Citat:
Ursprungligen postat av
SpaceCat
Tjälknöl utan tjäle
Nu har jag tillagat en fransyska på precis samma sätt som jag gjort de senaste 3 tjälknölarna på.
Med ett undantag - jag startade inte från -20 grader, utan från 0 grader.
I övrigt var allt det samma - ugnstemp ca 80 celsius, sluttemp 60 grader och rimlag efter.
Men!
Den här steken är inte alls lika mör som "Tjälknöl med tjäle", dvs när man startat från djupfryst läge.
I övrigt är det ingen skillnad.
Någon som vet vad detta beror på?
Sent svar, men tillagningstiden påverkar säkert. Sen är det ju olika mörhet i olika köttbitar från början. Kanske hade din senaste knöl inte fått möra lika länge i förväg. Jag ska göra en knöl nu i dagarna, den har jag låtit ligga öppet i kyl två dygn för att låta möra till sig lite, när jag köpte den hade det bara gått några få dagar sedan den vakuumpackats och hamnat i butiken. (Leta alltid efter kött som legat längre i butiken, så får ni ett mörare kött!!)
Nu är den i frysen, och imorgon förmiddag åker den in i ugnen.
En sak jag funderat över är det här med att laga flera knölar på en gång. I och med att ugnen är igång så förbannat länge vill man ju gärna ha det mesta ut av det! Kanske lägga dem på ett galler med en djup plåt under som de kan droppa ner på? Nån som provat att laga säg nio knölar samtidigt på detta vis och sen fryst in åtta av dem för senare bruk? Hur gick det i så fall, var de goda även efteråt? Undrar hur det skulle bli... ?
Här har vi dem mest som frukostpålägg, för den som undrar.