2013-04-11, 23:27
Medlem
Därför att jag är Gud så att "tro" blir liksom meningslöst i mitt fall
Citera
2013-04-11, 23:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur absurd kan din paradoxala och självmotsägande retorik bli, före du själv upptäckar vad det är för demagogisk nonsens du hävar ur dig?

Ser ingen paradox med vetenskap och tro på en Gud, eller ?
Citera
2013-04-11, 23:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ser ingen koppling mellan Guds tro och realistiska vetenskapliga teorier. Kan du förklara kopplingen? Jag har inget emot vetenskapliga teorier. Hur ska detta förhindra min Guds tro om jag tror på vetenskapliga teorier? Snarare blir min tro starkare av vetenskap.
Vänligen titta på den här 2 min långa videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ncsuh_5l6Hw

Detta är ett exempel på att vetenskap pekar på en skapares existens. Hur ska fenomenet i videon annars förklaras.

Suck. "Hur ska det annars förklaras" är INTE ett argument...
Bara för att något är svårförklarligt och/eller komplext betyder inte att det är bevis för intelligens.
I det här fallet kan jag bara säga att med tanke på hur många stjärnor som finns i universum är det ju oundvikligt att processen skett förr eller senare, och vi har ju haft en del tid på oss dessutom.
Citera
2013-04-11, 23:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Spara "upphävande av naturlagarnas deterministiska aspekter" och fokusera istället på exemplet som du gav

Varför i Noodlis namn skulle jag anta andra än mina egna parametrar? Lidar du av megalomani sen du tror du kan diktera villkoren för mitt underlag ....

.... och på köpet i en situation som blir mera och mera absurd i försöken på att skapa demagogi (typ: Hur många änglar på en nålspets?) omkring mitt tämligen enkla 'grundkrav' för ett 'guds'-bevis.

Jag har redan sagt ifrån ang. hur långt jag vill gå in på skolastisk babblande.

Citat:
Jag ställer en enkel fråga till dig:

Och jag har redan besvarat den. Att du sen är för inkompetent till att förstå svarat är ditt eget problem ... du borde inte leka pseudofilosof om du inte förstår riktig filosofi.

Citat:
Försök svara på frågan. Man behöver inte vara filosof för att svara på frågan. Försök inte rymma Bogomil, svara på frågan bara. Det är väl inte svårt?

Försök du istället att undvika dumfråga-taktiken. Man behövar bara vanlig intelligens för att kunne avstå från detta.
Citera
2013-04-11, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ser ingen paradox med vetenskap och tro på en Gud, eller ?

Paradoxet fanns i din retorik.
Citera
2013-04-11, 23:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

på vilket sätt?
Citera
2013-04-11, 23:55
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
T.ex. upphävande av gravitationen som en strikt axiomatisk observation.

Hur ska fenomenet i fråga kopplas samman med Guds existens?

Inga omfokuseringar, försök svara på frågan.

Citat:
Men: För att tro på en metafysisk 'gud' vill jag självklart observera transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.
Citera
2013-04-12, 00:11
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Jag ser ingen koppling mellan Guds tro och realistiska vetenskapliga teorier.

Det, min vän, kan bero på att det ena är fiktion medans det andra är verklighet. Vetenskapliga teorier bygger på hur vi vet att världen fungerar i detta nu. Trotts att de endast är teorier bygger de på vetenskap. Religiösa teorier bygger endast på önsketänkande och människans primitiva logik. Vetenskapen har visat oss att vi inte kan lita på vårt egna logiska tänkande utan måste studera universum vetenskapligt för att komma närmare ett så korrekt svar som möjligt.

Citat:
Jag har inget emot vetenskapliga teorier.

Du bör ha det då de sätter åtsidan din Gud och istället utgår från vad Universum har att berätta istället för vad vi VILL att det SKA berätta.

Citat:
Hur ska detta förhindra min Guds tro om jag tror på vetenskapliga teorier?

Du tror ju uppenbarligen inte helhjärtat på den vetenskapliga metoden. Accepterar du föresten evolution?

Citat:
Vänligen titta på den här 2 min långa videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ncsuh_5l6Hw

Detta är ett exempel på att vetenskap pekar på en skapares existens. Hur ska fenomenet i videon annars förklaras.

Du kan förklara detta fenomen med Universums ålder och våran planets ålder. Tid och variation är nyckeln.

Sedan är fan i mig inte vårat Universum fine tunat för liv.

http://www.youtube.com/watch?v=mij4DYYnkF8
Citera
2013-04-12, 00:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
...

Du tror ju uppenbarligen inte helhjärtat på den vetenskapliga metoden. Accepterar du föresten evolution?

Jag accepterar evolutionen för diskussionens skull. Återigen, hur förhindrar detta min Guds tro?
Citera
2013-04-12, 00:25
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Jag accepterar evolutionen för diskussionens skull. Återigen, hur förhindrar detta min Guds tro?

Hur kan du säga att du tar vetenskap på allvar om du inte accepterar det som all biologisk forskning är uppbyggd på och opererar under?

Naturligt urval är hur människan har kommit till. Evolution är svaret. Vi är inte designade. Det som brukar vara svårt för en människa som dig är att föreställa sig tidsspannet mellan kambriska explosionen till tiden vi lever i nu: ca 540 miljoner år sedan.

Sedan kan du gärna argumentera vad som puttade igång livet i sig (dock är vi på gång att skapa liv i labbet) om du tycker det är underhållande.
Citera
2013-04-12, 00:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
på vilket sätt?

Det vanliga paradox-sättet som endast idioter och/eller dumfrågaställare inte kan se.
Citera
2013-04-12, 00:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hur ska fenomenet i fråga kopplas samman med Guds existens?

Inga omfokuseringar, försök svara på frågan.

I den omfattning din dumfråga öht ÄR en fråga är den redan besvarat; tyvärr förstod du det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in