2007-02-05, 23:42
Medlem
Fanjunkarens avatar
Hej!

Jag och en kompis kikar just nu på billigare Van's, specifikt Cheva/Dodge modellerna med V8:an. Har kollat runt en del och dom verkar ganska skottsäkra. Men hur är det med automatlådan på sådana modeller? Vad ska man leta efter för fel? En som vi kikat på sist hade gnisslande bromsar(typ modell skördetröska), drog slutsatsen att beläggen var slut. I övrigt var den okej. Automaten växlade som den skulle och verkade trogen.

Hur mycket ska man ge för en besiktigad/obesiktigad körduglig Van? Prisklassen vi tänker oss är stram och sträcker sig från 10-15k.

MVH/Fanjunkaren
Citera
2007-02-06, 00:19
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Hej!

Jag och en kompis kikar just nu på billigare Van's, specifikt Cheva/Dodge modellerna med V8:an. Har kollat runt en del och dom verkar ganska skottsäkra. Men hur är det med automatlådan på sådana modeller? Vad ska man leta efter för fel? En som vi kikat på sist hade gnisslande bromsar(typ modell skördetröska), drog slutsatsen att beläggen var slut. I övrigt var den okej. Automaten växlade som den skulle och verkade trogen.

Hur mycket ska man ge för en besiktigad/obesiktigad körduglig Van? Prisklassen vi tänker oss är stram och sträcker sig från 10-15k.

MVH/Fanjunkaren
Jag köpte en Dodge RAM Van -88 med TBI-insprut för 14k. Den var i fint skick knappt någon rost, automaten växlar fint, motorn tar bara 1.1l/milen landsväg (90-100km/h), den får lasta 870kg och får dra 1520kg (med BE-kort). Trafikförsäkring på mig kostar 223kr/månad, skatt 2205kr/år.

Det man ska leta efter..hmm...ja kolla upp rost noga, kolla så att styrningen INTE glappar, kolla så att det inte finns missljud/vibrationer från bakaxel eller drivlina. Kolla så att all el fungerar, speciellt AC om det finns sådan. Cheva brukar rosta överallt, dodge brukar rosta i dörrarna typ. Kolla att automaten växlar bra, att kylarvattnet ser fint ut och inga oljeläckage.

Har läst att dodge är tekniskt modernare än cheva och har högre kvalitet på grejorna.

Motorn i Dodge ska motsvara en Volvo B230-motor i kvalitet.

Dodge´s motor lämnar 175hk/366nm (om det är 318 = 5.2l motorn)
Chevas motor lämnar 199hk/373nm (om det är 350 = 5.7l motorn)

Kan tillägga att jag har varit uppe i 175km/h mätarfart med full last på min Dodge och mer fanns att ge. Och där är tillräckligt med drag för att knäcka en Bmw/Volvo S80 vid rödljus från stillastående. Så underskatta inte Dodgens 175hk =)

Cheva-vanarna brukar oftast vara dyrare i samma skick. Sedan ska ni tänka på att en van med stora glasytor (stora fönster på sidorna) och hightop är klenare vid krock än en utan detta. Hightopen är ditlimmad.

Mer kommer jag inte på. Skriv och fråga så kan jag svara =)
Citera
2007-02-06, 00:33
Medlem
Fanjunkarens avatar
Tack för det utförliga svaret BesserWisser!

Apropå automaten så har vi funderingar om den. Ska den driva när växel läggs i? Har hört att vissa har en funktion som gör att den står stilla ändå p.g.a. nåt säkerhetstjafs? Just den vi kikade på började driva smått på drive och back. Mindre på backen dock.

Hur är det med glapp i vagnen o sånt? Vad kan besiktningen slå ner på? Det är ju ingen skönhet vi kikat på direkt så lite rost och annat kan vi tåla.
Spolarpumpen måste bytas vet vi än så länge, svårt/lättmeckat? I övrigt är vi kunniga hobbymekar så mindre blessyrer kan vi nog fixa.

Tack återigen!
Citera
2007-02-06, 00:42
Medlem
Etanols avatar
Generellt sett brukar man säga att Chevrolet är snäppet vassare än Dodge. T.ex. får du världens genom tiderna mest byggda motor. Reservdelar över allt och ingenstans, en helt ny motor kan du köpa för $1500.00. Oftast är de bättre utrustade. Rosten har båda problem med, främst i dörrar. Vet att det finns att köpa nya dörrar till Chevrolet, då för 1500-2000 styck. Om det är värt eller inte är upp till dig. Annars rullar fler Chevroleter på gatorna vilket är positivt när du behöver reservdelar.

Läs lite på Zatzy, finns några trådar där. Ganska många handlar om BesserWissers Dodge, men då går han under namnet Elajten. Och så finns det några vettiga trådar med lite allmännyttig information också!
Citera
2007-02-06, 00:42
Medlem
Gonzo 1s avatar
Det du ska kolla med växellådan är att den inte slirrar och den växlar lungt och fint.Sen ska du leta efter en van med overdrive låda det blir bäst för plånboken..
kom på dodge 88 och senare men inte på alla så kolla det innan köp,den heter A-500 eller A-518..Sen är det som Besserwisser säger ROSTEN!!

Besserwisser man är jätte orolig för att smälla i dodge van..
Citera
2007-02-06, 00:43
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Tack för det utförliga svaret BesserWisser!

Apropå automaten så har vi funderingar om den. Ska den driva när växel läggs i? Har hört att vissa har en funktion som gör att den står stilla ändå p.g.a. nåt säkerhetstjafs? Just den vi kikade på började driva smått på drive och back. Mindre på backen dock.

Hur är det med glapp i vagnen o sånt? Vad kan besiktningen slå ner på? Det är ju ingen skönhet vi kikat på direkt så lite rost och annat kan vi tåla.
Spolarpumpen måste bytas vet vi än så länge, svårt/lättmeckat? I övrigt är vi kunniga hobbymekar så mindre blessyrer kan vi nog fixa.

Tack återigen!

I Park eller Neutral ska den stå stilla (kan rulla i N men inte i P, då lådan är mekaniskt låst). I de övriga lägena som R, D, 2, 1 eller vad man nu har, ska den driva smått framåt på tomgång om man släpper upp bromsen på plan mark. Det är även därför man ska trycka ner bromsen innan växellägesskifte.

Glapp i vagnen? Vad syftar du på då? Hela bilen, fram eller bakvagnen? Eller menar du styrningen? Glapp är ju oftast (99%) slitna bussningar. Fördelen med bussningarna på dessa bilar är ju att det sitter smörjnipplar på dom. Så med andra ord om en bussning glappar en aning kan det avhjälpas med smörjfett i nipplarna. Annars får bussningen bytas. Det är tunga bilar så styrväxeln slits ju på dessa och blir glappig. En ny till Dodge tror jag kostar runt 3-4k. På Dodge kan du justera in styrväxeln med några skruvar på styrväxeln. Detta eliminerar oftast glappet om det inte är för glappigt och om det är styrväxeln som glappar.

Vet ej om ovanstående fungerar på cheva med. Har hört att cheva har kraftigare styrväxlar än dodge. Detta kan jag ej bekräfta.

Missljud från bakvagnen kan bero på många saker så det måste inte vara en slut bakaxel, kan vara slitna hjullager, dålig eller ingen olja i bakaxel, slitna knutkors.

Kamkedjan rekommenderas att bytas vid 20k mil men vissa säger att den håller motorns livslängd. Behövs den bytas så brukar den rassla. Ett byte kostar ungefär 4-8k på en Dodge. På chevorna har jag hört priser på 15-20k. Vet ej vad skillnaden är.

Fler frågor?
Citera
2007-02-06, 00:47
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Generellt sett brukar man säga att Chevrolet är snäppet vassare än Dodge. T.ex. får du världens genom tiderna mest byggda motor. Reservdelar över allt och ingenstans, en helt ny motor kan du köpa för $1500.00. Oftast är de bättre utrustade. Rosten har båda problem med, främst i dörrar. Vet att det finns att köpa nya dörrar till Chevrolet, då för 1500-2000 styck. Om det är värt eller inte är upp till dig. Annars rullar fler Chevroleter på gatorna vilket är positivt när du behöver reservdelar.

Läs lite på Zatzy, finns några trådar där. Ganska många handlar om BesserWissers Dodge, men då går han under namnet Elajten. Och så finns det några vettiga trådar med lite allmännyttig information också!

stämmer nog att det finns mer delar till chevan men man får RIVA hela bilen bara för att byta batteri!!
Citera
2007-02-06, 00:50
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo 1
Besserwisser man är jätte orolig för att smälla i dodge van..

Nja, vete fan om den är så dålig ändå... Kort deformationszon, men så länge man krockar med nån annan bil får den hjälpa till... Ingen som minns krocktestet för en 15 år sen när en VW-buss hamnade i baksätet på en 745a? Dodgen är nog både tyngre och styvare.
Citera
2007-02-06, 00:52
Medlem
Etanols avatar
Citat:
stämmer nog att det finns mer delar till chevan men man får RIVA hela bilen bara för att byta batteri!!

Med risk för att vara som en aspbergare, men batteriet är faktiskt en av få prylar som sitter okej på kärrorna.
Citera
2007-02-06, 00:57
Medlem
Gonzo 1s avatar
köp en van du kommer inte ångra dig! dör vanen dör jag..
Citera
2007-02-06, 00:59
Medlem
Fanjunkarens avatar
Med glapp menar jag framförallt i styrleder ute vid däcken m.m., spindelleder? Tips om missljud och annat (allt av intresse)? Vart ska man lyssna? Allmänna problem du/ni fått från besiktningar? Ursäkta det breda spektrumet på frågorna men vi kikar verkligen efter alla slags fel för att hitta så felfri som möjligt.

Denna är registrerad som lätt lastbil dessutom, hur skiljer sig då besiktningen gentemot personbilar? Vad kollar dom mer på osv?

Ska provköra 4 bilar imorgon hos handlare, 2 chevor och 2 dodge, för att få referensmaterial iaf.
Citera
2007-02-06, 00:59
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Var sitter batteriet på chevorna då?

Fanjunkaren: Motorerna på Cheva sitter lite längre fram än vad de gör på Dodge, så det blir krångligt att komma åt att byta tändstift och dylikt. På Chevorna sitter den alltså under torpeden medan på dodge kommer man åt nästan hela motorn från kupén om man tar bort "doghouse´t"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in