2007-02-06, 01:02
Medlem
Gonzo 1s avatar
batteriet sitter längre ner i chevan..på dodgen är det bara öppna huven och riva ur...

edit:Besserwisser såg att du med hänger på dodgetalk eller?
Citera
2007-02-06, 01:06
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Med glapp menar jag framförallt i styrleder ute vid däcken m.m., spindelleder? Tips om missljud och annat (allt av intresse)? Vart ska man lyssna? Allmänna problem du/ni fått från besiktningar? Ursäkta det breda spektrumet på frågorna men vi kikar verkligen efter alla slags fel för att hitta så felfri som möjligt.

Denna är registrerad som lätt lastbil dessutom, hur skiljer sig då besiktningen gentemot personbilar? Vad kollar dom mer på osv?

Ska provköra 4 bilar imorgon hos handlare, 2 chevor och 2 dodge, för att få referensmaterial iaf.

Det är tunga bilar så de kan väl vara slitna i spindelleder och annat. var man ska lyssna? Hmm, på dodge märks det tydligt inuti när man kör om det är missljud från bakaxel. har för mig att det har med monteringssättet för bakaxeln att göra. Cheva har tydligen ett annat sätt att montera axeln på så det hörs visst inte lika bra på dom. Cheva har 125-liters tank och Dodge har 132-liters tank. Chevorna ska även vara törstigare än Dodge.

Är den reggad som lätt lastbil så måste lastgallret sitta i iallafall. Annars tror jag inte det är nåt speciellt på dom jämfört mot en vanlig personbil. När jag köpte min så gnällde de på en glapp hjälpstyrarm som byttes, så det var bara en efterkontroll jag behövde köra på då. Nu nyligen när jag besiktiga så glappa styrningen en aning, avgaserna kollar de inte, en stötdämpare sitter lite löst på min. men inget av de gnällde de på.

Det enda jag fick nerslag på var att en blinkerslampa hade gått och att handbromsvajern hade gått av under natten medan bilen stod parkerad.

Annars är det väl det vanliga:

* Varningstriangel
* Rost i balkar och övrigt
* Främre övre bärarmar (På Dodge ska dessa tydligen vara lite klena)
* Glapp i spindelleder och andra leder och stag
* Fram och bakvagn, upphängningar
* Läckage från motor eller annat ställe
* Bältesfunktion
* Lampor och annat

Det är väl typ det som kollas vad jag vet?
Citera
2007-02-06, 01:16
Medlem
Lodenrocks avatar
Trevlig bil!

Hade en Chevrolet Beauville några år.
"Bussig" bil; lättkörd genom superstarkt servo och förvånansvärt kort svängradie (framhjulen ställde sig nästan på tvären vid fullt rattutslag). Hur mycket man än lastade så gick det alltid i lite till; ungar optimistjollar matkassar, u name it.
Såg tung och trög ut, men stack iväg som ett skållat troll vid rödljusen om man ville. Dock så var den törstig; tanken varade emellertid länge, den rymde 120 liter, men det var ju föga plånboksvänligt.
Det var summa summarum mycket bil för lite pengar.
Det är en ganska trevlig känsla med automatlåda och stor motor.
Saknar den faktiskt ibland.
Citera
2007-02-06, 01:17
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo 1
edit:Besserwisser såg att du med hänger på dodgetalk eller?
Ja, hänger du med där? I vilket forum? Har du en Dodge? Vad för Dodge isåfall?
Citera
2007-02-06, 01:26
Medlem
Gonzo 1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Ja, hänger du med där? I vilket forum? Har du en Dodge? Vad för Dodge isåfall?
OT..
jupp blir en sväng in till van forumet där ibland.
har en vanlig 250-89 ram..halv glasad coah conversion..
skriver under namnet Rastapopoulos där..
Citera
2007-02-06, 01:34
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo 1
OT..
jupp blir en sväng in till van forumet där ibland.
har en vanlig 250-89 ram..halv glasad coah conversion..
skriver under namnet Rastapopoulos där..
Afan. Ok. jag heter Elajten därinne. Har en bild på bilen i min avatar.
Citera
2007-02-06, 09:07
Medlem
Fanjunkarens avatar
Tack för svaren alla, speciellt BesserWisser.

Just nu lutar det åt en Dodge i alla fall. Just p.g.a. åtkomligheten av motor och att den är billigare bl.a..

Återkommer om det dyker upp fler frågor!
Citera
2007-02-06, 10:51
Medlem
Etanols avatar
Citat:

Just nu lutar det åt en Dodge i alla fall. Just p.g.a. åtkomligheten av motor och att den är billigare bl.a..

Det handlar nog mer om att hitta ett fint exemplar än ett speciellt märke. Här kan du läsa lite mer:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=213850
Citera
2007-02-06, 14:34
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:

Inga problem =)

Posta bilder på köpet bara så man får se vad det blev och hur den ser ut.
Citera
2007-02-06, 18:28
Medlem
Fanjunkarens avatar
Kan ju uppdatera lite från dagens utflykt. Var ute i Arninge och Sönners Bil och Motor där vi provade denna.

Bilen var halvrisig men hade tydligen gått igenom besiktningen i November. Gaspedalen var körd i botten och man fick stampa för att ens få respons. Styrningen var okej i lägre farter, men åkte man över 60km/h så började man dansa macarena över vägbanan. Gubben som hade den berättade att man kunde dra åt en skruv eller liknande i styrningen nånstans för att "stabilisera" styrningen. Kändes lite bullshitförsäljarsnack.

På denna däremot så högg driven och backen i direkt när man la i växel. Detta som gör mig lite fundersam på gårdagens Dodge som knappt drev nåt alls bakåt.

Nåja, fler bilar finns att kika på, uppdaterar mer då.
Citera
2007-02-06, 20:05
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Kan ju uppdatera lite från dagens utflykt. Var ute i Arninge och Sönners Bil och Motor där vi provade denna.

Bilen var halvrisig men hade tydligen gått igenom besiktningen i November. Gaspedalen var körd i botten och man fick stampa för att ens få respons. Styrningen var okej i lägre farter, men åkte man över 60km/h så började man dansa macarena över vägbanan. Gubben som hade den berättade att man kunde dra åt en skruv eller liknande i styrningen nånstans för att "stabilisera" styrningen. Kändes lite bullshitförsäljarsnack.

På denna däremot så högg driven och backen i direkt när man la i växel. Detta som gör mig lite fundersam på gårdagens Dodge som knappt drev nåt alls bakåt.

Nåja, fler bilar finns att kika på, uppdaterar mer då.

Jag har också en Royal -88 =). Den saknar visst ett emblem på motorhuven ser jag. Om det är en -88 så ska den ha TBI-insprutning, och får du stampa gaspedalen i golvet för reaktion så är det nåt fel. Min reagerar direkt man nuddar gasen. Det där med att "stabilisera" styrningen med en skruv är ju inte riktigt försäljarsnack, det är det jag nämnde igår om skruven på styrväxeln. Men det brukar inte vara en hållbar lösning. Byta ut styrväxeln mot en ny skulle varit bäst.

Vad menar du med "högg i driven och backen"?
var tomgången hög så att det kändes som att du blev påkörd när du lade i Drive eller back? Isåfall tar den tjuvluft eller så kan tomgångsmotorn vara knäpp. Var det någon "Check Engine"-lampa tänd när du körde?
Citera
2007-02-06, 21:03
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Denna var en 87:a med förgasare. Visst startade den fint och så vidare, men pedalen var körd i botten. Två centimeters fri rörelse för den ungefär.
Styrväxelns skruv kanske finns där, men det lät som en bra bortförklaring för honom att få den såld. Varför fixar en försäljare inte sådant innan den går ut på marknaden? Jo, för att styrväxeln snarare borde bytas som du säger.
Drive och Reverse "högg" tag i bilen och började driva direkt. Kan bero på tomgången i så fall som du säger. Lite tickande från motorn inne i kupén, dock inte när man stod vid motorhuven.

Tillägger också att denna var enbart ett prov för att stå som referens när vi kikar vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in