2013-04-11, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför jag tror på en skapare?
Svaret är enkelt: Om någon ger mig en fin present så vill jag tacka den personen. Finns det en bättre present än att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag ser och hör? Vem är det jag ska tacka för att jag finns på jorden?

Är det inte skaparen?

Bara för att du känner att du vill tacka "någon" för att du har livet, är inte ett argument för att gud finns. Det hoppas jag du förstår?

Citat:
Vem är det jag ska tacka för att jag finns på jorden?
Är det inte skaparen?
Din skapare är din mamma och pappa. Har du en annan vy på det hela, så saknas fortfarande ett giltigt resonemanget hur du kommer fram till det.
Citera
2013-04-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Din mamma och pappa?
Är det din mamma och pappa som för hand konstruerar alla dessa miljarder celler?
Är postbudet tillverkaren av godset bara för att denne ligger bakom transporten?
Citera
2013-04-11, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Är det din mamma och pappa som för hand konstruerar alla dessa miljarder celler?
Är postbudet tillverkaren av godset bara för att denne ligger bakom transporten?

Varför försöker du få det att framstå som att han postulerat det?

Alla miljarder celler skapas självklart plötsligt inte ur tomma intet. Hur befruktning går till har vi ganska bra koll på (utifrån ditt inlägg att dömma så verkar du ha rätt dålig koll).
Senast redigerad av se_där... 2013-04-11 kl. 10:47.
Citera
2013-04-11, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, inte för hand, men annars ja, typ. Behöver du gå om grundskolan och lära om dig?
Nej.
Citera
2013-04-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, inte för hand, men annars ja, typ. Behöver du gå om grundskolan och lära om dig?
Nej.
Nej, precis. Det är inte posten du tackar när du gouterar över den makalösa upplösningen på din nya tv(som du fått hemlevererat av posten).
Senast redigerad av Nigeralia 2013-04-11 kl. 11:59.
Citera
2013-04-11, 11:58
Avslutad
Citat:
Nej, precis. Det är inte postbudet du tackar när du gouterar över den makalösa upplösningen på din nya tv som du fått levererad (av ditt postombud).

Utan vem tackar man i denna fantastiska analogi, menar du?
Citera
2013-04-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Utan vem tackar man i denna fantastiska analogi, menar du?
Skaparen.
Citera
2013-04-11, 12:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Bara för att du känner att du vill tacka "någon" för att du har livet, är inte ett argument för att gud finns. Det hoppas jag du förstår?

Om du får en fin present (tex en dyr bil) av någon kommer du automatisk att tacka den personen. Eller hur? Alla kommer att göra det.

Tycker du inte att vårt liv är en fin present?

Citat:
Din skapare är din mamma och pappa. Har du en annan vy på det hela, så saknas fortfarande ett giltigt resonemanget hur du kommer fram till det.

Våra föräldrar är inte våra skapare. De gör bara sitt jobb
Citera
2013-04-11, 12:06
Avslutad
Citat:
Om du får en fin present (tex en dyr bil) av någon kommer du automatisk att tacka den personen. Eller hur? Alla kommer att göra det.
Troigtvis.

Citat:
Tycker du inte att vårt liv är en fin present?
Nej, jag ser inte livet som en present jag fått av någon. Kan du lägga fram bevis för detta så är jag idel öra.

Citat:
Våra föräldrar är inte våra skapare.
Ok, låt oss vara eniga om att vi är oeniga i denna fråga.
Citera
2013-04-11, 12:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Troigtvis.

Nej, jag ser inte livet som en present jag fått av någon. Kan du lägga fram bevis för detta så är jag idel öra.

Vill du inte tacka dina föräldrar för att du finns? Eller har jag fel?
Citera
2013-04-11, 12:14
Avslutad
Citat:
Vill du inte tacka dina föräldrar för att du finns? Eller har jag fel?

Jag vet inte hur alternativet hade varit, dvs att inte finnas.

Möjligtvis att jag kan tacka dom för att dom tagit hand om mig, men samtidigt är ju det det minsta man kan kräva av en förälder.
Citera
2013-04-11, 12:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag vet inte hur alternativet hade varit, dvs att inte finnas.

Möjligtvis att jag kan tacka dom för att dom tagit hand om mig, men samtidigt är ju det det minsta man kan kräva av en förälder.

Du behöver inte veta hur det är att inte finnas. Men huvudsakligen är att du finns.

Utan dina föräldrar hade du inte funnits? Vill du inte tacka de för det? Jo, självklart. Alla som lever är ju glada att dom gör det, eller hur?

Men våra föräldrar har inte skapat oss, det håller du säkert med. Våra föräldrar gör bara sitt jobb. Fadern befruktar ägget och modern bär på fostret i 9 månader och sedan föds barnet. Har modern skapat barnet i hennes mage? Nej. Det är skaparens verk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in