Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Med glapp menar jag framförallt i styrleder ute vid däcken m.m., spindelleder? Tips om missljud och annat (allt av intresse)? Vart ska man lyssna? Allmänna problem du/ni fått från besiktningar? Ursäkta det breda spektrumet på frågorna men vi kikar verkligen efter alla slags fel för att hitta så felfri som möjligt.
Denna är registrerad som lätt lastbil dessutom, hur skiljer sig då besiktningen gentemot personbilar? Vad kollar dom mer på osv?
Ska provköra 4 bilar imorgon hos handlare, 2 chevor och 2 dodge, för att få referensmaterial iaf.
Det är tunga bilar så de kan väl vara slitna i spindelleder och annat. var man ska lyssna? Hmm, på dodge märks det tydligt inuti när man kör om det är missljud från bakaxel. har för mig att det har med monteringssättet för bakaxeln att göra. Cheva har tydligen ett annat sätt att montera axeln på så det hörs visst inte lika bra på dom. Cheva har 125-liters tank och Dodge har 132-liters tank. Chevorna ska även vara törstigare än Dodge.
Är den reggad som lätt lastbil så måste lastgallret sitta i iallafall. Annars tror jag inte det är nåt speciellt på dom jämfört mot en vanlig personbil. När jag köpte min så gnällde de på en glapp hjälpstyrarm som byttes, så det var bara en efterkontroll jag behövde köra på då. Nu nyligen när jag besiktiga så glappa styrningen en aning, avgaserna kollar de inte, en stötdämpare sitter lite löst på min. men inget av de gnällde de på.
Det enda jag fick nerslag på var att en blinkerslampa hade gått och att handbromsvajern hade gått av under natten medan bilen stod parkerad.
Annars är det väl det vanliga:
* Varningstriangel
* Rost i balkar och övrigt
* Främre övre bärarmar (På Dodge ska dessa tydligen vara lite klena)
* Glapp i spindelleder och andra leder och stag
* Fram och bakvagn, upphängningar
* Läckage från motor eller annat ställe
* Bältesfunktion
* Lampor och annat
Det är väl typ det som kollas vad jag vet?