.

Se (1).
Citera
2013-04-12, 16:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Har du slutat spöa upp din (fru, partner, familj) när din alkoholism tar makten över dig?
Citera
2013-04-12, 16:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Du gillar analogier, men dessa har inget bevisvärde och liknelserna i sig är dåliga eftersom förhållandena inte är desamma.
Om vi däremot anser bruset vara friflytande materia i universum så kommer detta att dra ihop sig av gravitation och skapa samlingar som utövar mer gravitation på näraliggande materia. Gravitation skapar friktion som skapar värme. På en yta som är ofattbart stor gånger miljoner ofattbara stora ytor (jaja, redundant..) så är det nästan oundvikligt att du kommer hitta en klump materia som bär en likhet till ditt ansikte. Kanske mest för att våra hjärnor är konstruerade för att känna igen mönster, men ändå..
Är det en bättre liknelse?

Nej, om vetenskapen förklarar hur universum fungerar motbevisar det inte Guds existens då han är ofalsifierbar på grund av sina tillskrivna egenskaper. Problemet där är ju dock att bevisbördan för existens ligger på den som påstår existensen. Inget har ännu presenterats.
Citera
2013-04-12, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Problemet där är ju dock att bevisbördan för existens ligger på den som påstår existensen. Inget har ännu presenterats.

Det evinnerliga upprepandet av ID-postulatet ... trots detta postulats demonstrerade värdelöshet ... ger nästen en inverterat 'bevisföring' (i en bred betydelse av ordet) för den abrahamiska apologetikens makteslöshet.
Citera
2013-04-12, 16:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Har du slutat spöa upp din (fru, partner, familj) när din alkoholism tar makten över dig?

Jag ställde dig en fråga och du svarar att det är dumfrågor.

Jag ställde följande fråga:

Hur kan tron på vetenskap ta ifrån mig min Guds tro?

Kan den göra det eller inte?

Blir man mindre troende bara för att vetenskapen förklarar hur universum fungerar?

Bra att du Bogomil erkänner att detta är en falsk doktomi. (syftar till en metafysisk Gud).
Citera
2013-04-12, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag ställde dig en fråga och du svarar att det är dumfrågor.

Jag ställde följande fråga:

Hur kan tron på vetenskap ta ifrån mig min Guds tro?

Kan den göra det eller inte?

Blir man mindre troende bara för att vetenskapen förklarar hur universum fungerar?

Bra att du Bogomil erkänner att detta är en falsk doktomi. (syftar till en metafysisk Gud).

Så jag har alltså gett en rimlig scenarie-uppställning ang. det som började med en diffus dumfråga-argumentation. Men det är min förtjänst, inte din.

Du har däremot ännu inte svarat på MIN 'fråga' om hurvida du har slutat bli våldsam p.g.a. alkoholism.
Så med underlag i DIN metod av ja/nej dumfråga-retorik kan jag t.v. endast konkludera att du inte VILL svara på den sortens pinsama frågor ... vilket jag förstår. Alkoholism-baserat debatt ger inte precis debatt-trovärdighet.
Citera
2013-04-12, 18:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Så jag har alltså gett en rimlig scenarie-uppställning ang. det som började med en diffus dumfråga-argumentation. Men det är min förtjänst, inte din.

Du har däremot ännu inte svarat på MIN 'fråga' om hurvida du har slutat bli våldsam p.g.a. alkoholism.
Så med underlag i DIN metod av ja/nej dumfråga-retorik kan jag t.v. endast konkludera att du inte VILL svara på den sortens pinsama frågor ... vilket jag förstår. Alkoholism-baserat debatt ger inte precis debatt-trovärdighet.

Jag svarar inte på falska anklagelser. Du verkar inte vara klar i huvudet då du inte svarar på mina frågor.
Citera
2013-04-12, 18:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag svarar inte på falska anklagelser. Du verkar inte vara klar i huvudet då du inte svarar på mina frågor.

Då det verkar finnas en viss förvirring vill jag klargöra Bogos lekfulla frågeställning.

Citat:
Ledande fråga/presupposition/komplex fråga

En fråga som innehåller ett antagande som inte nödvändigtvis stämmer.

Exempel:
Har du slutat slå din fru?
Är du dum eller spelar du?
Erkänner du att du stal cykeln?

(Kan även definieras som en fråga där, vare sig du svarar ja eller nej, så svarar du "fel" - även känt som en retorisk rävsax.)

Jag tror det är en kommentar på din inledande dumfråga. "Begging the question".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in