Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Du lyssnade inte då det tydligt togs upp att multiuniversum-teorier är just TEORIER. Dock mer troliga teorier rent vetenskapligt sett än en magisk intelligens som kan trolla fram ett universum.
Håller med dig att multiuniversum är bara teorier. Då ställer jag en teoretisk fråga till dig: Anser du att vårt universum alltid har funnits eller att den har hamnat i existens?
Citat:
Jag ville ha mer tydliga svar från dig om vad som får dig att klinga fast vid en Guds tro då mer realistiska vetenskapliga teorier existerar.
Håller du med att följande argument (nedan) är falsk dikotomi (Bogomil för gärna bekräfta detta då hen är expert inom argumentations analys):
"Om vi förstår hur universum fungerar då existerar inte Gud."
Om du inte tycker att detta är falsk dikotomi så förklara gärna varför.
Citat:
Och kommentera gärna på vardera av dina punkter du presenterat!
Citat:
Ämnen som togs upp i filmen:
- mulitiversum. Att vi var lyckligt lottade bland oändligt många universum
- att ur kaos kan uppstå ordning,fraktaler, mönster
- en människa föds och ser en komplex värld, riktar sig därför till gudar för att finna svaren. Men det behövs inte, vetenskapen kan förklara denna komplexitet med enkla matematiska formler.
Mina kommentarer:
-Multiversum teori: tycker att det är overkligt att det skulle finnas oändligt många universum. Anser att alla universum måste ha haft en början och någon/något måste ha orsakat deras existens.
-Hur kan det uppstå ordning från kaos utan någon yttre påverkan? Tänk dig en TV skärm som visar bara brus. Kommer tex ditt ansiktsbild dyka upp på skärmen efter någon tid?
-Om vetenskapen förklarar hur universum fungerar motbevisar detta då Gud existens? Som ovan, detta är falsk dikotomi.