2007-02-09, 17:53
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
BesserWisser>

Den vi har är registrerad som lätt lastbil, kanske därför? Eller så är det bara annorlunda p.g.a. Royal/Nomad.

Utrustning utöver standard är väl elhissar till fönster, elektriskt låsknapp för dörrar inifrån m.m.. Kommer inte på mer på rak arm efter en dags ägande. Reservdäcket sitter inuti. Ingen stege bakpå, men däremot galler uppe på bakre delen av taket.
Är faktiskt sugen på en stege och reservdäcket på bakdörren för mer utrymme i skåpet. Undrar om det finns till Dodge? Eller är det bara Chevrolet som har det?

MVH/Fanjunkaren
Min är också lätt lastbil. Min enda utrustning är farthållare. Ja stege och r-hjulshållare finns till dodge med. Och även en mängd andra tillbehör som finns till cheva.
Citera
2007-02-11, 17:57
Medlem
Fanjunkarens avatar
Kan uppdatera lite efter idag tänkte jag.

Amerikanska bilar är så oerhört lättmeckade måste jag säga. Idag koppla vi ur pumpen som satt i spolarkärlet. Rätt enkelt, en hylsa ner genom påfyllningen och vrida loss den.
Tog även bort ett fäste för krängningshämmaren fram. Rätt lättbytt och jag antar att många bilar har problem med dessa. Dom ser lite halvklena ut och får ta emot rätt mycket kraft.

Imorgon blir det en tur till Hansen Racing för att inhandla bromsklossar, spolarpump, kränghämmarhållare och lite annat smått & gott.
Det enda dryga är väl hur man ska få på lastgallret i golvfästena. Bara bult rakt ner i hålet eller måste man ta emot med mutter underifrån/ovanifrån? Vore skönt om man kunde fixa ihop någon slags snap-on funktion innan alla besiktningar.

MVH/Fanjunkaren
Citera
2007-02-11, 20:33
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Kan uppdatera lite efter idag tänkte jag.

Amerikanska bilar är så oerhört lättmeckade måste jag säga. Idag koppla vi ur pumpen som satt i spolarkärlet. Rätt enkelt, en hylsa ner genom påfyllningen och vrida loss den.
Tog även bort ett fäste för krängningshämmaren fram. Rätt lättbytt och jag antar att många bilar har problem med dessa. Dom ser lite halvklena ut och får ta emot rätt mycket kraft.

Imorgon blir det en tur till Hansen Racing för att inhandla bromsklossar, spolarpump, kränghämmarhållare och lite annat smått & gott.
Det enda dryga är väl hur man ska få på lastgallret i golvfästena. Bara bult rakt ner i hålet eller måste man ta emot med mutter underifrån/ovanifrån? Vore skönt om man kunde fixa ihop någon slags snap-on funktion innan alla besiktningar.

MVH/Fanjunkaren
jag lyfter bara ner gallret i några hål, och sedan skruvar jag fast dom med muttrar i fästena i taket. Kan ta foto imorgom om du vill.
Citera
2007-02-11, 21:32
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Där sa du något smart. Enkelt att svetsa på några stift nertill bara. Upptill har vi kulleder som man får banka i bara så sitter dom. Tack för tipset!
Citera
2007-02-11, 21:45
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Där sa du något smart. Enkelt att svetsa på några stift nertill bara. Upptill har vi kulleder som man får banka i bara så sitter dom. Tack för tipset!
Jag fotar imorgon så att du kan se innan du sätter igång så du inte förstör något =)
Citera
2007-02-11, 21:47
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Gör gärna det. Såhär spontant tänkte jag två tillräckligt långa bultar ner i vardera hål och lägga svetsfogar runt om skallen bara.
Citera
2007-02-12, 17:16
Medlem
Fanjunkarens avatar
Måste tillägga en rätt sjuk grej. På Chrysler skulle dom ha 600:- för kränghämmarhållaren, som dessutom inte fanns på lager i hela Europa. Åkte förbi skroten på vinst eller förlust och hittade en bättre begagnad för 40:-. Hur fasen kan dom ta 600:- för en bit format järn?

Hälften fixat i alla fall, bromsar och galler kvar nu.
Citera
2007-02-12, 19:51
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Gör gärna det. Såhär spontant tänkte jag två tillräckligt långa bultar ner i vardera hål och lägga svetsfogar runt om skallen bara.
Glömde fota idag men jag hittade det jag skulle fota, på två äldre bilder:

Golvfäste utan galler:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Golvfsteppet.jpg

Golvfäste med galler:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Golvfste.jpg

Takfäste 1:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Takfste_1.jpg

Takfäste 2:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Takfste_2.jpg
Citera
2007-02-12, 22:51
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Du har kulleder ser jag, smart. Men håller dom fast när gubbarna på SBP rycker och sliter i gallret? Har fått höra att det är så dom testar det. Måste sitta hårt fast. Hur har dom gjort när du besiktigat?
Citera
2007-02-12, 23:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Du har kulleder ser jag, smart. Men håller dom fast när gubbarna på SBP rycker och sliter i gallret? Har fått höra att det är så dom testar det. Måste sitta hårt fast. Hur har dom gjort när du besiktigat?
ja dom sitter tillräckligt fast. sbp rycker och har sig. Hur sitter ditt galler? Dög bilderna?
Citera
2007-02-12, 23:35
Medlem
Fanjunkarens avatar
BesserWisser>

Bilderna var bra, får se bara hur vårt eget galler ska fästas på bäst sätt. Vårt har kulleder upptill och enbart hål i golvet nertill och hål i gallret.
Citera
2007-02-12, 23:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
BesserWisser>

Bilderna var bra, får se bara hur vårt eget galler ska fästas på bäst sätt. Vårt har kulleder upptill och enbart hål i golvet nertill och hål i gallret.
ok. Skumt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in