2007-02-07, 16:41
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Källhänvisning på det.. just det en sagobok.

Hur gammal tror du jorden är?
Om svaret är runt 6000år

Hur förklarar saker(t.ex. dinosaurieskelett) som är äldre än så ?
Tja, här har du en rimlig förklaring:

När Gud skapade jorden för 6000 år sedan lade han också dit dinosaurieskelett... När Adam och Eva kom till jorden efter syndafallet var det förstås ingen gasjätte de hamnade på, utan en mogen, beboelig planet...
Citera
2007-02-07, 16:45
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Skillnaden gentemot den vetenskapliga synen är att där vet man heller ingenting men man försöker ta reda på hur saker och ting hänger samman.

Du vet ingenting, men du tror på det som står i urgamla skrifter.
Känns det inte lite knäppt?
Nä, jag är väldigt intresserad av vetenskap på många områden, och jag sätter inte heller religion i vägen för vetenskap... Jag bestrider inte spåren av evolution eller "big bang" man ser idag, men jag låter inte heller dessa spår utesluta att Gud existerar...
Citera
2007-02-07, 16:47
Medlem
Engelbreckts avatar
Skulle inte kunna sluta tro även om jag försökte. För mig har Gud alltid varit en naturlig del av livet och hans existens lika självklar som vinden eller kärleken. Att säga att Gud inte finns är för mig lika märkligt som att hävda att jorden inte har någon dragningskraft.
Citera
2007-02-07, 16:56
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Nä, jag är väldigt intresserad av vetenskap på många områden, och jag sätter inte heller religion i vägen för vetenskap... Jag bestrider inte spåren av evolution eller "big bang" man ser idag, men jag låter inte heller dessa spår utesluta att Gud existerar...

Vilka vetenskaper "godkänner" du? Jag antar att arkeologi och paleontologi är uteslutet ?
Citera
2007-02-07, 17:02
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Vilka vetenskaper "godkänner" du? Jag antar att arkeologi och paleontologi är uteslutet ?
Nä, varför skulle de vara det?? Även om det nu skulle vara så dinosaurieskeletten aldrig har varit levande dinosaurier utan har skapats av Gud så skulle de ju inte vara mindre intressanta för den sakens skull...

Sen så är jag en person som gör skillnad på att tro och veta och är därför alltid öppen för att undersöka nya teorier om saker och ting...
Citera
2007-02-07, 17:03
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Nä, varför skulle de vara det?? Även om det nu skulle vara så dinosaurieskeletten aldrig har varit levande dinosaurier utan har skapats av Gud så skulle de ju inte vara mindre intressanta för den sakens skull...

Finns det någon rimlig anledning till varför Gud skulle göra på det viset?
Citera
2007-02-07, 17:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Finns det någon rimlig anledning till varför Gud skulle göra på det viset?
Kanske för att testa människornas tro... Men hela den där grejen om dinosaurieskelettens skapelse var ju bara en teori jag tog fram för att fortsätta på teorin om att världen bara skulle vara 6000 år gammal...
Citera
2007-02-07, 17:19
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Kanske för att testa människornas tro... Men hela den där grejen om dinosaurieskelettens skapelse var ju bara en teori jag tog fram för att fortsätta på teorin om att världen bara skulle vara 6000 år gammal...

vem har hjärntvättat dig? Hör hur du själv låter. Du tror alltså att den allsmäktige "goda" gud skulle testa din tro? Är inte han allsmäktig och vet allt ? Då vet han om din tro med. Alltså jävla smörja har tryckts in i ditt huvud. Förresten. Om adam och eva var dom första människorna på jorden. Hur fan kunde dom föda typ hundratusentals barn inom ett fåtal år eftersom pyramiderna och massvis med andra antika föremål byggdes samtidigt. Eller kanske gud placerade dessa föremål för att leda arkeologer och historier på villoväger och lita på bibeln.
sen skulle ja vilja ha en förklaring kring noak's ark.
Citera
2007-02-07, 17:28
Medlem
Det finns ca 2000 religioner i världen, vilket betyder att 1999 av dem är felaktiga, därför så är det ca 0,0005% chans att välja rätt, och hur vet man att man har valt rätt?

Om gud är allsmäktig varför löser han inte världens problem? Om han kan lösa problemen men inte gör det så kan han ju inte vara allgod och om han vill lösa världens problem men inte kan så är han ju inte allsmäktig eller hur?

Sen avlutar jag med en paradox

Hur skapar gud en sten som varken han, någon annan, eller föremål kan lyfta?
Citera
2007-02-07, 17:42
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makxan
Det finns ca 2000 religioner i världen, vilket betyder att 1999 av dem är felaktiga, därför så är det ca 0,0005% chans att välja rätt, och hur vet man att man har valt rätt?

Huh? Du menar alltså att någon av religionerna MÅSTE ha rätt?

Citat:
Om gud är allsmäktig varför löser han inte världens problem? Om han kan lösa problemen men inte gör det så kan han ju inte vara allgod och om han vill lösa världens problem men inte kan så är han ju inte allsmäktig eller hur?

Han kanske tycker att människan på gott och ont ska få använda den fria vilja han enligt många religioner har gett oss?

Citat:
Hur skapar gud en sten som varken han, någon annan, eller föremål kan lyfta?

Den dyker alltid upp. Har inte folk tröttnat på den än? Kan världens bästa målare måla ett hus rött med svart färg? Det är helt enkelt inte logiskt. Jag tror inte att en eventuell gud skulle bryta sönder den logik han själv isåfall skulle ha skapat.
Många menar på att allsmakt inte innebär att man kan göra vad som helst utan begränsningar, utan att man kan göra allt som är möjligt att göra. Viktig skillnad.
Frågan innehåller en stor motsägelse. Därmed måste man tillåta svaret att innehålla samma motsägelse. Alltså: Gud kan skapa en så stor sten att han själv inte kan lyfta den, fast han kan lyfta den om han vill. Då har han skapat en sten som han inte kan lyfta, fast som han kan lyfta. Samma logiska krock som i frågan.
Citera
2007-02-07, 17:52
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...När Gud skapade jorden för 6000 år sedan lade han också dit dinosaurieskelett... När Adam och Eva kom till jorden efter syndafallet var det förstås ingen gasjätte de hamnade på, utan en mogen, beboelig planet...
Det låter faktiskt som en amerikan och t.ex. Jehovas Vittne, som för några decennier sedan påpekade samma sak. 53 % av amerikanerna tror i varje fall på de 6000 åren. Du menar att Gud skulle pumpat in olja i jorden, som kunde komma till nytta 6000 år senare! Det där med falska dinosaurier tyder verkligen på en lurig Gud.
Citera
2007-02-07, 18:18
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Tja, här har du en rimlig förklaring:

När Gud skapade jorden för 6000 år sedan lade han också dit dinosaurieskelett... När Adam och Eva kom till jorden efter syndafallet var det förstås ingen gasjätte de hamnade på, utan en mogen, beboelig planet...

Man kan skratta åt dig, håna dig och kalla dig dum i huvudet. Med all rätt dessutom!
Men det blir riktigt otäckt när man inser att du inte är en ensam dåre utan att världen är full av tokar som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in