2007-02-05, 12:42
Medlem
LeQuests avatar
Okej, this is the deal.

Jag vill äta nyttigare och sundare men jag är så jävla lat vad det gäller matlagning. När jag googlar på nyttiga och enkla recept får jag upp recept som kockar anser vara enkla. Men de är inte tillräckligt enkla för mig.

Ett enkelt recept (för mig är) är:

Stek köttbullarna
Koka pastan
Häll på ketchup

Finns det någon webbsida som erbjuder det jag söker, dvs EXTREMT enkla men ändå nyttiga recept. Ni kanske har lite tips på recept också?

Tacksam för svar...
Citera
2007-02-05, 13:27
Medlem
Fan du är ju hopplös om det där är höjden av matlagning för dig. Tyvärr alltså, nånstans måste även du inse att det inte går att variera sin kost om man är sådär. Om jag vore du skulle jag testa att göra en enkel köttfärssås någon gång. Inte för att ha som mat utan för att se om du kan stå ut med matlagningen - kanske till och med tycka det är skoj? Vem vet det intresset kanske bara ligger latent hos dig. Jaja, så började jag laga mat i alla fall, med köttfärs.

Ok, några enkla tips då. Koka lite grönsaker tillsammans med en buljongtärning. Som huvudregel ska det hårda koka längst (purjolök exempelvis ska i allra sist). Där har du en grönsakssoppa. Inte svårare än ett, två, tre. Känner du dig riktigt stursk kan du ju slänga i en skivad korv eller kanske något kött.

Äh, jag gör såhär och hänvisar till ett par trådar istället: ett, två, tre!
Citera
2007-02-05, 18:12
Medlem
LeQuests avatar
Tack för tipsen! Grejen är att jag kan tänka mig att stå i köket en timme under förutsättningen att det jag har lagat går att frysa in... Typ göra 10 portioner, som jag sedan kan micra.
Citera
2007-02-05, 19:48
Medlem
Enhörnings avatar
Korv stroganoff är lätt att göra. Så vidare nyttigt är det dock inte...

600g Falukorv
1 burk lätt cream fraiche
1 tetrapack krossade tomater i chilli (finns på ICA.) om du inte hittar skaffa 500g krossade tomater.
1 purjolök
1 burk champinjoner

Tärna falukorven eller skär den i stänger, det spelar egentligen ingen roll.
Stek falukorven och skölj och skiva purjolöken.
När falukorven i princip är färdigstekt häller du på purjolöken och champinjonerna. Stek vidare i kanske 1-2 minuter.
Häll på cream fraichen och de krossade tomaterna och rör om. Krydda med svartpeppar och salt ev. chillipeppar, cayenne, röd curry eller annan starkare krydda för att sätta lite bett i det.

Rör om och det är klart att servera. Funkar bra till det mesta men jag brukar äta det till Basmatiris.
Detta blir till ca 4 matdosor av rejäla mått.

Om du vill äta riktigt nyttigt rekommenderar jag kyckling filé. Men du verkar vara rätt bet vad gäller matlagning så börja med att lära dig laga lättlagad mat. Bygg senare på med nyttigare saker ...
Citera
2007-02-05, 20:26
Medlem
LeQuests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Korv stroganoff är lätt att göra. Så vidare nyttigt är det dock inte...

Tack! Det låter gott.
Citera
2007-02-05, 21:17
Medlem
Enhörnings avatar
Jag missade att man bör ha runt 2 dl vatten i också som det får puttra i ett tag. I annat fall kan tomaten ta över för mycket av smaken. Men det är en smaksak.
Citera
2007-02-05, 22:33
Bannlyst
Fy Fan

FaluKorv & KöttFärs

Det är hundmat - malen mat är SKITMAT

Vi vill ha bättre exempel
Citera
2007-02-05, 22:47
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Köp en bra allaround kokbok som icas eller vår kokbok, den kostar inget alls nästan och håller hela livet.
Alla grytor, gratänger, pajjer och soppor går med fördel att frysa. Gör du pajdeg så gör 5-6st på engång och frys in de du inte använder i platta förpackningar så slipper du kladda med maskiner nästa gång du ska göra paj.

sjömansbiff är tokenkelt och en av mina favoriter, finns en hel tråd om sjömansbiff recept här. Likaså lasagne och fiskgratäng, fryses bra och är väll hyfsat nyttigt iaf. Köp hem frysta grönsaker som brytbönor, ärter majs broccoli, gröna ärtor, majs å sånt. koka till maten och se till att de täcker en tredjedel av din tallrik så mår du gott.

Bästa tipset jag kan ge är att läsa igenom receptet före du börjar. plocka fram allt och mät upp mängderna. Hacka/skiva och förbered allt så långt du bara kan före du blandar in värmen som stekning eller liknande.
Citera
2007-02-06, 02:05
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeQuest
Okej, this is the deal.

Jag vill äta nyttigare och sundare men jag är så jävla lat vad det gäller matlagning. När jag googlar på nyttiga och enkla recept får jag upp recept som kockar anser vara enkla. Men de är inte tillräckligt enkla för mig.

Ett enkelt recept (för mig är) är:

Stek köttbullarna
Koka pastan
Häll på ketchup

Finns det någon webbsida som erbjuder det jag söker, dvs EXTREMT enkla men ändå nyttiga recept. Ni kanske har lite tips på recept också?

Tacksam för svar...
Kolla på Tasteline: http://www.tasteline.com/default.ns?...ocumentID=1286

Där kan du specificera att söka på snabblaget och lättlagat, och får dessa resultat: http://www.tasteline.com/default.ns?...31&Property=30

Sen finns en tråd här i forumet som heter något i stil med "mat för män och studenter" som innehåller snabblagad mat med få ingredienser.

Är du helt borta så är det kanske lättare att köpa sådant som bara är att steka, schnitzel t.ex.
Citera
2007-02-06, 11:55
Medlem
stRs avatar
Tonfisk med pasta.
Stekt kyckling med ris.

Ska det verkligen vara så jävla svårt att komma på lite eget? Släng i något nytt, gör på ett annat sätt. Variera!

Varför tror folk att matlagning är magi?
"Nej jag kan inte laga mat" Följer recept slaviskt och bränner vid en sås.
Att komponera en rätt är inte svårare än att bygga en dator, skriva en låt eller byta shampo.
Formulera en mening, skriva en vettig rubrik, surfa in på flashback, gå och handla, torka sig i röven, sköta hygienen, prata, dansa, gå.
Citera
2007-02-06, 13:49
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Tonfisk med pasta.
Stekt kyckling med ris.

Ska det verkligen vara så jävla svårt att komma på lite eget? Släng i något nytt, gör på ett annat sätt. Variera!

Varför tror folk att matlagning är magi?
"Nej jag kan inte laga mat" Följer recept slaviskt och bränner vid en sås.
Att komponera en rätt är inte svårare än att bygga en dator, skriva en låt eller byta shampo.
Formulera en mening, skriva en vettig rubrik, surfa in på flashback, gå och handla, torka sig i röven, sköta hygienen, prata, dansa, gå.
Mmm, plötsliga aggressionsutbrott, sånt gillar vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in