2007-02-06, 22:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
BesserWisser>

Denna var en 87:a med förgasare. Visst startade den fint och så vidare, men pedalen var körd i botten. Två centimeters fri rörelse för den ungefär.
Styrväxelns skruv kanske finns där, men det lät som en bra bortförklaring för honom att få den såld. Varför fixar en försäljare inte sådant innan den går ut på marknaden? Jo, för att styrväxeln snarare borde bytas som du säger.
Drive och Reverse "högg" tag i bilen och började driva direkt. Kan bero på tomgången i så fall som du säger. Lite tickande från motorn inne i kupén, dock inte när man stod vid motorhuven.

Tillägger också att denna var enbart ett prov för att stå som referens när vi kikar vidare.

jahapp, det stod "-88" när jag klickade på länken du länkade. Därför antog jag att det var en TBI-insprutad. Är det förgasare så är det väl nåt galet med förgasaren. -88 var första året för TBI-insprut på Dodge van.

Det där med gasen låter inte bra. Jag hade nog kollat på en annan. Kan vara gasvajern som hamnat fel så att det inte går att gasa ordentligt.

Ny styrväxel hade nog behövts ja men det måste inte vara den, det kan vara bussningar eller stag (sitter en hel djungel med stag och bussningar till styrningen på Dodge vans). Kan också vara så simpelt att det behövs smörjfett i de där nipplarna som jag sa tidigare.

Jag har också ett tickande på min. Men jag vet inte vad det är. Min har gått 23k mil. Ventiljustering behövs ej på dessa motorerna då de har hydrualiska ventillyftare som justerar sig själva. Tickar det högt kan det vara sot eller koks på ventillyftarna. Brukar kunna avhjälpas med ny fräsh helsyntetolja i motorn. Märk väl att helsyntetolja ska användas i dessa motorer eftersom det är hydrualiska ventillyftare.
Citera
2007-02-08, 16:01
Medlem
BesserWissers avatar
Hur har det gått?
Citera
2007-02-08, 17:46
Medlem
Fanjunkarens avatar
Ikväll eller imorgonkväll så ska vi ta en till, mer grundlig titt på den första Dodge´n vi kollade på. Den är utsatt för 10lax, obessad men verkar helt okej. Kommer bjuda strax under i.o.m. de brister som finns. Har ju sett besiktigade för samma pris.

Frågetecken just nu är styrningen och bromsarna på den bara. Men känns dom okej så köps den.
Citera
2007-02-08, 18:48
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ikväll eller imorgonkväll så ska vi ta en till, mer grundlig titt på den första Dodge´n vi kollade på. Den är utsatt för 10lax, obessad men verkar helt okej. Kommer bjuda strax under i.o.m. de brister som finns. Har ju sett besiktigade för samma pris.

Frågetecken just nu är styrningen och bromsarna på den bara. Men känns dom okej så köps den.
Ok. Låter intressant. Gärna mer bilder och info om den när ni nu köpt den eller om ni bara kollar på den. Om det går förståss.
Citera
2007-02-08, 23:05
Medlem
Fanjunkarens avatar
Det blev en Dodge Van -88!
Motor och låda går klockrent. Styrningen drar till höger p.g.a. åtliggande frambroms. Förra året hade styrningen reparerats omfattande för över 7 tusen på verkstad, så det känns bra. Lacken är fin och blank runt hela bilen. Enda rosten är vid sparklådan(hål) och dörrarna. Däcken är nästan helt nya med mycket mönster kvar.

Summasummarum efter prut: 9000:-

Bild
Bild

MVH/Fanjunkaren, Stolt Dodgeägare.
Citera
2007-02-08, 23:36
Medlem
Johnny Blades avatar
Citat:
Motor och låda går klockrent. Styrningen drar till höger p.g.a. åtliggande frambroms. Förra året hade styrningen reparerats omfattande för över 7 tusen på verkstad, så det känns bra. Lacken är fin och blank runt hela bilen. Enda rosten är vid sparklådan(hål) och dörrarna. Däcken är nästan helt nya med mycket mönster kvar.

Bild
Bild

Fan vad nice! Jag blir rejält avundsjuk och köpsugen.
Citera
2007-02-09, 00:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:

Bild
Bild

Den var fin.
Gärna lite mer detaljerad info på den "omfattande" reperationen av styrningen hade uppskattats mycket =)
Här två länkar på bilder som visar min Dodge om du vill se hur den ser ut:

http://www.vanclubsweden.se/forum/index.php?topic=278.0
http://www.vanclubsweden.se/forum/index.php?topic=291.0

Håll till godo =)

Glöm inte bli medlem på www.vanclubsweden.se bara =)
Citera
2007-02-09, 07:49
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Fin bil du har! Nästan likadan som vår fast annorlunda lack.
Har inte exakt vad som gjordes med den i minnet men ska kika på det snarast. Vet i alla fall att styrsnäckan var en av de saker som var utbytta.
I eftermiddag blir det att städa ur den ordentligt. Garagedörren är inte tillräckligt hög för att få in den, så vi får låna en förälders jobbgarage när vi mekar. Det som ligger främst på åtgärdslistan är i alla fall bromsarna, eftersom styrningen kan ta stryk av att dom ligger på.

MVH/Fanjunkaren
Citera
2007-02-09, 13:41
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Fin bil du har! Nästan likadan som vår fast annorlunda lack.
Har inte exakt vad som gjordes med den i minnet men ska kika på det snarast. Vet i alla fall att styrsnäckan var en av de saker som var utbytta.
I eftermiddag blir det att städa ur den ordentligt. Garagedörren är inte tillräckligt hög för att få in den, så vi får låna en förälders jobbgarage när vi mekar. Det som ligger främst på åtgärdslistan är i alla fall bromsarna, eftersom styrningen kan ta stryk av att dom ligger på.

MVH/Fanjunkaren

Tackar. Min Är en Royal Van -88. Är din också en royal? Aha styrsnäckan utbytt? Vet du vad den nya kostade och vart den köptes? För jag måste ha tag i en ny.

Aha. så styrningen kan ta stryk av anliggande bromsar? Hm...jag har ett jobbigt problem på min Dodge. När man bromsar så aktiverar den höger bromsok fram före vänster så att bilen börjar dra som fan åt höger innan det vänstra kommer igång. Men inte alltid. Bara ibland. Men min styrningen glappar ungerfär med en dm. Det känns så iallafall, men det skumma är att om man står stilla med motorn på, och vrider ratten lite lite och öppnar dörren och kollar på hjulet så ser man att hjulet reagerar på de minsta rörelserna, trots detta så glappar den?
Citera
2007-02-09, 17:14
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Tyvärr hann jag ej kika vad det kostade men hör med vanliga verkstäder, dom brukar väl kunna ge ett kostnadsförslag. Om du ska byta själv så finns det några bra Yankee-affärer lite runt om, t.ex. Hansen.

Problemet med glapp som du har kanske rör sig enbart till ratten? Provat att dra åt muttern (om det finns) under själva tutan på ratten?

Angående modell o.s.v. så är det en DODGE B250 NOMAD VAN enligt VV.se.
Klipper in lite mer information:

Tekniska data:
Effekt kW: 128 Antal passagerare: 1
Max släpvagnsvikt: 1520
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750
Max lastvikt: 820
Kopplingsanordning 1: KULA
Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram:
Däckdimension bak: P235/75R15
Kaross: Skåp - Övrigt (29)
Skattevikt: 3010
Totalvikt: 3010 Tjänstevikt: 2190
Längd: 520 Bredd: 204
Drivmedel: BENSIN

MVH/Fanjunkaren
Citera
2007-02-09, 17:24
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Tyvärr hann jag ej kika vad det kostade men hör med vanliga verkstäder, dom brukar väl kunna ge ett kostnadsförslag. Om du ska byta själv så finns det några bra Yankee-affärer lite runt om, t.ex. Hansen.

Problemet med glapp som du har kanske rör sig enbart till ratten? Provat att dra åt muttern (om det finns) under själva tutan på ratten?

Angående modell o.s.v. så är det en DODGE B250 NOMAD VAN enligt VV.se.
Klipper in lite mer information:

Tekniska data:
Effekt kW: 128 Antal passagerare: 1
Max släpvagnsvikt: 1520
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750
Max lastvikt: 820
Kopplingsanordning 1: KULA
Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram:
Däckdimension bak: P235/75R15
Kaross: Skåp - Övrigt (29)
Skattevikt: 3010
Totalvikt: 3010 Tjänstevikt: 2190
Längd: 520 Bredd: 204
Drivmedel: BENSIN

MVH/Fanjunkaren

Hmm...detta var skumt. Min har tjänstevikt 2140kg och får lasta 870kg men i övrigt samma info som din. Undrar vad som skiljer.

Vad har du för utrustning på din?
Citera
2007-02-09, 17:35
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Den vi har är registrerad som lätt lastbil, kanske därför? Eller så är det bara annorlunda p.g.a. Royal/Nomad.

Utrustning utöver standard är väl elhissar till fönster, elektriskt låsknapp för dörrar inifrån m.m.. Kommer inte på mer på rak arm efter en dags ägande. Reservdäcket sitter inuti. Ingen stege bakpå, men däremot galler uppe på bakre delen av taket.
Är faktiskt sugen på en stege och reservdäcket på bakdörren för mer utrymme i skåpet. Undrar om det finns till Dodge? Eller är det bara Chevrolet som har det?

MVH/Fanjunkaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in