Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
BesserWisser>
Denna var en 87:a med förgasare. Visst startade den fint och så vidare, men pedalen var körd i botten. Två centimeters fri rörelse för den ungefär.
Styrväxelns skruv kanske finns där, men det lät som en bra bortförklaring för honom att få den såld. Varför fixar en försäljare inte sådant innan den går ut på marknaden? Jo, för att styrväxeln snarare borde bytas som du säger.
Drive och Reverse "högg" tag i bilen och började driva direkt. Kan bero på tomgången i så fall som du säger. Lite tickande från motorn inne i kupén, dock inte när man stod vid motorhuven.
Tillägger också att denna var enbart ett prov för att stå som referens när vi kikar vidare.
Denna var en 87:a med förgasare. Visst startade den fint och så vidare, men pedalen var körd i botten. Två centimeters fri rörelse för den ungefär.
Styrväxelns skruv kanske finns där, men det lät som en bra bortförklaring för honom att få den såld. Varför fixar en försäljare inte sådant innan den går ut på marknaden? Jo, för att styrväxeln snarare borde bytas som du säger.
Drive och Reverse "högg" tag i bilen och började driva direkt. Kan bero på tomgången i så fall som du säger. Lite tickande från motorn inne i kupén, dock inte när man stod vid motorhuven.
Tillägger också att denna var enbart ett prov för att stå som referens när vi kikar vidare.
jahapp, det stod "-88" när jag klickade på länken du länkade. Därför antog jag att det var en TBI-insprutad. Är det förgasare så är det väl nåt galet med förgasaren. -88 var första året för TBI-insprut på Dodge van.
Det där med gasen låter inte bra. Jag hade nog kollat på en annan. Kan vara gasvajern som hamnat fel så att det inte går att gasa ordentligt.
Ny styrväxel hade nog behövts ja men det måste inte vara den, det kan vara bussningar eller stag (sitter en hel djungel med stag och bussningar till styrningen på Dodge vans). Kan också vara så simpelt att det behövs smörjfett i de där nipplarna som jag sa tidigare.
Jag har också ett tickande på min. Men jag vet inte vad det är. Min har gått 23k mil. Ventiljustering behövs ej på dessa motorerna då de har hydrualiska ventillyftare som justerar sig själva. Tickar det högt kan det vara sot eller koks på ventillyftarna. Brukar kunna avhjälpas med ny fräsh helsyntetolja i motorn. Märk väl att helsyntetolja ska användas i dessa motorer eftersom det är hydrualiska ventillyftare.