• 1
  • 2
2007-02-03, 12:30
Medlem
Lysergic Acids avatar
Hej!

Quorn är så dyrt, finns det ingen annan svamp eller annat substitut som smakar lika bra men för en billigare penning?

MVH!
Citera
2007-02-03, 12:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysergic Acid
Hej!

Quorn är så dyrt, finns det ingen annan svamp eller annat substitut som smakar lika bra men för en billigare penning?

MVH!
Nej.

~Paul~
Citera
2007-02-03, 12:49
Bannlyst
tofu är ganska billigt
Citera
2007-02-03, 13:27
Medlem
Citat:
Hej!

MVH!

Du vet, smakar det, så kostar det
Quorn är mycket gott.
Citera
2007-02-03, 14:39
Medlem
Citat:
Hej!

MVH!
ta vilken svamp som helst. Bara för att quorn har bedrivit marknadsföring om sin svamp "som smakar kyckling" tror nu alla veg- och flashbackfjortisar att det inte längre smakar svamp. Men om man faktiskt vet hur svamp smakar och tillagar quorn utan att blanda bort svampsmaken med kryddor så smakar den alldeles vanlig svamp. Och sen när den insikten sätter sig så kommer fjortisarna på "men jag tycker ju inte om svamp!"

Och om du nu fortfarande tror att quorn inte smakar svamp så kan du fortsätta köpa din svindyra svamp och skylla dig själv.
Citera
2007-02-03, 14:48
Medlem
Lysergic Acids avatar
Har ni problem att tolka en text korrekt?

Jag är väl medveten om att quorn är gjort av svamp. Jag frågade därav om det finns någon annan god svamp som, man t ex. kan köpa i butik, smakar bra och är billig... Eller något annat substitut (tack för Tofutipset).
Citera
2007-02-03, 14:50
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passeragränser
ta vilken svamp som helst. Bara för att quorn har bedrivit marknadsföring om sin svamp "som smakar kyckling" tror nu alla veg- och flashbackfjortisar att det inte längre smakar svamp. Men om man faktiskt vet hur svamp smakar och tillagar quorn utan att blanda bort svampsmaken med kryddor så smakar den alldeles vanlig svamp. Och sen när den insikten sätter sig så kommer fjortisarna på "men jag tycker ju inte om svamp!"

Och om du nu fortfarande tror att quorn inte smakar svamp så kan du fortsätta köpa din svindyra svamp och skylla dig själv.

Det handlar ju kanske till en liten del om protein också.. Och jag äter heldre en quornburgare än en championburgare.. konsistens är kanske inget du hört talas om heller?
Citera
2007-02-03, 14:53
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:

Jag är väl medveten om att quorn är gjort av svamp. Jag frågade därav om det finns någon annan god svamp som, man t ex. kan köpa i butik, smakar bra och är billig... Eller något annat substitut (tack för Tofutipset).

Vill du ha tips på svamp så kan jag säga att champinjoner, kantareller, shiitake.. i princip all svamp jag testat har varit god.. annars så har du ju Dafgårds vegetariska produkter som ofta består av sojaprotein.. ex Basilika puckar, sojabullar o.s.v.. ofta lite billigare än quorn..
Citera
2007-02-03, 15:10
Medlem
Den marinerade tofun är kanongod,den lär du prova...annars om du vill ha tips om goda svampar är i mitt tycke Karl Johan svampen helt klart den godaste svampen,men det är ju inte direkt svampsäsong nu och den i konserv har jag aldrig provat...sen vet jag inte om jag tycker tanken på konserverad svamp låter speciellt aptitligt heller.

Sen är ju murkelsås blande det godaste som finns,bara man är noga att förvälla den några gånger dock,annars kan det ju bli lite fel...

Falafel antar jag du redan käkat men det är ju så jäkla gott!
Citera
2007-02-03, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Alltså, du säger lite emot dig själv. Så här ställde du frågan:
"Vanlig svamp istället för quorn [veg]?"

"finns det ingen annan svamp eller annat substitut som smakar lika bra men för en billigare penning?"

Tofu kommer inte i närheten av quorn. Varken i fråga om näring, konsistens, eller smak. Det är dessutom ingen svamp och som substitut till quorn skulle jag inte vilja kalla det. I så fall skulle man kunna säga att både kyckling och fisk är substituter till quorn

Det som gjorde quorn så populär är det faktum att det innehåller så mycket protein och är samtidigt fritt från skadliga fetter. Där finns det mig vetteligen inget annat i växtvärlden som kan konkurrera.

~Paul~
Citera
2007-02-03, 15:36
Medlem
Jag skulle vilja säga lite till....

Ett litet tips.
Om man tycker att Quorn är för dyrt, då kan man t.ex. om man gör quorn-sås, lägga dit grönsaker, då får man mycket mer sås och grönsakerna är ju även nyttiga.
Det är bättre att titta/tänka på kvaliteten, än priset, när det gäller mat.
Citera
2007-02-03, 16:48
Medlem
Hörde att "magic mushrooms" skulle smaka rätt likt...

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in