Pantentsås till en stöddig köttbit, väl värt allt jobb!
Moment 1, gör en rödvinssås
Fräs lök och vitlöksklyftor i smör, klicka i tomatpuré o bryn av den lite, ger en rundare smak. Ha i rödtjut av godkänd kvalitet, lite paprikapulver, persiljekvistar, timjan, lagerblad, vitpeppar, salt samt råsocker, koka ner till ca. hälften, sila av. Passera vitlöksklyftorna genom silen tillbaka i såsen, blanka av såsen med en liten klick smör.
Moment 2, gör en chipotle-bbqsås
Häll färdig amerikansk lätt rökig honungs-bbqsås i en kastrull, om du inte orkar göra en egen som jag brukar när ork finnes, finhacka eller mal 2-3 st. chipotle och ha i såsen, koka upp. Kan behövas smakas av med lite äppelcidervinäger.
Moment 3
Blanda bbq-såsen med rödvinssåsen, slå i grädde och ha i rikligt med finhackad bladpersilja. Färgen blir vidrigt rosa till en början men ändrar färg efter som, låt såsen puttra i minst 1 timma på låg värme, späd med lite grädde under tillagningsprocessen. Smaklig spis!
Vill du inte köra den enkla vägen så gör du din egna bbq-sås som jag när jag orkar med honung, paprikapulver, liquide smoke, farinsocker, salt, Worcestershiresås, lite chilipulver, tomatpuré, vitlök, senapspulver, vatten, maizena...