2012-11-24, 13:09
Medlem
Ayla666s avatar
Tjälknöl på Älgbiff??

Kan man använda fryst älgbiff till tjälknöl??? Eller är det "för bra" kött??
Citera
2012-11-24, 13:20
Medlem
VidrigaAnletes avatar
Det går finemang. Helvete vad gött du ska ha det
Citera
2012-11-24, 13:26
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Har jag blivit bjuden på en gång för säkert 15 år sedan. Kommer ihåg det ännu idag som ett av mitt livs bästa matminnen.
Citera
2012-11-24, 13:51
Medlem
Ayla666s avatar
ok,då vet jag
Citera
2012-12-05, 02:18
Medlem
bjaefss avatar
Personligen skulle jag inte använda biffen till tjälknöl. Dels för att den är för liten, och dels för att man får så pass bra resultat med sämre styckdetaljer.
Citera
2012-12-06, 20:16
Medlem
machete4presidents avatar
Jag lagade faktiskt tjälknöl av älg nu i helgen. Vi hade den tyvärr i saltlagen lite för länge så det smakade väldigt salt. Men köttet som var i mitten smakade riktigt riktigt gott, dit sältan inte riktigt kommit åt.

Sen gjorde en kompis en otroligt fin sås till köttet som dolde sältan.

Jag kan absolut rekommendera detta! Inget fel alls att göra den på vilt!
Citera
2012-12-08, 23:02
Medlem
Germanofils avatar
Bjöd faktiskt bl.a. på detta som en del av vår bröllopsbuffet när jag gifte mig häromåret. Mycket uppskattat av gästerna!
Citera
2012-12-13, 21:30
Medlem
Ayla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Personligen skulle jag inte använda biffen till tjälknöl. Dels för att den är för liten, och dels för att man får så pass bra resultat med sämre styckdetaljer.

Jag använde den,och så här i efterhand så var den som sagt för liten. Den vart klar på tok för fort. Hade ugnen på 100 grader eller mindre och den vart klar på typ 5 timmar.

Men det va ätbart iaf
Citera
2012-12-13, 22:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayla666
Jag använde den,och så här i efterhand så var den som sagt för liten. Den vart klar på tok för fort. Hade ugnen på 100 grader eller mindre och den vart klar på typ 5 timmar.

Men det va ätbart iaf

70-75 grader är nog mer lämpligt
Hur torr vart den på toppen ?
Citera
2012-12-16, 07:32
Medlem
Äkta tjälknöl ska väl göras på älg?
Citera
2012-12-16, 14:22
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Äkta tjälknöl ska väl göras på älg?

Ja men inte på biff. Som tidigare har nämnts är biffen lite för liten och resultatet blir oftast lika bra på en billigare styckningsdetalj.
Citera
2014-01-09, 13:55
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Tjälknöl utan tjäle

Nu har jag tillagat en fransyska på precis samma sätt som jag gjort de senaste 3 tjälknölarna på.
Med ett undantag - jag startade inte från -20 grader, utan från 0 grader.
I övrigt var allt det samma - ugnstemp ca 80 celsius, sluttemp 60 grader och rimlag efter.

Men!
Den här steken är inte alls lika mör som "Tjälknöl med tjäle", dvs när man startat från djupfryst läge.
I övrigt är det ingen skillnad.

Någon som vet vad detta beror på?

Sent svar, men tillagningstiden påverkar säkert. Sen är det ju olika mörhet i olika köttbitar från början. Kanske hade din senaste knöl inte fått möra lika länge i förväg. Jag ska göra en knöl nu i dagarna, den har jag låtit ligga öppet i kyl två dygn för att låta möra till sig lite, när jag köpte den hade det bara gått några få dagar sedan den vakuumpackats och hamnat i butiken. (Leta alltid efter kött som legat längre i butiken, så får ni ett mörare kött!!)

Nu är den i frysen, och imorgon förmiddag åker den in i ugnen.

En sak jag funderat över är det här med att laga flera knölar på en gång. I och med att ugnen är igång så förbannat länge vill man ju gärna ha det mesta ut av det! Kanske lägga dem på ett galler med en djup plåt under som de kan droppa ner på? Nån som provat att laga säg nio knölar samtidigt på detta vis och sen fryst in åtta av dem för senare bruk? Hur gick det i så fall, var de goda även efteråt? Undrar hur det skulle bli... ?

Här har vi dem mest som frukostpålägg, för den som undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in